ollebolle2 Startet 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2009 Har kjøpt en 92 mod Viksund 270 St.cruz. Har aldri ligget på sjøen i vintersesongen før denne. Ser det blir endel fukt inne i hovedkabinen. Det er 2 ventiler, men de er fremme i sovekabinen. Har nå døren open, men noen som har erfaring med dette eller lignende produkter: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2043...upkey=007002070 Tenker da primært på om dette funker, men også på levetid?? Tenker å sette inn et par ventilatorer i hardtopen til våren. Noen erfaringer med denne e.l? http://www.maritim.no/product.aspx?id=1446...upkey=009002040 Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 ........ Noen erfaringer med denne e.l?....... http://www.maritim.no/product.aspx?id=1446...upkey=009002040 Har en lignende solcelleventilator med ett stk. rundt oppladbart batteri i. Den surrer og går, men nå om vinteren er det lite sol/lys som lader batteriet og batteriet blir utladet på ett par dager. Kjøpte batterilader og fire oppladbare batterier som jeg lader/bytter gjevnlig. Har madrasser og puter liggende i båten og merker ikke noe særlig til fukt. Har også liknende tørballer som du viser til stående i kabinen. Tror kanskje jeg har samlet en liter fuktighet til nå i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Nå vil dette variere med hvor man bor i landet. Forholdene i Egersund er forskjellige fra gutta/jentene på Mjøsen kontra Kirkenes kontra Hvaler. Hulda hører mer til sistnevnte kategori. Her kjører jeg absorbsjonsavfukter nå og da i milde perioder. I forrigårs var det mildt. På 12 timer produserte avfukteren 1/4 bøtte vann. RF i båten sank fra 69% til 40%. Slik holder jeg kontroll med tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Noen tips her kanskje? > Fukt vinterstid Sitér dette innlegget Link to post
kjello Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Vil anbefale deg å kjøpe en lufttørker til båten dersom du har tilgang til strøm. Den samler fuktigheten samtidig som du får god sirkulasjon på luften inne i båten. Må bare huske å stenge ventilene slik at du ikke avfukter hele båthavnen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Jeg har forsøkt litt forskjellige lyftavfuktere. Dersomn du har tilgang til strøm er denne brukbar. Jeg har en DeLonghi DNC 60 luftavfukter. Den baserer seg ikke på kompressorteknologi (dette er ikke poenget). Her er en skisse av avfuktingsprinsippet. Den ser slik ut. Du kan innstille den på auto, minumumsuttak og maksuttak av fuktighet fra lufta i båten. Nå om dagene tar jeg ut mange liter fuktighet hver dag. I forhold til kost/nytte er det denne jeg har blitt mest fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 14.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 (redigert) Jeg har ikke tilgang til strøm. Dere mener da jeg skal lukke ventilene og bruke "fuktballene"? Eller er det bedre å droppe fuktballene og montere inn et par ventiler til? De ventilene med solcellepanel/batteri vil vel være et bedre valg enn enkle ventiler? Jeg er borte i perioder på 4 uker der båten er uten oppsyn (bortsett fra fortøyninger), så det er ikke mulig å bytte batteri i solcelle ventilator i mellomtiden. Redigert 14.Januar.2009 av ovehenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Tja, det beste er vel å lukke alt og bruke fuktslukere/fuktballer. Når det gjelder dei solcelleventilatorene har eg og hørt dei omtalt som sprinkleranlegg Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 ..... Når det gjelder dei solcelleventilatorene har eg og hørt dei omtalt som sprinkleranlegg Mener du regn utenifra? Har for sikerhetsskuld satt en bøtte under ventilen, men det er forbausende hvor lite vann som kommer inn, selv om regnet her på sørvestlandet skjelden kommer rett ovenfra men mest fra siden . Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Ja, i kraftig regn og med sjøer som kommer over dekk kan denne bli sprinkleranlegg. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.