Jump to content

Lasteskip synker i Sildafjorden

Barsk IV

Recommended Posts

Etter hva jeg leser hos BT så dreier det seg om Mirabelle, som har vært innvolvert i en rekke ulykker tidligere.

Det dreier seg om det maltesisk registrerte frakteskipet Mirabelle, som er identisk med frakteskipet Karen Danielsen som i mars 2005 torpederte Vestbroen over Storebælt.

I 2004 gikk skipet på grunn ved Svendborg utenfor Danmark.

Her har jeg fotografert Mirabelle på vei inn Svelvikstrømmen for noen få uker siden.

mirabelle.jpg

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Usj......

Er kanskje litt "surmuler" nå, men det skal bli spennende å se hvor lang tid det tar før berging blir satt igang.

Kanskje det blir en lang diskusjon om eierforhold, forsikring, skyld, osv.

Denne gang ligger den jo ikke utforbi "stuedøra" til de som sitter på pengebingen, så..........

tiden vil vise.:-)

Håper jeg ikke får rett.......

Her har folk rundt fjorden en stor mulighet til å sikre seg ved til neste vinter. Dette var ganske vanlig her i Oslofjorden tidligere da tømmersleepet ofte løsnet og tømmerstokker fløt i land på strendene.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Da jeg er sjømann og i denne bransjen så kjenner jeg litt til forholden i småfrakte fartøy bransjen. Jeg vil anta at på dette skipet er de 2 navigatører, kaptein og styrmann, disse går normalt 6 til 6 vakter. I tillegg så er de ganske sikker begge i virksomhet under lasting og lossing, det være seg papirer som skal gjøres og parktisk arbeide på dekk. Under fart så er det bare en mann på brua, nemlig vakthavende navigatør. På ett slikt skip strekker arbeids tiden seg gjerne til 16 timer og mer i døgnet, dager i strekk. Men selfølgelig så er den ofisielle arbeids tiden mye kortere. Det må man sørge for eller så er det en kald fot i ræva. Og dette er både internasjonale og nasjonale myndigheter samt organisasjoner helt på det rene med. Sjøl jobber jeg for seriøse eiere og har helt andre forhold enn det som beskrives ovenfor. Jeg er kaptein med 3 styrmenn under meg. Samt at fra solnedgang til sol oppgang er det en matros som utkikk.