Tugman Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Hadde jeg enda hatt penger men drømmen lever videre og skal realiseres etterhvert. Er´n dyr da Nei den er ikke dyr.. Det er en båt som må innredes..så det må sees på som et prosjekt egentlig. Lang historie fra Drammen har den og Link to post
M/S Bastard Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 (redigert) Nei den er ikke dyr.. Det er en båt som må innredes..så det må sees på som et prosjekt egentlig. Lang historie fra Drammen har den og Intressant, men kan nok ikke gå på enda et prosjekt før båten er ferdig Er det forresten M/S Sterk vi snakker om? Farlig for meg og titte på prosjekter, blir så dårlig atte Redigert 20.Desember.2004 av bastard30000 (see edit history) Link to post
Tugman Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Intressant, men kan nok ikke gå på enda et prosjekt før båten er ferdig Er det forresten M/S Sterk vi snakker om? Farlig for meg og titte på prosjekter, blir så dårlig atte hehe.. Dette er stålbåt da..kanskje feil materiale for deg? Link to post
M/S Bastard Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 hehe.. Dette er stålbåt da..kanskje feil materiale for deg? Nei, ikke nødvendigvis! Sendt deg en IM Link to post
O-K Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Etter snart 4 år på samme plassen er vi snart på flyttefot fra Porsgrunn til Trondheim med båten vår. Båtlivet i Porsgrunn har vært problemfritt, med gode kaiforhold og godt beskyttet for vær og vind. Etter litt forundersøkelse ser det ut for at båtlivet i Trondheim blir litt mer komplisert. Der ser det ut til å være færre gode kaiplasser og lange ventelister på de som er. Er det noen her på forumet som har noen tips å komme med? Andre som bor i båt i Trondheim? Håper noen der ute kan hjelpe! Mvh Ole-Kristian Nilsen Link to post
Briggfruen Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Hei O-K! Velkommen til Trondheim skal dere være. Skal dere bo i båten? Om vinteren benyttes gjesteplassene til slike formål. Da tar man kontakt med Trondheim Havn for mer info. Når det gjelder fast båtplass, kan det være lurt å melde seg inn i Trondheim Båtforening med en gang så du kommer på venteliste. Hvor lang ventetiden er, er jeg noe usikker på, men tror at det skal la seg ordne innen rimelig tid. God helg. Briggfruen Link to post
O-K Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Takk for det! Hadde det bare vært så enkelt som å komme til Trondheim.. Har vært i kontakt med båtforeningen....90 på venteliste til å kjøpe plass. Havnevesenet sa bare at det var nokså håpløst med kaiplass.... Andre forslag? Mvh Ole-Kristian Link to post
håvar Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Hei. Fikk ikke med meg om du hadde motor eller selbåt. Jeg sto på venteliste i nesten 2 år før jeg fikk tilbud om å kjøpe båtplass. på spørsmål om hvor den var så var svaret att jeg måte betale først så skulle jeg få vite hvor. Det ble gjort ca 25000,- nøkler å anvisning mottatt. Så viste det seg att plassen var for smal.. Like langt Jeg kunne enten få pengene tilbake eller vente til en større plass ble ledig. Vi får se til våren. På vinteren finnes det bra med plasser til leie. Link to post
Brigg Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Velkommen til Trondheim! Vi har plass hos Trondheim Båtforening. Her praktiseres en ansinitetsordning; når en plass er ledig får søker med lavest medlemsnr tildelt plass. Derfor kan det være lurt å melde seg inn i Båtforeningen så snart som mulig. Trondheim Båtforening har etter det jeg vet over 500 plasser. I tillegg har Trondheim Seilforening mange plasser. I Trondheim Båtforening er det tillatt med fremleie av plassene, så lenge båtforeningen er informert om hvem som disponerer plassen. Jeg vet at det er mange plasser som ikke er i bruk, enten fordi eieren har solgt båten, eller fordi båten ligger en annen plass (mange har også båtplasser ute på kysten, f.eks på Hitra). Dermed kan det være mulighet for å få fremleid en plass dersom man kommer i kontakt med de riktige personene. Dersom du skriver noe mer om hva du trenger av plass og hvordan du tenker å bruke plassen (bo ombord?) så skal vi forsøke å bidra. Brigg Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
frankD Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Hei, og velkommen til Trondheim. Bor selv i båt i kanalen i Trondheim. Trondheim havn leier som nevnt i tidligere innlegg ut "vinterplasser". Det er gjestekaiene som blir leid ut for vintersesongen til båtboere. For båt på 10meter+ så blir det nesten 600 kr mnd + Strøm. Strømmen er 1,50+mva. Landets dyreste? Du får leie plass fra 1. september til 1. mai. Resten av sommeren er det gjestekai, så da blir det vanlig gjestekaiplass til 120 kr døgnet + strøm. Kontakt havnevesenet på telefon eller mail, spør etter Roar så får du svar. Trondheim Havn Seilbåtforeningen har desverre også lang ventetid, 2 år+? Så det lønner seg å sette seg på venteliste med en gang. Trondhjem Seilforening Det er 14 båter med fastboende i Trondheim som jeg vet av, og det øker for hver sesong med de prisene som er på boligmarkedet nå. Ta kontakt hvis du trenger mere hjelp. Du er velkommen til Trondheim! Menja Link to post
