Jump to content

Eddik mot urinstein i wc

skage

Recommended Posts

Kikket akkurat på databladet til Green Viking sanitærvæske. Det står at PH er 5 til 7,og innholdet er 30 til 60 % kalsiumnitrat og 30 til 60 % vann. Hvordan virker det mot urinstein?

Er dette en sanitærvæske en kunne laget billigere selv?

• 1 måned senere...

Bruk et middel som heter cid2000, fåes kjøpt hos felleskjøpet. Dette er et middel for landbruket som løser opp alle avleiringer,slagg,kalk osv i drikkevannsystemer. Kan også fint brukes i ferskvannstanken og i vv betederen. Dette er ikke giftig i svake kons. Det skader heller ikke plast og gummi. Er mye bedre enn klor. Jeg bruker kun det, og septiktanken og slanger blir som nye.

Agronor AS som markedsfører dette produktet sier:

Spesielt utviklet for desinfeksjon av drikkevann og for å fjerne organisk/uorganisk materiale fra drikkevannsystemer - vannrør, nippelrekker, drikkekopper, vannrenner, reservoarer osv.

Men CID 2000 er vel egentlig et Desinfeksjonsmiddel. Her fra HMS-databladet:

Desinfeksjonsmiddel for: Akvakultur, næringsmiddelindustri, drikkevannshygiene, rugeegg m.m. baktericid, fungicid og virosid.

Og hovedbestanddelen er Hydrogenperoksyd. Men det inneholder også syrer, så en viss evne til å løse opp kalk (urinstein), har det nok også.

Hydrogenperoksyd: ca 20%

Organiske syrer : ca 10%

Pereddiksyre : ca 5%

Overflateaktivt stoff : < 5%

Kompleksdannere og stabilisatorer

Og helt ufarlig i bruk er det neppe heller, fremdeles fra HMS-databladet:

Kontakt med brennbart material kan forårsake brann.

Øyne, sviende røde øyne, uklart syn.

Åndedrettsorganer, hoste , kortpustethet.

Hud, svir, brenner.

Svært farlig å svelge, brenner i svelget.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg hadde en del urinstein i slangene i sommer, og måtte åpne opp. Merket også at septiktankmåleren gikk tregere og tregere, og stoppet til slutt opp. Nå har jeg hatt på Maritims tankrens, men måleren har fremdeles hengt seg fast, så det hjalp ikke for å løsne tankmåleren.

• 7 måneder senere...

Omg, i dag fikk jeg endelig av slangen til septiktanken da jeg trodde denne var driti tett. Har hatt trøbbel med at dassen tetter seg i utide tidligere også. Det som møtte meg når jeg banka livskiten ut av slangen var jeg ikke helt forberet på. Røret var tett med omlag 20 cm med massiv urinstein. Ordentlig solid stein som kakka ordentlig i bakken når den kom ut. Nå som røret endelig er rensa, skal jeg bare ha i 35% edikk i ny og ne da eller?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

skal jeg bare ha i 35% edikk i ny og ne da eller?

Yepp, er til og med de som mener det holder med vanlig 7% edikk. selv bruker jeg 35% 5-6 ganger i løpet av året.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...