Elise Startet 14.Januar.2009 Del på Facebook Startet 14.Januar.2009 Er det noen som har peiling på om hvordan det gror på lyse kontra mørke farger når det gjelder bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Svart er best fordi dævelskapen ikke trives så godt når det er mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 (redigert) har hørt at mørkere den er jo bedre men det kan være en myte??!! Det gror jo best jo lysere og mere sol det er , så jo mørkere under jo bedre??? selv har jeg alltid handla bunnstoff på maritim (7 bokser sort) og den var nå på nett tilbud til noen og 60 kr litern når jeg henta nybåten vi har nå smurte vi på sea jet - svindyr men den har absolutt ikke vært noe bedre en maritim sin på snekka jeg hadde over 2 sesonger smørte jeg på 3-4 bokser - neste år var den nesten like fin og jeg flekka på med et par bokser bare så hatten av for den Redigert 14.Januar.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
lippert Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 For å kunne levere hvit bunnstoff må leverandøren redusere mengden av det stoffet som hindre groing. Det er med andre ord mer "gift" i sort bunnstoff. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Svart er best fordi dævelskapen ikke trives så godt når det er mørkt. dette er min erfaring oxo......desto mörkere desto bedre, dyren liker ikke mörker...... men regattaseilere väljer ofte vit......för der ser man groingen direkt og da er dykkermask/ eller lyft som gäller Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Noen som vet om produsentene vet.....? Eller om det er gjort kontrollerte undersøkelser? Jeg tenker vel også det er fordel med lyst for å se hva som skjer i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 Jeg var veldig skeptisk når min medeier kom med Hvitt bunnstoff før forrige sesong... men da vi tok opp båten i oktober var det ikke et tegn til groe... Så her i gården fortsetter vi med hvitt bunnstoff! Sitér dette innlegget . Link to post
alidal Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 Noen som vet om produsentene vet.....? Snakket med en representant for Seajet for noen år siden,(Ca. 2003) og han sa det var dårligere med hvit i forhold til mørkere farger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 Svart er best - til hverdag og fest Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 Har brukt Hempel hvit selvpolerende bunnstoff på tre forskjelige båter over en del år og er meget fornøyd med det produktet, men jeg har ikke prøvd andre enn Hempel og vil heller ikke ta sjansen. Har også en båt med Jotun selvpolerende blått og ingen forskjell på båtene. Tror også det er mange andre faktorer som påvirker resultatet som f.eks forarbeidet, tykkelsen på bunnstoffet, bruk av båten (mengde og type), hvordan båten ligger fortøys i forhold til solen osv osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Elise Svart 15.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 Gunnen til jeg spør er at jeg alltid tidligere har brukt svart selvpolerende, men ifjor brukte jeg hvit, syntes det ble mye mer slim, mulig det er fordi det synes bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 (redigert) slimet tror jeg kommer uansett farge eller type bunnstoff ( rett meg gjerne hvis jeg har feil) det gjelder bare å stime skikkelig med engang man tar opp - og bade litt og vaske kanten - pleier å hive ned jif og kost når dama bader Redigert 16.Januar.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Da bruker du vel hardt bunnstoff og ikke selvpolerende jab? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frank Allan Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Bortsett fra at Jab hadde ett fornuftig innlegg, så mener jeg at mørkt bunnstoff er best. Har vært til sjøss i mange år og kan ikke huske at jeg har sett noe annet en mørk rød (eller hvis man kan kalle det mørk rosa) på hanels fartøy. Jeg har brukt samme type bunnstoff på mine båter og er godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 (redigert) Skal man benytte selvpolerende bunnstoff så kom Jotun Non Stop best ut i test i Båtmagasinet, både når det gjelder groer og slim. Det sies også i artikkelen at mørke farger er best grunnet at det ikke reflekterer lys som er nødvendig i fotosyntesen hos alger. Lagt til: Astor, det var marginale forskjeller på de fleste merkene, men Sea Jet hadde mer slimdannelse en Jotun. Redigert 16.Januar.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Astor Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Vi er flere i havna som stoffer båten om høsten og da flekker vi der det er slitt. Neste år er det bare slam under det hele. Som er lett å spyle vekk. Vi ser ikke forskjell på der vi har flekket og de stedene som har bunnstoff fra tidligere år. Vi tror at vi i mange år har støttet bunnstoffprodusentene ved å smøre bunnstoff i gode lag under HELE båten. Det har vi for lengst sluttet med. Vi har sett at mørkt bunnstoff gror det minst på. I fjor høst smurte jeg på Non Stop. Tidligere år har jeg brukt Sea Jet. Neste vår får jeg svaret om det ene er bedre enn det andre. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frikar Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Litt info jeg har fått fra min leverandør sola shipping som er importør av seajett. Jotun har nå i år presentert en ny teknologi av deres nonstop som de har kjøpt av seajett sin leverandør. De klarer ikke å lage hvit like holdbar pluss at den er dyrere å produsere. Jeg har selv hvit i år etter å ha hatt sort tidliggere år. Den svarte er tydelig bedre etter min erfaring, mye mindre gro å slim. lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Vi gjorde en test i 2003 i et inntakskammer for sjøvann i en fabrikk i Qatar og der kom Jotun sort best ut. Vi malte inntakkammerset vært tredje år og sjekket etterpå.. Det ble påført Jotun bunnstoff på veggene med tre forskjellige farger og på den sorte grodde det minst. Dog er dette noe andre klimatiske forhold enn i Norge, med sjøtemperatur mellom 19 og 39 grader over året. Det var markant forskjell på mengde groing her...... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Vidar B Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Den beste fargen på bunnstoff, er grønn og heter COPPERSHIELD og forhandles av West System! Riktignok er den brun/kobberfarget ved påføring, men etter en tid i saltvann blir den grønn. Har brukt dette på en planende båt, og etter 8 år er fortsatt bunnen like bra! Det koster en del første gangen og er en del arbeid. Men du slipper så å stoffe på ca 10 år!! Mange i havnen der jeg ligger var veldig tvilsomme til at dette kunne virke, men det gjør det. Nå har jeg kjøpt seilbåt, og vurderer sterkt å bruke coppershield på den også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.