Jump to content

Verktøy til å plukke opp mistede skruer, muttere..


Tom J.

Recommended Posts

Hei  :lol:!

 

Klarte det kunstykke å miste noen muttere og en magnet bak motoren (Volvo 3.0 m/SX drev) under montering av utstyr :lol:. Det er trangt der, og umulig å se. Selv om jeg prøver etter beste evne å være akrobat, så kommer jeg ikke til med hendene. Har prøvd med skrutrekker med magnet på spissen, men denne blir ikke fleksibel nok. Er det noen som har laget seg, eller vet om verktøy som kan brukes til slikt. Ser for meg en skrutrekker lignende greie med fleksibel hals påmontert en liten magnet.

 

Takker for alle tips.

Link to post
Share on other sites

Hva med å komponere noe selv - det kan virke som du helst burde hatt det ganske snart. Har du ikke en gammel høyttaler i passende størrelse som ligger og skraper et sted? På disse sitter det ofte fine magneter. Vet ikke hvor lett det lar seg gjøre å 'høgge' opp en slik magnet/sage av en bit, men finner du en som ikke er altfor stor, kan du kanskje bruke den slik den er? F.eks. PC høyttaler, eller fra noe annet som ikke er altfor stort. Mekanismen som du styrer den med kan jo være så mye rart, avhengig av hvor kronglete det er å komme til. Tråd kan brukes, en tykk ståltråd kan bøyes til der det er kronglete osv. Så får du kanskje løst problemet mens du venter på at du får en mer dedikert dings via Posten?

Link to post
Share on other sites

Hva med å "bøye til" en litt tykk og stiv ståltråd el.l. I Enden på denne" trykker du fast" en passende klump med dobbeltsidig tape - alt. en "papirklump" hvor du kliner på litt sicaflex el. kanskje enda bedre en limtype som fester mot våte/fete materialer. Så får du starte "fisketuren".

Link to post
Share on other sites

Hei  :cool:!

 

Klarte det kunstykke å miste noen muttere og en magnet bak motoren (Volvo 3.0 m/SX drev) under montering av utstyr :sailing:. Det er trangt der, og umulig å se. Selv om jeg prøver etter beste evne å være akrobat, så kommer jeg ikke til med hendene. Har prøvd med skrutrekker med magnet på spissen, men denne blir ikke fleksibel nok. Er det noen som har laget seg, eller vet om verktøy som kan brukes til slikt. Ser for meg en skrutrekker lignende greie med fleksibel hals påmontert en liten magnet.

 

Takker for alle tips.

Den kjenner jeg igjen, montert min nye motor i sist uke, alt var tilkoblet, og det siste som skulle gjøres, var å skru fast slangeklemmen til vannintaket på drevet. Når jeg skulle ta vekk verktøyet, falt pipe og ledd av, og forsvant mellom drev og motor, og ikke talom om jeg fant det igjen. Når jeg da fant åpning på svinghjulshuset, måtte verktøyet finnes. Ikke godt med sånt liggende på de tennene.

 

Måtte bite i det sure    :cool: eple, og rigge til for heising. Måtte løsne motoren, heise den litt opp og svinge den for å finne verktøyet, som låg så fint oppå eksosrøret på drevet.

 

Dette ble vel ikke noe trøst.

 

mvh

Kjelli, som er blitt flink til å koble fra og heise motor nå.....

Link to post
Share on other sites

Et annet tips: Om du har barn i nærheten har disse tynnere (og kortere) armer en en voksen. Utrolig hva barnehender kan utrette der voksne klubber ikke kommer til!  :cool:

Hehe - hva blir vel båtliv uten noe godt gammeldags barnearbeid.. ?  :sailing::cool:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kan, som andre her, på det varmeste anbefale mutterplukker med magnet.

Har hatt en slik i mange år og den har reddet meg mange ganger.

Min løfter en 13mm fastnøkkel dersom jeg løfter forsiktig.

Løp og kjøp!

Men som nevnt, på syrefast,messing, plast osv duger den ikke.

Klype funker bra, iallefall dersom du ser det du har mistet. Jeg har også god

erfaring med å montere en relativt stiv smal plastslange på støvsugeren.

Har du en kanne med kork, kan du også suge i vann. Bor et hull som passer til

støvsugerslangen, f.eks i korken, og et på motsatt side som passer til sugeslangen.

Nå har du også verktøy til å tømme båten fulstendig for vann.

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Det med støvsugern var kult. Den skal jeg teste. Ellers skal jeg bestille meg litt verktøy fra Biltema med både klype og magnet. I tillegg skal jeg ha et lite speil. Det er nok ikke siste gang dette skjer.  Ha en fin helg, og takk for alle svar !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også god erfaring med å montere en relativt stiv smal plastslange på støvsugeren.

Der satte du meg på et nesten glemt triks. Støvsuger med et stykke tynt stoff (nylonstrømpe?) feste over enden av slangen. Egnet til å plukke opp små ting uten å måtte grave det ut av posen etterpå.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

litt off topic da men....

 

støvsugde volumknotten på stereoanlegget her om dagen,  :confused: kjipt å sprette posen som var stor å stygg. sånn sentralstøvsuger med "familiestørrelse" på posen! skulle hatt litt barnearbeid der får å finne knotten :smiley: Fant den til slutt da......blir klutt på stereoen fra nå!

posen var full, og den ble bytta, suger supergodt nå da!

Link to post
Share on other sites

Et annet tips: Om du har barn i nærheten har disse tynnere (og kortere) armer en en voksen. Utrolig hva barnehender kan utrette der voksne klubber ikke kommer til!  :confused:

...og hvis du ikke har barn, så er dette en god grunn til å gjøre noe med det ....... :smiley:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...