Jump to content

Prosjekt: 42" skøyte


Jan_Erik

Recommended Posts

Det er ikke uvanlig at kjølen gir etter om en båt står lenge.

Er ting på stell finnes det en stråkjøl som ,lett å skifte, er spikret under den egentlig kjølen. Denne fungerer som buffersone for små grunnstøtinger og markangrep etc. Er kjølen mye markspist blir den porøs og myk som en svamp og klarer ikke å bære båtens vekt.

Link to post
Share on other sites

Støtter SamH sine vurderinger her selv om grunnlaget for å uttale seg bombastisk er ganske spinkelt på grunnlag av de opplysninger som er gitt.

Som tidligere eier av en 42-fot Listaskøyte fra 1914 kan jeg skrive under på at bare vedlikehold er i overkant for en person.

 

Er du alene om denne jobben så slå det fra deg! :nonod::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

...... Om båten har gått i fart som den ser ut idag er det kanskje muligheter for støtte via riksantikvaren, Poseidon her på BP kan sikkert lede deg til mer info rundt det. .......

 

Jeg ser alltid ekstra godt etter når jeg ser slike gamle båter som "oser av historie". Det skulle vært interessant å få høre noe mer om hva denne båten har vært brukt til opp gjennom tidene.

 

Når det gjelder det som nevnes med riksantikvaren og mulig støtte, så kan det selvfølgelig ikke utelukkes, men vi har ca 200 forskjellige fartøyer her i landet som er vernet av riksantikvaren og selv om langt fra alle søker støtte, så skal man ikke basere et prosjekt på regelmessige bevilgninger fra den kanten.

 

Når det gjelder denne spesielle båten så kjenner jeg ikke til mer enn det som fremgår av annonsen på finn.no. Men når en 42 fots båt har vært for salg siden oktober, for en pris som tilsvarer omtrent det hva en slipping vil koste, og ennå ikke er blitt solgt; da burde noen små varselklokker ringe.....

 

Min konklusjon, basert på lang erfaring fra mange forskjellige prosjekter, men på et meget tynt grunnlag når det gjelder denne spesielle båten er: Det ser ut til å være en båt som burde bli tatt vare på og fagmessig restaurert, men den er laaaangt utover det som et par overivrige entusiaster, med begrenset trebåterfaring bør gi seg i kast med :wflag::wflag:

 

Har du f.eks ordnet plass hvor du kan ha båten stående i et par år mens du arbeider med den?

Har du mulighet for å få båtplass til en overkommelig pris?

 

Beklager hvis jeg klinger negativ, men det er utelukkende gjort i et forsøk på å spare deg for mange vonde og kostbare skuffelser.....

 

PS

Når annonsen oppgir 15 knop på denne båten, så er det fri fantasi - eller sånn ca 50% overdrivelse . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skal ringe og prate med eier av båten i morgen igjen og få litt mer opplysninger om den. hva spesifikk bør eg spørre om? så skal jeg legge ut itt mer nfo i morgen.

Jeg er redd for at det ikke har så stor hensikt å spørre, for det er mer enn tvilsomt om selgeren har så mye peiling . . .

Det andre klinger kanskje litt frekt: "har du egentlig forutsetninger for å vurdere godheten og innholdet i de svarene som måtte komme?"

En slik båt må besiktiges nøye og hvis det skal ha noen hensikt så må du ha med deg en person som selv har GOD kjennskap til trebåter i den størrelsen det her dreier seg om.

 

og jo det ser ut som den har gitt etter akkurat der den ligger ned på

Det er i såfall et meget alvorlig varsko! (og da mener jeg ikke at den kan ha seget inn noen millimeter, men hvis kjølen har tatt bue etter opplagringspunktene....)

