Allan E Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Kjøper vi ikke sitronsyre i pulverform på daglivarebutikken? Er den brukende? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 TB2855 skrev: Jeg tillsetter en skvett sanitærvæske "hele" tiden, å det blir vel litt mye flasker å holde styr på, hva med å bare tillsette sanitærvæsken eddik? Så får du jevnlig tillført eddik?? Noen som har prøvt? Det kan no vere greit å slippe eddiklukta også. Da må du være forsiktig. Her snakker vi om bortimot syre (eddik), om sanitærvæska er basisk (tipper det) så kan du få avgasser osv som kan være farlige. Noen som har sett demo av polish for biler som gjør at bilen tåler fugledritt? For å demonstrere dusjer han på litt salmiakk først, "for å vaske reint", så drypper han en dråpe syre ned på salmiakken. Det freser og ryker, han drar kluten over, Voila! ingen flekk, like blankt og fint som før, ingen spor etter syren som helt tydelig bobla og røyk. "Med denne polishen tåler bilen hva det måtte være". God blanding av morsom kjemi og salgstriks ;-) Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Allan E skrev: Kjøper vi ikke sitronsyre i pulverform på daglivarebutikken? Er den brukende? Sitronsyre fåes i alle dagligvare butikker og er som du sier - i pulverform. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Jeg demonterte pumpen for rengjøring, da la jeg delen i domesto, urinsteien begynte å "koke" umiddelbart. Tøm toalette for vann og bruk ren domesto i skålen. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Vidar B Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Jeg har i 10 år nå gjordt følgende i forbindelse med toalett i båt. Hver gang jeg selv er på toalettet, har jeg tatt en slump med eddik, grønnsåpe og klorin i toalettet. Ca hvert annet døgn, eller når forholdene har ligget til rette for det, har septiktanken blitt tømt. Har alltid tømt tanken før jeg går inn i hjemmehavnen. Og hvordan har dette fungert? For meg ser det ut til å ha fungert helt utmerket. Har ikke registrert lukt eller problemer av noe slag med toalettsystemet på 10 år. Jeg har elektrisk toalett og elektrisk septikpumpe samt riktige slanger. Det eneste jeg har måttet gjøre, var å skru opp toalettet etter gjestebesøk av min datters venninne som trodde hun var hjemme! En ordentelig drittjobb med våtservett i toalettkværnen. Nå har jeg ikke tatt opp og sett inn i slangene om det har bygd seg opp med urinstein! Ble fortalt av en gammel ringrev at eddik forebygger urinstein, klorin tar lukt og grønnsåpe smører pakninger! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Hei, Mange gode råd her. Men kan noe av dette være uheldig for septikktanken? Alumium, rustfri, plast? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Hjelper disse midlene mot innvortes gallestein/blærestein også? Håper ikke det, gruer meg i så fall mest til eddiken Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Eplesidereddik skal faktisk hjelpe mot de plagene du nevner . En teskje eller to i et glass kaldt vann hver morgen, så forsvinner avleiringene.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skage Svart 15.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Hører at noen her sier at salt vann gjør at urinsten "gror"bedre, men på pissoarer så brukes jo slike urinaltabletter for og forhindre urinstein og der er det jo ferskvann. Disse slangene som benyttes til wc i båt, burde man ikke være litt forsiktig med hva man bruker av kjemikalier i disse, tåler dette belegget inni alt mulig rart, folk bruker jo en veeeeldig mye forskjellig oppi skåle høres det ut som. Skulle tro at lukten lettere kan trenge hjennom slangene når alle disse kjemikaliene har tært litt på slangene. Men jeg skal prøve meg litt frem her, føler vel ikke at endelig svar på problemet er helt klart ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 JRK spør (utklipp) Mange gode råd her. Men kan noe av dette være uheldig for