Jump to content

Hvilken pris og motor på en Yamarin 5810?


landkrabbe_

Recommended Posts

Det er til salg fem 5810 på finn i disse dager med forskjellig motorer og noe forskjellig pris

 

Yamaha 150hk HPDI totakter - 2000 modell - 169000,-

 

Yamaha 115hk firetakter - 2005 (båt 1999 modell)- 172000,-

 

Yamaha 100hk firetakter - 2002 - 119000,-

 

Evinrude 90hk E-tec totakter - 2004 (båt 2000 modell) - 159000,-

 

Yamaha 100hk firetakter - 2000 - 159000,-

 

Litt forskjellig utstyr med på de. (kartplotter, kalesje, fortøyningsrallemikk etc)

 

Hvilken ville dere kjøpt? Hvorfor? :confused:

 

Synes det alltid er vanskeilg å prute. Hva mener dere er et røverkjøp på disse? (den til 119000 ser ut til å ha den gamle type totakter? Mistenkelig lav pris ift de andre, evt et røverkjøp)

 

Mitt bruk vil være: noen turer med egen familie på 4. noen turer med gjester (4 voksne 4 barn), litt fiske, litt ring, wakeboard etc

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for den med 150 Hk Yamaha HPDI.

Den så pen og velholdt ut, men det som selger den er motoren. 150 HPDI er et råskinn av en motor med vesentlig bedre forbruk en tradisjonelle to-taktere.

 

Ellers så lå det endel billige 59CC (2007/8) som er en nyere modell, til salgs tidligere i høst uten å bli solgt. Tipper disse dukker opp igjen på vårparten og at det går an å sikre seg en slik ned mot prisen på båtene du linket til :yesnod:

 

Vurder du også andre båter? Du kan jo ta en titt på denne. Litt bedre kvalitet og utseende (min mening :wink: ) og hvassere skrog. Den har ligget til salg en god stund, og som de fleste andre båter i dagens market, må den sikkert yterligere ned i pris for å bli solgt.

 

Ellers kan du ta en titt på tråden min fra tidligere i høst. Vurderte bl.a også Yamarin 59CC, men endte opp med Wasper.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Stemmer at den billigste har totakter av gammeltypen. Har et høyere forbruk enn de andre motorene, men man kan jo kjøre endel timer for prisforskjellen....

 

Til det bruket du beskriver, med opptil 8 pers i båten + vannsport, så ville jeg kjøpt en av de med størst motor. Som SAP sier, med 150hk HPDI så blir den båten et råskinn, gjør nok godt over 45. (Ifølge Yamaha Kjørefakta så gjør 5820 46,6knop m/ 150HPDI og 2 pers, og 39knop m/F115)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Til de prisene får du en 5910. Solgte min 2003 mod med 2004 mod 115 hk 4 takt i 2006 for kr 185000,-. Den hadde hydraulisk styring, teak-dørk, kartplotter, solpute + litt til.

 

Så prisene som du viser til skal ned. 5910 går bedre i vannet, har bedre løft forskipet. 5810 løfter litt lite, subber litt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei tusen takk for tilbakemeldinger!

 

Jeg fikk tidlig tips om Askeladden, Yamarin og Uttern. Yamarin ble mest interessant rett og slett pga at den leveres med Yamaha. Har derfor ikke sett så mye mer på de andre båtene. Likte også at det var (slik jeg skjønner det) Yamaha som i sin tid "bestilte" Yamarin for å få en båt som passet godt til sine motorer. Jeg kjører Toyota til vanlig så jeg er nok mer opptatt av enkelt, funksjonelt og at det funker hver gang. Slik opplever jeg Yamaha og trur da at den filosofien er overført til Yamarin :confused: Jeg har også fått intrykk av at Askeladden generelt blir litt dyrere. (Vi startet ut med mål om å komme oss på sjøen og et budsjett på 50.000,- inkl henger!! Trur ikke kona mi er med på å gå opp noe mer i pris :nono: )

 

Når det gjelder motormerke har jeg personlig stiftet bekjentskap med 2 Yamaha fra før (veldig kort tid) og har bare positive opplevelser med det. Til sammenlikning har jeg bare de siste 8 mnd hvert borti 5 mercury. En gammel 9,9 som stoppet hvis jeg ga for mye gass og 4 mercury i størrelsen 50 til 115. Alle stoppet de av en eller annen grunn under normal drift og det hendte det var litt startvansker. En gang var det litt kristisk siden båten dreiv mot et skjær :sweat:. Alle motorene startet igjen til slutt. Siden jeg er så lite vant til båt vil det være krise (kanskje til og med slutt på båtlivet) hvis hele familien er ute med alt pikkpakket og motoren skulle stoppe i lengre tid på et uheldig tidspunkt.

