Jump to content

Yanmar4jm-tm erfaringer?


Hasla 26

Recommended Posts

H ei har tenkt og kjøpe en 50 hk med turbo,85 modell.Denne ble overhalt i 2001 og har godt ca 3000 timer etter dette er dette en motor som kan stoles på? .Eneste minus er att de hat byttet lager i sjøvann pumpa og impell,men denne klarer ikke og suge vannet opp av ei bøtte når denne står på gulvet.Men han som skal selge denne sier att det ikke er noe problem med denne når denne motor står i båten og pumpenog er under vannlinja,for da er det vann i denne.Pris runt 30000 er dette noe bra kjøp tro?da denne har byttet stempler lager overhalt turbo.Bare grubler litt på denne.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Kjenner ikke denne betegnelsen, men på den tiden var det noe som het Yanmar 4JH-TE (55hk). Denne regnes for å være en av Yanmars slitere, men det vil jo ha litt å si hvor mye den har gått før den ble overhalt -

videre er jo også 3000 timer litt da, så jeg synes vel at 30 laken er mer enn nok - vi snakker jo om en 23 år gammel motor. Riktignok en Yanmar, men likevel. Du nevner ikke noe om at det ble gjort noe med toppen ifbm.

overhaling - ventiler og seter blir vel slitt. Vannpumpa burde nok greie å suge opp vann i allefall en meter skulle jeg tro - det er jo ikke så uvanlig å ha et sjøvannsfilter oppunder dørken, og da må jo vannet løftes.

Sannsynligvis ikke noen kjempejobb å få pumpa til å fungere, men det er viktig at den gjør det.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Hei

Har selv en yanmar 4 jm-te 50 hk med turbo som er gått ca 3000 timer er ikke hjort noe spesielt bortsett fra det vanlige vedlikeholdet hver vår, og overhaling av sirkulasjonspumpa på ferskvannet. har ikke hatt problemer med denne motoren, går som ei klokke bare den få nok for.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et greit kjøp! Sjøvannspumpa burde ikke være noe stort problem, i verste fall må du ut med 3000,- for en ny pumpe. Men jeg regner med at den burde fungere helt greit når den får en litt lavere montering.

 

Men hvorfor vil du ha en turbomotor i en snekke? En unødig mulig feilkilde etter mit syn, i en båt som til vanlig går på jevnt forholdsvis lavt turtall og ikke har behov for ekstra krefter for å komme opp i plan! Det blir lett til at turboen kokser seg til, og må overhales igjen (og igjen)...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor turbo nei ikke att jeg trenger dette men var og hørte på en ny 50 hk uten turbo 150000 laken ferdig montert.Dette blir for drøyt,da må jeg ha båten resten av livet. Har nå 33 Yanmar 80 modell godt 1300 timer topp motor,men syntes tresylinder støyer en firesylinder går penere.Har flaps på båten så mulig jeg får to knop til ikke mye men som sagt behagligere med fire sylinder.Og så er det sjefen her da jeg har lyst på større båt men hun har ikke lyst.Hun pleier når jeg jobber og ta en tur ut av lene eller med venniner.Ho tror ikke hun klarer og kjøre hvis større båt desverre men jeg mener det kan bli lettere hvis baugproppel osv. Denne motor har byttet ventiler i toppen også.Men så har denne blitt brukt som fiske båt og da har denne blitt brukt en del da.Selgeren sa att ikke Yanmar kunne skaffe sjøvanns pumpe til denne men det går vel ann også og sette på noe annet. :cheers: Mvh Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Sjøvannspumpen kan umulig være noe stort problem! Om du ikke får ta i original har Johnson et hav av modeller, så det burde være lett å finne en å tilpasse. Men jeg tipper problemet skyldes en liten lekkasje, som garantert lar seg fikse.

 

Tre eller fire sylindre trenger ikke gjøre noe særlig forskjell støymessig. Men de firesylindrede Yanmarene jeg har vært borti har gått ganske rolig og fint, det er sikkert. I tillegg vil nok din båt være mer lettsolgt med en firer. Det høres uansett ut til at det blir ny båt på deg i løpet av et par år, så da passer det kanskje greit å gjøre den mer salgbar :wink: .

 

Om du klarer såpass mye som to knop eksta med 50hk er usikkert, men litt ekstra får du i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...