septikktanken? Alumium, rustfri, plast? Dette er jeg også veldig interesert i om noen kan si noe om. Personlig bruker jeg ikke noe tilsetning i dassen. Kun mye vann og litt fersk vann. Har heller ingen problemer. Da jeg kjøpte båten sto det en 2,5 liters kanne med klosset kjemikalie inntil septik tanken. Det som skjedde var at jeg fikk hull i septik tanken bak denne kannen. Hullet var tært utenfra. Tanken min er at årsaken er en kombinasjon av gnissing mellom kanne og søl med kjemikalie. For ordens skyld min tank var av aluminium. Ingen andre tegn til tæring andre stedet i tanken. Derfor er jeg som sagt veldig forsiktig med kjemikalier i septikken. Hilsen smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Selvfølgelig bruker en ikke noen andre kjemikalier enn litt eddik (dersom det kan kalles kjemikalier) i dassen. Sanitærvæsker med navn som "Aqua Kem", "Kem add" eller andre fantasifulle navn på blåvann fullt av gift (blant annet kreftfremkallende formalin), har ingenting i en tank å gjøre. Den eneste helt sikre type er biologisk sanitærvæske som f.eks Green Viking. Denne dreper ikke bakterier, men gir mat til bakteriene som bryter ned dritten til fin suppe. Med god lufttilgang luktfritt, men med lite luft med stank! Selve "suppen" i tanken er aggressiv nok om en ikke skal pøse på med giftige kjemikalier. Men nå må jeg en tur ut i frisk luft med skipshunden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Vidar B skrev: ...Jeg har i 10 år nå gjordt følgende ........Ble fortalt av en gammel ringrev at eddik forebygger urinstein, klorin tar lukt og grønnsåpe smører pakninger!.... Jeg bruker av og til samme "cocktail" og har positive erfaringer. Både saltvann (som foruten NaCl inneholder andre grunnstoffer) og det vi "slipper" ned i skåla gir grunnlag for flere kjemiske forbindelser. Interesant å høre om erfaringer fra andre med lang fartstid i båten, særlig de som bruker båten i store deler av året (helårsboere) og hvordan de håndterer "septikkproblematikken". Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Intressant att läsa alla synpunkter på deta problem. För min del har jag septitank av aluminium, och då tror jag att jag avstår från alla tillsatser till dritten.... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 roaldbj skrev: særlig de som bruker båten i store deler av året (helårsboere) og hvordan de håndterer "septikkproblematikken". Pump lenge nok til at dritten ikke står i slangene. Det løser det meste av lukt og urinsteinproblematikk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Catlina Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 I vacuumtoaletter på fly er urinstein og kalkproblemet eliminert ved regelmessig behandling med sitronsyre og knust is. Sitronsyreblandingen ligger i ca 30 minutter i doen og deretter kjøres knust is gjennonm systemet. Isen har såpass skarpe kanter at den drar med seg kalkrester og annen dritt, Buker samme metoden i egen båt , ta med is hjemmefra eller gjør dette når du er i nærheten av et fiskemottak hvor du kan få tak i knust is. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Catlina skrev: I vacuumtoaletter på fly er urinstein og kalkproblemet eliminert ved regelmessig behandling med sitronsyre og knust is. Sitronsyreblandingen ligger i ca 30 minutter i doen og deretter kjøres knust is gjennonm systemet. Isen har såpass skarpe kanter at den drar med seg kalkrester og annen dritt, Buker samme metoden i egen båt , ta med is hjemmefra eller gjør dette når du er i nærheten av et fiskemottak hvor du kan få tak i knust is. Det er vel forskjell på et vakumsystem på ett fly og ett pumpesystem i båten. Tror ikke jeg ville kjørt is gjennom toalettpumpen min. Det er vel ikke mange BP medlemmer som har vakumtoalett i båten?? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Catlina Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Det funker utmerket på min båt,har kjørt is og sitronsyreblanding både på mitt Jabsco el dass og et manuelt toalett. Har gjort dette regelmessig i 5 sesonger uten problemer. Vacuumdasser kommer mer på båter etterhvert.Har sjekket kvernen i min eldass og den ser ut som ny Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 bruker MARITIM SEPTIKKRENS en gang i året- har ikke hatt problemer (bank i bordet) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 (redigert) Er det altså slik - at det er kan med gå litt 35 % eddik som kan stå i do og slanger uten å skade dem? - at jeg i samme tank som det befinner seg eddik i også kan ha på Green Viking uten at dette lager skumle gasser? Hadde uristein i en relativt ny septik slange i sommer, og må finne meg en rutine som hindrer dette. Redigert 5.August.2011 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 (redigert) Catlina skrev On 16.1.2009 at 10.23: Vacuumdasser kommer mer på båter etterhvert. Det høres dyrt ut.... hadde med to av ungene på danskebåten, og selvsagt måtte Far vise ungene ett par "partytriks" underveis. En av dem var å dra ut 10m toalettpapir gjennom hele lugaren, slippe ene enden ned i vacuum-toalettet og trykke på knappen. Den 10 meter lange serpentinen som fløy gjennom lugaren og forsvant ned i vacuum-dassen utløste frydefulle utrop. Noe senere måtte jeg ett lite ærend i kiosken, og når jeg kom tilbake møtte jeg to storfornøyde unger som kunne melde at vi var tomme for dopapir... tror det gikk tre ruller på de 10 minuttene jeg var borte Redigert 5.August.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mariell Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Hadde du utført det partytrikset på en av båten jeg jobber på så er faren for kjølhaling rimelig stor. Mulig at fergene har ett kraftigere system for å sikkre seg mot morsomme partytriks fra passasjer. På de offshore fartøyene jeg har vært med vacumsystem, skal det ingenting til før det tetter seg. Tørke papir i stedet for toalettpapir er nok. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.August.2011 Link til dette innlegget Svart 6.August.2011 Skiftet mine slanger i år. Det var grå slanger, mest sansynlig maritim sine siden de har grå? Tank og slanger var montert nytt i 2002, og eg skiftet slanger nå pga luft som trengte igjennom slangene.... Eg har hatt båten i 4 år. Og i de åra har eg kun brukt Biltema sin sanitærveske. Alle slanger var heil fri for urinstein, og heilt fine visuelt. Men plastik-overgangen fra 28mm på toalettet og opp til 35mm på slangen videre, den var 3mm lag urinstein i. Så eg fortsetter med BT sin sanitærveske, og later som det ikkje finnest urinstein inntil videre. Som andre her skriver, så tømmer eg alltid tanken før heimehavn, og har alltid 1dl eller 2 med sanitærveske, på slump, oppi dassen og så skyller eg det oppi tanken, og så ein liten slant til i det nye vannet som kom inn i skåla Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
PiperBill Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 (redigert) Mange tips her.. http://www.boatus.com/boattech/casey/04.htm Jeg er ikke sikker hva muriatic acid heter på norsk.. kan det være saltsyre? Bill Redigert 7.August.2011 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Haba Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 PiperBill skrev On 7.8.2011 at 6.46: Mange tips her.. http://www.boatus.com/boattech/casey/04.htm Jeg er ikke sikker hva ”muriatic acid” heter på norsk.. kan det være saltsyre? Bill Muriatic acid er maursyre. Det samme som bøndene bruker for konservering av gress-slåtten. Du får det på Felleskjøpet, men bare i store kvanta. Bruk heller eddiksyre. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Haba skrev On 7.8.2011 at 7.48: Muriatic acid er maursyre. Maursyre, acidum formicicum = HCOOH Saltsyre, acidum hydrochloricum, muriatic acid, hydrogenkloridsyre = HCl To helt forskjellige ting. Maursyre er jeg kjent med som pølsemaker da det dannes i røykeprosessen. You don't want to use that!. Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.