Jan_Erik Startet 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2009 Hei har kansje skaffet meg et skøyte prosekt på 42fot. Får vel vite det i orgen eller på søndag. Ser dette ut som ett greit prosjekt? har ikke holdt på med tre båter før Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Spennende prosjekt! så ut som en pen dame! lenge siden den var sjødyktig da? har mange ganger drømt om å resturere en skøyte eller no liknende jeg også men tror ikke jeg tar sjangsen, er så mange fallgruver. Håper vi får oppfølging om du kjøper den! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Delfin 19 Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Kjeme fin båt. Hva må du ut med for en slik en da ? Har den stått på land lenge Sitér dette innlegget Link to post
Jan_Erik Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Båten har stått på land i ca 2 år eneste jeg vet om dn er at den fløt da og at motoren fungerer sitter en volvo f12 i den Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 (redigert) Velkommen til BP. Spennende prosjekt. Vilken motor er det i den? Redigert 16.Januar.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MB/WINNIE Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 ville vel kanskje ha valgt et mindre prosjekt i og med det er første trebåten din, har hatt gammel trebåt i mange år selv, det dukker opp stadig nye overaskelser da ja, men for all del lykke til med prosjektet, Blir ei fin dame da den er ferdig restaurert Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Ser ut som et bra prosjekt, men regn med mye arbeid, både til oppussing og drift! Trebåter i denne størrelse krever kontinuerlig arbeide for å ikke forfalle, det nytter ikke med et skippertak en gang i året eller så! Men om ineressen for å legge det meste av fritiden i båt er til stede, vil du nok få mye glede og mange fine turer ut av dette kjøpet. En riktig stilig båt var det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SamH Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Ikke gå løs på den før du har hatt med deg en som kan trebåt og som ærlig vil fortelle deg hva du begir deg ut på .. Den ser ikke lovende ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jan_Erik Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Den ser ikke lovende ut. kan du utdype det litt? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Nå er jo jeg en "heia plast" mann, så jeg aner egentlig ikke hvordan det er å renovere en haug med planker Jeg synes ikke det ser helt galt ut på de to bildene du har lagt ut, men det er nok riktig som SamH sier: få med deg en kyndig dersom du selv ikke er det. Uansett så er det utrolig hva du kan få til med innsatsvilje og tålmodighet TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
SamH Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Først og fremst så skyldes det opplysningene. Båten har stått på land i flere år, tilsynelatende i stor grad utildekket. Med et tredekk som tørker kommer ferskvann gjerne til dekksbjelker,spantetopper, stevn og tømring i hekken, noe som fort vil medføre sopp/råte og omfattende reparasjoner. Det er også en grunn til at gamle båter blir satt på land, som regel skyldes det lekkasje. Lekkasje i gammel trebåt er gjerne relatert til driving/nat, løs/opprustet spiker og kjølbolter blant fler. Når en begynner med dette dukker det gjerne opp råte i spant eller nat/spunning som gjør det umulig å fikse før det bakenforligende er byttet ut med nytt frisk materiale. Råte i dekk er som regel et symptom på råte under. Gamle kuttere har som regel også egen kompost avdeling i hekken. Det er ikke så lett å se på bildene, men tilsynelatende er natene under vannlinja gisne og er de det, er de sannsynligvis det også under kobberhuden. Du svir fort av flere hundre timer bare på driving. Båten som sådan er fin den, og intet hadde vært bedre enn om noen tok vare på den, men veien til vrakbålet er brolagt med gode intensjoner, skilsmisser og tapte formuer. Realistisk så bør man se på hva en tilsvarende båt i god stand koster på markedet og så gjøre seg opp en mening om det er verdi å bringe et vrak opp til samme stand. Som regel er kostnadene mye, mye høyere når en begynner med et landsatt vrak. Om båten har gått i fart som den ser ut idag er det kanskje muligheter for støtte via riksantikvaren, Poseidon her på BP kan sikkert lede deg til mer info rundt det. Jeg mener jeg har sett den båten før, hvor er det den har gått ? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 betyr dette; Gamle kuttere har som regel også egen kompost avdeling i hekken Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Det betyr at det gjerne er råte i hekken. Årsaken er først og fremst dårlig lufting, lekkasjer i dekk og rundt rekkestøttene + at tømringen hindrer vann og renne vekk. Tilgjengeligheten er ofte også vanskelig på mindre kuttere så lekkasjene og råteskadene i dekket får utvikle seg ubemerket. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Jeg er enig med SamH her. Med tanke på at det vil bli ditt første prosjekt så vil jeg gå så langt som å direkte fraråde deg å begynne på noe sånt. Båten er flott,for all del, og kan bli en perle, men det er hysterisk mye arbeid og koster enormt mye. Jeg var nær ved å gå igang med et slikt prosjekt i 2006, men er i dag sjeleglad for at jeg gikk litt opp i kjøpesum og kvalitet og gikk litt ned i størrelse på båten jeg kjøpte. Poenget er at man vet sånn omtrent hva man gjør når man går igang med noe sånt. Tar avgjørelsen om å kjøpe/ikke kjøpe på riktig grunnlag. Derfor bør du dra med deg noen som har peiling på trebåt for å ta en tilstandsvurdering. Dette var kompostavdelingen i hekken på skøyta vår: Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Pelle Parafin Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 (redigert) Du kan få billige trebåter som er fullt brukbare,så jeg ville tenkt meg om, selv om den var gratis,hvis den har ligget lenge på land.Hvilken motor står der i den,og hvilken stand er den i?En her på stedet kjøpte en ca.50 fot skjøyte med (trålerbakk og styrehus i alu.)med stor dieselmotor-kr.140.000,-Skal du sette den gamle båten istand,fyker lappene fort.Snakk ihvertfall med noen som er trebåtkjyndige før du går igang.Lykke til. Redigert 16.Januar.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MB/WINNIE Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 båt?. det ble mange frarådende svar her, jeg er enig med SamH når det gjelder dette ja. Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Er ikke denne i fra 1920 da?? Og kan det sitte en volvo f12 motor iden? Hørtes litt brutalt ut?Ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
MB/WINNIE Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Har du plutselig rede på slikt å nå da, Har ikke du plast balje da ? Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Rolig nå rolig Jeg sa bare det jeg trodde jeg.....Plastbalje du da gitt! Sitér dette innlegget Link to post
Jan_Erik Svart 16.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 SamH naten er stortsett fjernet under vannlinjen båten står i østfold og hvor den har gått vet jeg ikke. Annonsen til båten ligger på finn vært fall http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Pelle Parafin det sitter en volvo f12 motor i den Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Det var nå voldsomt så negative alle var her nå da, jeg syntes det ser ut som en kjempeflott båt som kommer til å gi deg masse glede. Den er i alle fall kjempeflott og har jo suverene linjer til å være en skøyte. Jeg gleder meg til å følge med på hva som skjer med dette prosjektet. Start med å kjøpe deg en god thermos, for det er det viktigste verktøyet når man går igang med noe slikt. Trebåt, og særlig av denne størrelsen, er en helårshobby - og en fantastisk givende slik en. Noen tips: få med deg noen som har litt mye erfaring med trebåter på befaring (ta gjerne kontakt med folk som har pusset opp båt - sjekk CMB og trebåtsakutten), og lag deg en liste over alt som må gjøres. Sett det så opp i en omtrentlig rekkefølge, og lag deg en realistisk(!) fremdriftsplan. Dette kommer til å ta tid, og det kommer til å koste mange penger, stort sett alt du har av fritid, og dersom du planlegger feil familien. Det er mange som har gått skoene av deg på slike prosjekter - og de gjør stort sett alle samme feilen; de underestimerer tid og kostnader. Ha derfor en detaljer plan, hvor du beregner god tid. Du får neppe neste sessong på vannet. Men kan man ikke kose seg med båten på land, så kan man ikke kose seg noe sted. Sørg for at "hovedrommet" i båten ser sånn nogenlunde ut, inviter familien på middag og venner på fest. Det er ingen lov som sier at man ikke kan bruke en båt selv om den står på land. Finn ut hva mor har lyst til å bidra med om bord, og kanskje har du barn som har sine tanker om hvordan det skal bli også. Gjør dette sammen, så sliter du ikke ut familien. Se på det som en hytte frem til den er klar for sjøsetting. Fremfor