Jump to content

Hvilken farge på bunnstoff er best.


Elise

Recommended Posts

har hørt at mørkere den er jo bedre men det kan være en myte??!!

Det gror jo best jo lysere og mere sol det er , så jo mørkere under jo bedre???

selv har jeg alltid handla bunnstoff på maritim (7 bokser sort) og den var nå på nett tilbud til noen og 60 kr litern

når jeg henta nybåten vi har nå smurte vi på sea jet - svindyr men den har absolutt ikke vært noe bedre en maritim sin

på snekka jeg hadde over 2 sesonger smørte jeg på 3-4 bokser - neste år var den nesten like fin og jeg flekka på med et par bokser bare

så hatten av for den

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart er best fordi dævelskapen ikke trives så godt når det er mørkt.

dette er min erfaring oxo......desto mörkere desto bedre, dyren liker ikke mörker......

 

men regattaseilere väljer ofte vit......för der ser man groingen direkt og da er dykkermask/ eller lyft som gäller :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har brukt Hempel hvit selvpolerende bunnstoff på tre forskjelige båter over en del år og er meget fornøyd med det produktet, men jeg har ikke prøvd andre enn Hempel og vil heller ikke ta sjansen. Har også en båt med Jotun selvpolerende blått og ingen forskjell på båtene. Tror også det er mange andre faktorer som påvirker resultatet som f.eks forarbeidet, tykkelsen på bunnstoffet, bruk av båten (mengde og type), hvordan båten ligger fortøys i forhold til solen osv osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at Jab hadde ett fornuftig innlegg, så mener jeg at mørkt bunnstoff er best. Har vært til sjøss i mange år og kan ikke huske at jeg har sett noe annet en mørk rød (eller hvis man kan kalle det mørk rosa) på hanels fartøy. Jeg har brukt samme type bunnstoff på mine båter og er godt fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Skal man benytte selvpolerende bunnstoff så kom Jotun Non Stop best ut i test i Båtmagasinet, både når det gjelder groer og slim. Det sies også i artikkelen at mørke farger er best grunnet at det ikke reflekterer lys som er nødvendig i fotosyntesen hos alger.

 

Lagt til: Astor, det var marginale forskjeller på de fleste merkene, men Sea Jet hadde mer slimdannelse en Jotun.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi er flere i havna som stoffer båten om høsten og da flekker vi der det er slitt. Neste år er det bare slam under det hele. Som er lett å spyle vekk. Vi ser ikke forskjell på der vi har flekket og de stedene som har bunnstoff fra tidligere år. Vi tror at vi i mange år har støttet bunnstoffprodusentene ved å smøre bunnstoff i gode lag under HELE båten. Det har vi for lengst sluttet med.

 

Vi har sett at mørkt bunnstoff gror det minst på.

 

I fjor høst smurte jeg på Non Stop. Tidligere år har jeg brukt Sea Jet. Neste vår får jeg svaret om det ene er bedre enn det andre.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Litt info jeg har fått fra min leverandør sola shipping som er importør av seajett.

 

Jotun har nå i år presentert en ny teknologi av deres nonstop som de har kjøpt av seajett sin leverandør.

 

De klarer ikke å lage hvit like holdbar pluss at den er dyrere å produsere.

 

Jeg har selv hvit i år etter å ha hatt sort tidliggere år. Den svarte er tydelig bedre etter min erfaring, mye mindre gro å slim.

 

lykke til med valget

Link to post
Share on other sites

Vi gjorde en test i 2003 i et inntakskammer for sjøvann i en fabrikk i Qatar og der kom Jotun sort best ut. Vi malte inntakkammerset vært tredje år og sjekket etterpå.. Det ble påført Jotun bunnstoff på veggene med tre forskjellige farger og på den sorte grodde det minst. Dog er dette noe andre klimatiske forhold enn i Norge, med sjøtemperatur mellom 19 og 39 grader over året. Det var markant forskjell på mengde groing her......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den beste fargen på bunnstoff, er grønn og heter COPPERSHIELD og forhandles av West System! Riktignok er den brun/kobberfarget ved påføring, men etter en tid i saltvann blir den grønn.

Har brukt dette på en planende båt, og etter 8 år er fortsatt bunnen like bra!

Det koster en del første gangen og er en del arbeid. Men du slipper så å stoffe på ca 10 år!!

Mange i havnen der jeg ligger var veldig tvilsomme til at dette kunne virke, men det gjør det.

Nå har jeg kjøpt seilbåt, og vurderer sterkt å bruke coppershield på den også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...