Jump to content

Hvordan holder dere fukt borte innvendig?

ollebolle2

Recommended Posts

Har kjøpt en 92 mod Viksund 270 St.cruz. Har aldri ligget på sjøen i vintersesongen før denne. Ser det blir endel fukt inne i hovedkabinen.

Det er 2 ventiler, men de er fremme i sovekabinen. Har nå døren open, men noen som har erfaring med dette eller lignende produkter:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2043...upkey=007002070

Tenker da primært på om dette funker, men også på levetid??

Tenker å sette inn et par ventilatorer i hardtopen til våren. Noen erfaringer med denne e.l?

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1446...upkey=009002040

........

Noen erfaringer med denne e.l?.......

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1446...upkey=009002040

Har en lignende solcelleventilator med ett stk. rundt oppladbart batteri i. Den surrer og går, men nå om vinteren er det lite sol/lys som lader batteriet og batteriet blir utladet på ett par dager.

Kjøpte batterilader og fire oppladbare batterier som jeg lader/bytter gjevnlig. Har madrasser og puter liggende i båten og merker ikke noe særlig til fukt. Har også liknende tørballer som du viser til stående i kabinen. Tror kanskje jeg har samlet en liter fuktighet til nå i vinter.

Nå vil dette variere med hvor man bor i landet. Forholdene i Egersund er forskjellige fra gutta/jentene på Mjøsen kontra Kirkenes kontra Hvaler.

Hulda hører mer til sistnevnte kategori. Her kjører jeg absorbsjonsavfukter nå og da i milde perioder. I forrigårs var det mildt. På 12 timer produserte avfukteren 1/4 bøtte vann. RF i båten sank fra 69% til 40%. Slik holder jeg kontroll med tilstanden.

Jeg har forsøkt litt forskjellige lyftavfuktere. Dersomn du har tilgang til strøm er denne brukbar.

luftavfukter.jpg

Jeg har en DeLonghi DNC 60 luftavfukter. Den baserer seg ikke på kompressorteknologi (dette er ikke poenget). Her er en skisse av avfuktingsprinsippet.

dnc60.jpg

Den ser slik ut. Du kan innstille den på auto, minumumsuttak og maksuttak av fuktighet fra lufta i båten. Nå om dagene tar jeg ut mange liter fuktighet hver dag. I forhold til kost/nytte er det denne jeg har blitt mest fornøyd med.

Jeg har ikke tilgang til strøm.

Dere mener da jeg skal lukke ventilene og bruke "fuktballene"?

Eller er det bedre å droppe fuktballene og montere inn et par ventiler til?

De ventilene med solcellepanel/batteri vil vel være et bedre valg enn enkle ventiler?

Jeg er borte i perioder på 4 uker der båten er uten oppsyn (bortsett fra fortøyninger), så det er ikke mulig å bytte batteri i solcelle ventilator i mellomtiden.

Redigert av ovehenning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...