 

Du har kanskje også lagt merke til at de fleste som uttrykker entusiasme i innleggene ovenfor selv sitter med små plastikkbåter; og de har muligens noen romantiske drømmer om hvor koselig det ville ha vært å ha en skøyte - så lenge de selv slipper å ha noe med vedlikehold og omkostninger å gjøre :crazy:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

det har du nok noe rett i. selger sier nok litt det som passer for og bli kvitt det han selger. bare at den båten har liksom sunket inn og liker den godt. men vis den ikke er noe og gjøre med eller man heller kan bygge en fra skretsj i kryssfiner f eks. og det blir billigere en og starte på den så blir jeg litt usikker.

Link to post
Share on other sites

Båt?

Jeg forstår deg så utrolig godt når du skriver: "bare at den båten har liksom sunket inn og liker den godt".

 

Og det er så kjipt å få alle disse knusende realistiske anbefalingene når du allerede har dannet deg en drøm om akkurat denne båten. Jeg har vært i samme situasjon sjæl!

 

Men istedefor å kjøpe denne eller begynne å bygge helt fra bunn av kan du kanskje finne en på rundt 30 fot med godt skrog og dugelig motor som er et greit utgangspunkt. Skøyte eller snekke. Om dekk og overbygg på en sjark, snekke eller lita skøyte er modent for utskifting så er det utfordrende nok. Tro meg. Trebåtlivet er helt topp og blir en livsstil, så prøv å ikke brekk ryggen(og alt annet) ved å gå på et for stort første prosjekt.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

mange av oss har nok vært der...dette vil må jeg ha:-)))har du penger tid og litt peiling så er det ikke noe i veien for kose seg med denne båten,vel å merke vis du ikke må resturere hele båten da?maskinene bør jo også være i rimelig stand.som det er blitt sagt 1-2 ganger her :lol: ,det er mye jobb:-)men lykke til skal du ha samme hva du bestemmer deg for.

 

 

 

silver viking

]

Link to post
Share on other sites

Skal du handle bør du handle raskt..

 

http://www.ha-halden.no/artikkel.asp?Artid=199621

 

tipper de båtene har ligget der lengere en 2 år assa. De brenner ikke bare en båt som har ligget i 2 år (trur jeg) :rolleyes:

kjøp en båt til et par hundre tusen i stedet som kan brukes, så slipper du og bli lei båten før den havner på fjorden.

Hadde en kompis som kjøpte en gammel tre båt, når han var ferdig med det som skulle byttes, var det bare og begynne på igjen for da var det blitt mere råte.

Ta endel bilder hvis du er der og titter da.

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

finn.no Denne så jeg på trebåtfestivalen i Halden i fjor! :sailing:

 

Er nok et mye bedre alternativ dette her ja... Den ligger iallefall på vannet og er kjørbar... Snakker om en annen pris men tror det allikevel er verdt det :flag:

Link to post
Share on other sites

Hmm, jeg lurer på om ikke den lå i bispevika på slutten av åttitallet, en kar fra Nordstrand som eide den, men jeg kan ta feil :)

 

Om ikke du kjenner noen nærmere, kanskje du kunne høre om noen fra isegran i fredrikstad kunne blitt med deg en tur for en titt. De er rimelig opptatt med Mohawk og litt av hvert men kanskje om du godprater litt. http://www.isegran.no

 

Når du vet hva du går til har du iallefall muligheten til å foreta et rasjonellt valg for eller imot kjøp.

Mange av oss med 5-6 større trebåter på nakken vet vel at rasjonalitet ikke alltid hjelper mot

"den har så fine linjer og kan bli så fin også koster den nesten ingenting, og det er alltid pent vær om sommeren",

men for din egen skyld sørg for at du har muligheten til å bruke fornuft iallefall.

Hmm.. du tenker kanskje på min gamle M/K Trygg?? men den er det ikke, men er det den som lå i Akersælva tro.. har den maskinen framme?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Si det, jeg husker ikke navnet på den som lå der, men den var ikke ulik den her nevnte Trygg fra Halden i allefall.

Fler av båtene derinne lå vel hvorenn det var plass, enten det var oppe i elva mot jakta Skreien eller inne hjørnet i bispevika.

Sjødur, gamle skøyta mi, lå også derinne en periode etter at jeg solgte den.

 

Har du noe bilder av gamle båten din ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...