Jump to content

Kobling spenningsregulator av ukjent type.


fjord27ac

Recommended Posts

Hei. I forbindelse med div arbeider med det elektriske annlegget i båten, koblet jeg fra og fjernet en regulator. Ja- kanskje ikke det smarteste, men det ble nå en gang slik.......... Det jeglurer på er: Det står div bokstaver som jeg regner med er hva som skal kobles til hvor. Det er følgende bokstaver: A - WL-F - HI+ - MED+ - LO+.

Skjønner vel kanskje såpass at disse med + er utspenning til batteriene? Men- hva skal hvor på de andre? Ja, det er 7 tilkoblinger.1 pinne for hver bokstav- men pinne 1 er ikke merket med noe. Det står ikke noe fabrikasjonsmerke eller type.

Link to post
Share on other sites

Bildet i boka mi seier at denne regulatoren heiter CAV. Den er forøvrig engelsk, det er og Lucas. Der forventer eg, på ein generator som er riktig i forhold til denne regulatoen, å finna tilkoblingar for F og A, i tillegg til + og - der du henter ut strømmen. Legg ledning mellom generator og regulator A til A og F til F. WL på regulatoren går til ladelys. Vi skal so ha ein ledning frå generator +, denne har valget Hi+, MED+ eller LO+, dette gir anledning til å justera ladespenningen i 3 trinn.

(Det er forresten ein slik generator i avataren min :yesnod: )

Lykke til.

 

Magne

 

Edit:

 

Ledningen til Hi+ / Med+ / Lo+ bør komma frå batteriets +, det er der spenningen skal sensast.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...