alt, kos deg med en flott båt som har et unikt potensiale. (Til slutt: du kommer til å få veldig - veldig - mange råd, det ene mer bombastisk og velmenende enn det andre. Du gjør deg selv en tjeneste om du hører på alle, og så setter deg opp en egen mening. Det finnes flere meninger om hvordan trebåter skal holdes, enn det finnes trebåter. Og svært mange av rådene kommer underlig nok av folk som ikke har trebåter). Eirik Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 (redigert) Vi har hatt ei skøyte på 42 i familiens eie i over 25 år. Vanvittig mye kos. Fatter har aldri vært så nøye på åssen ting har sett ut, så båtpussen etter at presseningene har blitt tatt, har som regel blitt gjort på 2-3 kvelder før skjøyta har vært klar for ny sesong. Vi har hatt med masse folk i tiden og hatt rikelig med plass. Den fatter fikk tak i sto også på land med defekt motor. Han betalte 15000 for den på 80 tallet. Mamma grina og greier. ( Ikke for ho var glad ) . Jeg er oppvokst på sjøen siden jeg var liten i denne skøyta og kunne ikke tenkt meg noe annet. Regna gjorde det under dekk så kaffekopper og boller ble satt utover hele. La ut presseninger hver kveld etterhvert for å slippe det værste regnet inni båten om natta. Mitt tips. Sett motor og gear i bra stand så det er til å stole på, nye batterier og 2 stoooore lensepumper, så er det bare å ta litt og litt av resten av båten for hvert år. Man må på død og liv ikke bytte alt treverk, som er dårlig med engang. Pass deg så ikke du tar for mye med engang da det er mange andre prosjekter som står halvferdig under presseninger rundt om... Vi har brukt 25 år på familie skøyta vår som har gitt oss masse hygge , bekymring og kos. (Og litt banning over folk som ikke har båtvett. ) Ligger et bilde av Nicoline på haaby.no under Fredrik sine prosjekter, som forøvrig er tatt før nytt styrhus kom på plass i fjor. Hmm hvor er bildet tatt ? Du bør stelle pent med dama di før jo heller, blomster og sånt femikliss pleier å hjelpe. Ho kommer jo ikke te å se så mye til deg fremover :-) Lykke til med fint prosjekt. Redigert 16.Januar.2009 av Anders Haaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 SamHnaten er stortsett fjernet under vannlinjen båten står i østfold og hvor den har gått vet jeg ikke. Annonsen til båten ligger på finn vært fall Hmm, jeg lurer på om ikke den lå i bispevika på slutten av åttitallet, en kar fra Nordstrand som eide den, men jeg kan ta feil :) Om ikke du kjenner noen nærmere, kanskje du kunne høre om noen fra isegran i fredrikstad kunne blitt med deg en tur for en titt. De er rimelig opptatt med Mohawk og litt av hvert men kanskje om du godprater litt. http://www.isegran.no Når du vet hva du går til har du iallefall muligheten til å foreta et rasjonellt valg for eller imot kjøp. Mange av oss med 5-6 større trebåter på nakken vet vel at rasjonalitet ikke alltid hjelper mot "den har så fine linjer og kan bli så fin også koster den nesten ingenting, og det er alltid pent vær om sommeren", men for din egen skyld sørg for at du har muligheten til å bruke fornuft iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Jeg vet godt hvilken båt dette er, den har ligget der i minst to år, jeg vil tro lenger. jeg synes den er kjempe fin, men håper du vet hva du gir deg ut på! Er ikke sikker på om det er denne, men innbiller meg at sjølen har gitt etter for svillene den ligger på. Etter hva jeg har hørt, så skulle alle båtene, denne og alle de andre rundt vært borte før desember. De som ikke ble fjernet skulle hugges! Så det er mulig det er flere billige prosjekter! Lykke til! Håper på oppdatering og håper jeg husker feil ang sjølen. Få med deg noen som har peiling! viktig viktig!! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
EiSvIn Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 (redigert) ...men for din egen skyld sørg for at du har muligheten til å bruke fornuft iallefall. Fornuft og rasjonalitet hører hjemme på land... På sjøen er det kjærlighet og forelskelser. Hadde vi hørt på fornuft og rasjonalitet hadde vi maksimalt padlet kajakk alle mann.. Men tilbake til sporet; første punkt på listen er i hvert fall å få kartlagt båten litt mer. Det vises jo ikke så mye av tilstanden på bildene, så det er jo vanskelig å gi noen fler konkrete råd uten å ha sett litt mer av båten. Sikkert smart å snakke med dem på Isegran, men det er jo mange andre kompetente folk rundt i distriktet der også. Redigert 16.Januar.2009 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.