O-K Svart 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Hei igjen Nå var det endel svar her og mange gode tips. Det er en motorbåt som er nesten 17m (56 fot), 4,2m bred og ca. 1,5 m dyp med fine linjer og godt holdt. Er det noen form for kontakt/organisering av båtboerne i Trondheim? Leies gjesteplassen ut fremdeles? Er det ok å bo der? Dette var oppløftende tilbakemeldinger! Mvh Ole-Kristian Link to post
Brigg Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 17 meter, det begrenser mulighetene noe. Trondheim Båtforening har en øvre grense på 13 meter i sine anlegg. Du får prøve Trondheim Havn og gjensteplassene deres. Kansje et skudd i blinde, men her er noen andre muligheter du kan sjekke: Nerdal Motor og Titek er to båtfirmaer som holder til i Nyhavna (like ved Dora). Disse har hver sin flytebrygge, men jeg ved ikke om de leier ut. Dette kan du event. sjekke opp. Videre er det noen Båtrelaterte bedrifter på kai 24 (ligger i kanalen vest for jernbanestasjonen). Disse disponerer kai, og det ser ut som om det ligger båter der fast. Det kan være verdt å sjekke med disse, søk på kai 24 og Trondheim i telefonkatalogen. Til sist har vi Kystlaget Trondheim med sine vetranbåter på Fosenkaia like ved jernbanestasjonen. http://www.kysten.no/community.asp?uid=439 Disse har en rekke eldre fartøyer liggende ved kaia. Kanskje det er en mulighet dersom din båt er av en viss alder (hvis ikke, så var det ikke meningen å fornerme deg). Brigg Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
DetroitTrondHeim Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Etter snart 4 år på samme plassen er vi snart på flyttefot fra Porsgrunn til Trondheim med båten vår. Båtlivet i Porsgrunn har vært problemfritt, med gode kaiforhold og godt beskyttet for vær og vind. Etter litt forundersøkelse ser det ut for at båtlivet i Trondheim blir litt mer komplisert. Der ser det ut til å være færre gode kaiplasser og lange ventelister på de som er. Er det noen her på forumet som har noen tips å komme med? Andre som bor i båt i Trondheim? Håper noen der ute kan hjelpe! Mvh Ole-Kristian Nilsen <{POST_SNAPBACK}> Velkommen til Trondheim! Vi trenger flere store bobåter her oppe. Jeg bor selv i en fin havn i Leangbukta, med kaiplass og lager. Her er det plass til større båter enn 17 meter, så her kan du fint vokse! Brygga er i betong og ligger godt skjermet av molo. De er ca 10 min å kjøre til sentrum. Jeg har tidligere tatt 1000 per mnd inkl strøm. Da er det mulig å disponere ca 20 kvm i lagerlokalet. Det er også en oppvarmet garasje med med gode muligheter for mekking om det er av interesse. Jeg er opptatt av miljøet så det er viktig at septikkanlegget er i orden og at det ikke er problemer med oljelekasje! Har du bilder av båten og mer teknisk info, så kan jeg vurdere om du passer inn. Hvor mange er det som vil bo ombord? Vi er bare to som bor her nå og ønsker å få til et bra sosialt milø på bryggen . Når vil du ankomme Trondheim? Ta kontakt om dette er av interesse, hilsen Odd Rune Link to post
håvar Svart 27.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2005 Hvor ligger Leangbukta? Link to post
Marwin Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 (redigert) Velkommen til Trondheim! Børsa Båthavn ligger ca 25 min. med bil fra Trondheim... Er det for langt unna?? (Strøm, slipp og molo) Redigert 28.Januar.2005 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Herman Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Hvor ligger Leangbukta? <{POST_SNAPBACK}> All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Kompismannen Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 (redigert) Jeg er litt nysgjerrig på dette med å bo i båt og hvordan man praktisk løser en del ting særlig ift vinterhalvåret. Hvor i Oslo området kan man gjøre dette? Hva gjør man med septiken og tømming? Hvordan unngår man at ferskvannet i båten fryser? Hvordan får man vasket og tørket tøy? Må båten være vinterisolert? Hvordan gjør man ift snø? Hva med kondens? Hvordan sørger man for god nok varme? Andre tips og triks? Redigert 16.Januar.2009 av Comicguy (see edit history) Link to post
S/Y Emma Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Gode spørsmål, Comicguy. Jeg lurer også på en del av dette, da jeg kanskje skal flytte i båt i løpet av våren/sommeren. Hvilken båt har du? Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Kompismannen Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 (redigert) Har en Princess 36 Riviera som sikkert ikke er det optimale for dette. En cabin cruiser med flybridge på 35 til 50 fot er vel kanskje det beste, og da har man ikke så mye kalesje å ta hensyn til vær og vind med. Redigert 16.Januar.2009 av Comicguy (see edit history) Link to post
