Jump to content

Kobling spenningsregulator av ukjent type.

fjord27ac

Recommended Posts

Hei. I forbindelse med div arbeider med det elektriske annlegget i båten, koblet jeg fra og fjernet en regulator. Ja- kanskje ikke det smarteste, men det ble nå en gang slik.......... Det jeglurer på er: Det står div bokstaver som jeg regner med er hva som skal kobles til hvor. Det er følgende bokstaver: A - WL-F - HI+ - MED+ - LO+.

Skjønner vel kanskje såpass at disse med + er utspenning til batteriene? Men- hva skal hvor på de andre? Ja, det er 7 tilkoblinger.1 pinne for hver bokstav- men pinne 1 er ikke merket med noe. Det står ikke noe fabrikasjonsmerke eller type.

Bildet i boka mi seier at denne regulatoren heiter CAV. Den er forøvrig engelsk, det er og Lucas. Der forventer eg, på ein generator som er riktig i forhold til denne regulatoen, å finna tilkoblingar for F og A, i tillegg til + og - der du henter ut strømmen. Legg ledning mellom generator og regulator A til A og F til F. WL på regulatoren går til ladelys. Vi skal so ha ein ledning frå generator +, denne har valget Hi+, MED+ eller LO+, dette gir anledning til å justera ladespenningen i 3 trinn.

(Det er forresten ein slik generator i avataren min :yesnod: )

Lykke til.

Magne

Edit:

Ledningen til Hi+ / Med+ / Lo+ bør komma frå batteriets +, det er der spenningen skal sensast.

Edited by Dinamo (see edit history)

Hvis det er den jeg tenker på så har den aluminiumshus. Langt forut sin tid, ved at den har mulighet til å føle spenningen direkte på batteriet, dette gir en mye bedre regulering. ( Hi+, MED+ eller LO+ )