 

Den gledelige nyheten er at jeg skal ned å få prøve 150 hester'n :cheers: Nå er jeg veldig spent på opplevelsen :sailing: (det er meldt drittvær) og naturligvis prisen og hele prute runden :discuss::boxing::eek::cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Da er valget greit. Har du først hatt en 1-pray.gifYamaha 1-pray.gif skjønner jeg godt at du vil ha det igjen. Blir som du sier litt som med Toyota. -bare enda bedre :yesnod:

 

Gå for den med 150 HPDI. Da blir den fin og sprek uansett hvor mye vekt og folk du har oppi båten. Yamarin og Yamaha er en meget trygg pakke å kjøpe, og blandt det mest kurante den dagen den skal selges (spes med 150 hk'en).

 

Lykke til!

Gi gjerne en lyd i denne tråden når du har vært å kikket på den :smiley:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Den 150 hester'n var helt rå :smiley: Litt papirarbeid nå så er båt og motor min!

 

Jeg har ikke mye erfaring med båter generelt og ihvertfall ikke med noen som går litt bra men... akselerasjonen på en Yamarin 5810 med 150 hk HPDI fikk frem guttungen i meg igjen. Argumenter til kona for å kjøpe 150HDPI isteden for 100hk er selvfølgelig lavere pris på service, relativt lite fuelforbruk, selv med mange oppi, god pris ved evt videresalg, mindre slitasje pga lavere turtall...blablablabla

 

Vel og bra men... jeg kjøpte nok denne mer med hjerte enn med hue uansett, hehe. Et ekstremt antiklimaks etter endelig å dratt handelen i havn så skal jeg bare sitte å vente på at isen går. Tipper båtsesongen starter veldig tidlig i år!!

Link to post
Share on other sites

Den mest kurante er nok den med F115. Dette er den mest solgte, etterfulgt av F100. F100 er sprek nok den, men115 har litt mer sylindervolum, og dermed litt mer skyv, særlig viktig forå komme i plan med mye last.

 

Totakter er ok hvis du holder ut støyen.

 

Yamarin er forrresten et godt valg. Jeg har hatt 3 stk. Ingen problemer.

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grattis med fin båt og enda finere motor :flag:

 

Regnet med at du ville falle for 150 HPDI, ja :yesnod: Har aldri hørt om noen som har nevnt støy og HPDI i samme setning. Så vidt jeg erindrer maler V-6'eren som en potent katt :cool:

Ellers... -var selve båten blank og fin uten for mye skrammer og slikt?

Kan du opplysen om hva dealen ble, sånn økonomisk? Fikk du den noe særlig ned i pris?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

hmmm... støy. Det la jeg ikke merke til... men jeg la merke til lyden :yesnod:

 

Jeg hadde god hjelp av en kompis som kan litt båt. Han har selv en 90HK mercury 2 takter. Vi var enige om at 90 hestern lager mer støy. Skal prøve å "male et bilde" når det gjelder lyd fra denne V6'ern.

 

Eier startet motor med kjøling fra vannslange. Å fy f... for en fet lyd:) fikk assosiasjoner fra dragsterløp. Mye lyd, men det skulle bare mangle sånn på land. Når båten var på vann kan nok lyden sammenliknes med en katt ja. Lite vibrasjoner. Lite hikst og hikk og diverse bromlinger som jeg har hørt på andre motorer i ca samme str. Når en dro på våkna'n gitt, hehe. Det var et gromt snærr og dermed var vi i plan. Vi var 3 GODT voksne karer oppi. Men jeg vil fortsatt ikke kalle det støy. Synes lyden fra en 150hk V6 som ikke sliter lager mer behagelig lyd enn de 90 og 115 hesterene jeg har hørt som må jobbe litt høyere i turtall. Mer hvin for å si det sånn. Lyden var spesielt behagelig ved ca 27-30 knop. (la ikke merke til turtallet) Tipper kona og ungene likevel skal få en litt myk start så jeg må nok være litt forsiktig med for mye gasspådrag første turen. Kombinasjonen rå akselerasjon, ok toppfart og ja, det kommer jo lyd fra motoren på 5200rpm, vil nok kunne skremme litt hvis en ikke er gla i slikt:) Toppfart ble foressten målt på Yamaha instrument til 42 knop. Flatt vann, 3 voksne karer og ca 0 grader i lufta.