skage Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 AKer brygge er jo en mulighet, de beboerne der har en egen hjemmeside, søk på google så finner du nyttig informasjon der. Link to post
Servicemannen Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Hvor i Oslo området kan man gjøre dette?Hva gjør man med septiken og tømming? Hvordan unngår man at ferskvannet i båten fryser? Hvordan får man vasket og tørket tøy? Må båten være vinterisolert? Hvordan gjør man ift snø? Hva med kondens? Hvordan sørger man for god nok varme? Andre tips og triks? Akerbrygge er mest kurrente steden til bobåt i indre oslofjorden. Møt på Rorbua på mandagskveld og få erfaring fra båtboene under en båtpils. Hvis du ikke kan gå ut på fjorden om vinteren er toiletanlegg på land. Noen båttyper har problem med ferskvann om vinteren og folk løser de på forskjellig måte. Noen setter varmekapler om slangene. Serviceanlegg på Akerbrygge har alle fasiliteter med eks. vaskehus. Vinterisolert er ikke verre men båtboere løser problemene med glavematter m.m. Hvis man ikke liker snø kan man bruke presening men snøen isolerer også. Hvis båten har teakdekk man er glad i bør man bruke presening. Ikke isolert båt har kondens men den slutter når luftfuktigheten går under 30%. Noen klarer de men andre synes de forfærdelig tørt. Hver landkontakt er 16amp og noen bruker 2stk. Dieselvarmer er også nødvendig på kaldere perioder. Bare prat med dem som bor i båt og prøv deg fram Lykke til! http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Verrie Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Hvile Havn i Leangbukta har en del båtboere, med fasiliteter for alle, dvs dusj, wc, samt at man kan leie lager/bod i servicebygningen. Vann tilgjengelig hele året, med nedsenket slange i vann samt strøm. I servicebygning har man også eget verksted hvor jeg har inntrykk mange kan bedrive litt av hvert av vedlikehold. Parkering rett ved. Hvile havn har enkelte områder isfri. Etter mitt inntrykk svært bra sted å bo, også sentralt i forhold til Oslo by. Utover dette bor der en del i båtene rundtom, men da som oftest uten sanitæranlegg ala Hvile Havn, Herbern m.m. Hvis man beveger seg utover Oslo, vil man nok få samme vilkår, men desverre må man forlate havn i fellesferie, idet de havner som egner seg stort sett er gjestehavner. Turister prioriteres gjerne da. Mange sverger til seilbåt til å bo i, men er som oftest litt mer kjellerfølelse enn motorbåt. Mange motorbåter egner seg, bare du ikke har for mye kalesje. I en oppvarmet båt pleier ikke ferskvann i slanger å være problem mht til frysing. Stålbåt er jo kanskje også noe du bør vurdere ? (tørrere miljø). Lykke til. Hilsen en som håper å kunne bo i båt etter hvert. Link to post
sjøkrabbe 32 Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Heisan.Flytt til Vestlandet hvor vinteren ikke er så galen:-)Har det varmt og godt i båten jeg,og her har jeg bodd siden mai ifjor og trives med det.Har ikke lyst og flytte på land igjen da dette gir en utrolig frihetsfølelse, akkurat som og komme på ferie etter hver arbeidsdag da:-)Er været brukbart i helgene så er det ut på tur,kunne ikke vært bedre.Kan anbefale alle som liker båt og har lyst og prøve det, gjør det:-) http://www.trawler.no Link to post
Verrie Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Løfter denne tråden igjen. Grunnet jobben så har jeg flere overnattinger på hotell i Oslo enn hva jeg liker. I kombinasjon med vinteropplag vedrørende båten, vurderer jeg i grunnen å la denne ligge i vintermånedene i Oslo. Hotellomkostninger koster nok mer enn hva havneleie koster........... Det kan også synes som om aktivitetene i Oslo blir mer omfattende fremover også. Jeg ser for meg perioden November- April. Jeg har sendt mailforespørsel til Herbern. Jeg skal også sende til Hvile havn/Leangbukta. Er der andre havner i sentrale strøk av Oslo som jeg kan sende forespørsel til ? Jeg trenger ikke vaskemaskin/dusj/sanitær, men strøm (og gjerne vann) er nødvendig. Jeg trenger 21 meter kaiplass. Litt greit er det også om der finnes parkeringsplass i umiddelbar nærhet som ikke koster skjorta. Link to post
Øyvind Kvammen Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Siden jeg har blitt singel, har jeg fundert litt på å kjøpe meg en 45-50 foter og bo i et par år!! hvertfall få med meg min 3 sommer sessonger!! Hvordan fortoner det seg å bo såpass trangt over lengre tid?! Skall jeg gjøre dette, må jeg gjøre d nå, eller når jeg blir pensjonist! Begrenser meg til 2.5 mill, og ser at på d norske marked er d lite å velge i :) Bør mans satse på import??! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn