Jump to content

Bo i båt?

Guest Kjetilhodne

Recommended Posts

Guest Kjetilhodne

Heisann!

Jeg er en 26 år gammel student som de siste årene har drømt om å kjøpe seilbåt. For å få råd, må jeg bo i den året rundt. Håpte kanskje det var noen gamle sjøulker her som kunne hjelpe meg litt med følgende spørsmål:

-Jeg vil prioritere romslighet og innvendig komfort fremfor seileegenskaper, og må nok begrense meg til maks 250000, helst mindre. Samtidig vil jeg gjerne ha noe jeg kan seile alene. Noen spesiell type båt jeg bør kikke nærmere på?

-Har lurt på en Askeladden Troll (trebåt) fra -63. Vil en slik båt være vanskelig å få solgt igjen senere? Er det mulig å bygge den om (forlenge salongen/skyve cockpiten bakover), og hvor mye forandringer skal til før den blir "umulig" å manøvrere?

- Noen båter jeg absolutt IKKE bør velge?

Håper noen gidder å hjelpe meg litt!!

MVH

Kjetil

Hvis du skal ha romslighet og innvendig komfort er en katamaran tingen for deg.

Katamaraner seiler også godt og har ikke større krav enn enskrogsbåter til hvor mange som må til for å seile.

Det avhenger hovedsaklig av hvor stor båten er og om du har hjelpemidler som autopilot, vinsjer i nærheten av styreposisjonen, rulleseil etc.

Ørjan

du skal absolutt ikke velge trebåt til bobåt. Noen bor greit i en trebåt, men de fleste blir kjapt møkklei fuktige klær og jordslag. En trebåt er langt mer utsatt for dette, spesielt ved bruk om vinteren ( temperatursvingninger, treet "lever "

Du bør kunne skaffe en grei seilbåt fra 70 tallet for de pengene du nevner. Sats gjerne på en halvfabrikata, kanskje ikke så innmari flott i innredningen, men det får du kompansert for mht. lav pris. OKSØ / ADA 32 er et eksempel som slår meg, samt f.eks. HERO 101..

Du bør kunne skaffe et skapelig eksemplar av disse for 200K eller deromkring..

Suzuki

No boat needed..

hey hey.

Da må du fortelle mer Brum, og gjerne etpar bilder. Ettersom mannskapet øker i antall, vurderer jeg  faktisk å fremskynde planene om en noe større båt ( enn min 30 fot Joker S 30 )

Hero 101 er en aktuell båt, spesielt ettersom den faktisk finnes i "alle" prisklasser.  Ligger 2 på Finn.no, begge til 375K. Synes det er MER en nok, men spes den på vestlandet ser ut til å ha masse langturstash...

Suzuki

No boat needed..

En Maxi 95 er en genial bobåt. Ekstremt mye plass og visstnok ganske grei å seile alene. Da jeg sysslet med de samme planene som du har nå kom jeg egentlig fram til at en Maxi 95 var midt i blinken. Veldig greit med midtcockpit og mulighet for en kallesje over denne.

De fleste ligger på 300 men du kan nok finne en for 250 også.

En Maxi 95 er en genial bobåt. Ekstremt mye plass og visstnok ganske grei å seile alene. Da jeg sysslet med de samme planene som du har nå kom jeg egentlig fram til at en Maxi 95 var midt i blinken. Veldig greit med midtcockpit og mulighet for en kallesje over denne.

De fleste ligger på 300 men du kan nok finne en for 250 også.

Helt enig, er en her i havna som har bodd i en slik i flere år nå, og som er kjempefornøyd. Dette er bare en vannvittig romslig og god båt.

Hei! :flag:

Tanken med å bo i båt har fristet meg lenge, det virker som en fin og relativt rimelig måte å bo på, sett i forhold til å eie/leie bolig.

Det har vært diskutert før på dette forumet, har brukt søke funksjonen i menyen øverst på siden og fant da denne:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...5729043;start=6

Prøv å se på den om du kanskje finner  noen av svarene her.

Lykke til! :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

En liten avsporing fra det du spør om, men måtte bare ta med dette bilde som jeg nylig tok i Stavanger. Ved innseiling til Hillevågsvannet ligger denne "doningen" som visstnok blir brukt som helårsbolig av en som har sett seg lei på dyre husleier...........

Kommentar overflødig, vil jeg tro!

show_image_stream.php?bid=9556899&dx=527&dy=364

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jasså, du har vært i Stavanger nylig, uten å gi deg til kjenne  . . . .

Jo du har nok rett i at den båten har ligget lenge på samme sted. Jeg vil tro at det må være minst 20 år etter hvert. Nå har den riktignok vært i bevegelse av og til, med en og annen tur bort til f.eks Langøy, hvor jeg også har sett den.

Uavhengig av den båten som er nevnt her, så er det jo mange steder svært så alminnelig å bo i båt. Tenk bare på kanalene i Nederland, der bor jo folk i båter av alle mulige størrelser og utførelser   -   så det er nok mest et spørsmål om vane.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Litt Off Topic:

Jasså, du har vært i Stavanger nylig, uten å gi deg til kjenne  . . . .

Beklager, Poseidon - men dette var en ut - og - inn - samme - dag - tur, med meget uoversiktelig agenda og lite "pause" i mellom. Det var rett og slett ikke tid til et besøk. Det å se etter MS Poseidon, var min første tanke da jeg ble klar over at jeg skulle til Stavanger, men skjønnte fort at det ville bare skjære seg!!  :cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

• 8 måneder senere...

Alla,

Vet att några av er bor eller har bott i båt. Har själv 3 barn under 5 år och undrar om ni med bo i båt erfarenheter ( eller ni med kunskap på området ) kan dela med er av er kunskap gällande vilka för och nackdelar det innebär ? Bor nu i villa men tycker att det enda man gör är att arbetar och sover, längtar efter ett annat sätt att leva och undrar således om man behöver vänta tills barnen flyttat hemifrån. Funderar helt enkelt på att ge upp ett krävande jobb som tar all energi och istället lägga kraften på att leva lite mer...

Vi har lätt att anpassa oss men det skall ju ändå vara rimligt, har nu en båt på 12x4 meter ( klart för liten .. ) och undrar samtidigt hur stor båt man rimligen behöver för att inte gå varandra för mycket på nerverna. Givetvis hägrar en långsegling längre fram men till en början handlar det om att leva billigare men ändå ha havsutsikt ....

Tacksam för tips gällande lämplig storlek på båt, utrustning och vad man generellt bör tänka på.

mvh / Dan

Hai Dan - jeg tror det er veldig individuelt, alt er mulig - og kanskje vanskelig å vite før man prøver. Jeg har ingen erfaring med barn i båt, vi er to stk på 15x4m operativ ex-skyssbåt, og det er glimrende. Vi har dog ett rimelig stort verksted/lager på land med vaskemaskin mm. Rent kostnadsmessig vet jeg ikke om det er så billig, vi har forholdsvis dyrt lån på båt, og leier lager/kai, men synes det er verdt det :). Du må gjerne ta kontakt hvis det er noe spesielt du lurer på! IM for telf nummer om ønskelig.

Det måste vara otroligt skönt att vakna och gå upp på fördäck och ta ett friskt andetag med havsluft !

Virkeligheten er nok ikke så idyllisk som det, dessverre. Om sommeren er det slik, men om vinteren: Du våkner og oppdager at varmeapparatet har sloknet/strømmen har gått. Derfor er det 4 minusgrader inne. Når du skal lage frokost oppdager du at vanntanken er tom. Og på dekk er det 10 cm nysnø. Vinter i båt er oppbevaring. Sommer i båt er verdens fineste boform. Skal du bare bo ombord fra mars til oktober går det helt fint. Dette er selvfølgelig avhengig av båten til en viss grad.

Jeg ville vært betenkt til å flytte ombord med 3 unger. Plassen ombord er begrenset, og 5 personer har endel klær og ting og tang som brukes jevnlig, og derfor må være tilgjengelig. En eller to voksne bor fint i en båt året rundt, men en hel familie har kanskje litt andre krav til plass?

Det er ikke meningen å skremme deg fra å flytte ombord, men du må være klar over hva det betyr av forsakelser og kummerlige forhold. Det er enkelt for deg og din fru å takle, men det er kanskje ikke like enkelt å forklare for en 5-åring?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Lars,

Det var precis sådana svar jag ville ha ! Själv är jag en realist och relativt kritisk till ideén att bo med 3 barn i en 50 fots segelbåt. "Problemet" är att jag har en fru som aldrig ser några problem i någonting, hon är extremt positivt lagd och tror att det inte blir några problem att bo i en segelbåt. Älskar givetvis henne för att hon är så positiv men det brukar sluta med att hon inser att det inte var så enkelt och sedan får jag ta och lösa problemen på bästa sätt. Det jag ville ha var sanningsenlig feedback, hon tror nämligen mer på sanningen om den kommer från andra än mig....

Tacksam för tips gällande lämplig storlek på båt, utrustning och vad man generellt bör tänka på.

mvh / Dan

Heisan.

Jeg må si jeg deler din "drøm" om det å bo i båt. Jeg finner dette umulig og tenkte jeg skulle dele mine refleksjoner med deg.

Du har småbarn, alle barn liker barneselskaper, og da gjerne hele klassen (av sitt kjønn), er dette mulig i båt?

Barna trenger å utfolde seg, våre barn er mye i hagen enten på trampoline, fotball, sandkasse etc., det er heller ikke mulig i båt.

Etter hvert som barna blir større, skal de ha hver sin pc, da med lydkort og med heftig lyd. Kan levende forestille meg at dette blir lydinferno i båt ?

Etter hvert skal de jammen ha kjærester også, og når de ikke har egne rom hvor de kan bedrive det foreldre ikke håper de gjør men må gjøre dette i noe dårlig lydisolert skott, jaja, man kan jo tenke seg resten :lol:

Mange ser kanskje at jeg trekker frem mye negativt nå med barn i båt, men jeg er opptatt av at båt må serveres i små doser på sommeren som ferie/helgealternativ, ellers kan barna lett gå lei og båtlivet kan bli noe dårligere enn det man kunne håpe på ??

Håper jeg ikke tar fra deg lysta Dan, men du ber jo oss om våre tanker rundt dette så.......her er ihvertfall noen av mine nevnt.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...