 

Det er en ting jeg lurer på når det gjelder støy. Hvorfor legges det bare vekt på desibel? Det er vel også relevant med frekvensen denne lyden/støyen er? Noen som har tenkt på det?

 

Med hjelp fra båtkyndige ble det observert:

 

Utvendig: Båten var pen uten noe betydelige skrammer. Litt riper var det jo men pen velholdt båt.

 

Elektrisk: Jeg har jobbet på fly tidligere. Elektrisk anlegg i båter er generelt VELDIG dårlig. Denne båten er ikke noe unntak. Helt greit sikkert, men jeg tror jeg skal bytte alt det elektriske hvis jeg får tid en gang etter sommeren. Og da lurer jeg på en ting: Hvorfor må ledninger være hivd sammen i helt tilfeldige bunter og bare dratt igjennom båten som om det var et arti lite prosjekt på gutterommet? Sjøen er røff nok på det elektrisk fra før...

Trim/tilt indikator fungerte ikke, men de sa at den skulle ordnes. Fikk ikke testet ekkolodd men går ut ifra at det er ok.

 

Motoren så nesten ny ut(!) Eier er verkstedsjef på båtverksted så han hadde bytta det meste av... ja simringer, pakkninger, impeller og alt det der. Jeg kunne uten problem dratt hånden min gjennom den motoren uten å bli veldig svart på hånden. Testturen var positiv. Ut over det er det vanskelig for meg å se status på motor. Det vil vel tiden vise...?

 

Synes det ble en grei deal. Fikk den for 150.000,-. Det var fortøyningsgreier med og ekkolodd. Båten skal ligge på oppvarmet lager til sesongstart.

 

Jeg må kjøpe meg en kartplotter. Noen som har tips?

Link to post
Share on other sites

Argumenter til kona for å kjøpe 150HDPI isteden for 100hk er selvfølgelig lavere pris på service, ....

 

Er det?

 

Det er en ting jeg lurer på når det gjelder støy. Hvorfor legges det bare vekt på desibel? Det er vel også relevant med frekvensen denne lyden/støyen er? Noen som har tenkt på det?

 

Ja, har vel selv nevnt det i noen tråder her på forumet at opplevd lyd er minst like viktig som lyd målt i decibel! Men da er vi jo over på helt/rent subjektive meninger og enhver må få mene hva de vil. Gromlyd for noen er ulyd for andre, sånn er det bare! :wink:

 

Innenfor rimelighetens grenser så er det absolutt fornuftig å gå for større motor, kan ikke huske så mange som har klaget over å ha for stor motor her, men svært mange lurer på hvordan de skal få mere krefter ut av sin motor!

 

Gratulerer med en fin båt som du helt sikkert kommer til å få mye glede av. Og som burde være forholdsvis lettsolgt når 3-fotssyken inntreffer! :lol:

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche Postet idag 09:22

Sitat: (landkrabbe_ @ 17.01.09 23:07)

Argumenter til kona for å kjøpe 150HDPI isteden for 100hk er selvfølgelig lavere pris på service, ....

 

 

Er det?

 

Tja, dette er jo ikke noe jeg kan men... Blitt meg fortalt at generelt er 4-takt service er dyrere enn 2-takt service. Men når det er så stor forskjell, relativt, 100hk til 150hk vil jo muligens størrelsen bidra til at 150hk tom er dyrere? Ike vet jeg. Regner med at det blir dyrere med reperasjoner p å150 ift 100 bar pga størrelsen på delene.

 

Men, jeg har ikke peiling. Kommer nok til å lære mye om båtliv denne første sesongen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Blitt meg fortalt at generelt er 4-takt service er dyrere enn 2-takt service.

 

I grove trekk ville jeg sagt at en fire-takter koster litt mere i service; bytte motorolje og filter, men på en to-takter har det gått med noen liter totakts olje i løpet av sesongen så i sum vil jeg grovt sagt tro at det blir nokså likt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...