Jump to content

Hjelp til båtkjøp; Uttern D55 vs Askeladden Beetle!

Uttern_D55

Recommended Posts

Som topicen beskriver så står jeg i et lite dilemma her. Skal kjøpe båt, og har ikke noe erfaring med daycruisere. Har drevet litt med seiling men som sagt, er litt blank på daycruisere. Har fått med meg at Uttern og Askeladden er to repsekterte merker, og har "kokt" meg ned til de to båtene der. Har fått en god pris på begge to..

2005 mod. Uttern D55 m/ 2takts Mercury Optimax 135hk 80t Pris ca 200.000

2006 mod. Askeladden beetle m/ 1.7tdi mercruiser motor 65t Pris ca 360.000

Hva mener dere er det beste kjøpet og den beste båten? Jeg er 24år og skal ha det fint på sjøen i sommer:)

Mitt utgangspunkt for hva jeg synes er at jeg har hatt en D55 i 2 sesonger, Nidelv 690 i 2 sesonger med 1,7DTI og kjørt en Beetle (en kollega hadde en slik 1 sesong)

D55'en er en mindre og raskere båt. Ikke veldig gode sjøegenskaper og kvaliteten kan vel kalles "ærlig og kanskje gjennomsnitlig". Ikke akkurat sløst med glassfiber i støpen. 1,5 fot av de 18 fotene D55'en er går bort i baugnebbet. 135 hk gjør båten antakelig til raskere enn den egentlig er lagd for - så ikke regn med at du skal kunne holde så stor fart i litt sjø bare fordi den har mye motor.

Beetle er en betydelig større båt. Kan fungere som en week end båt for en liten famile på 2-3 pers (eller 2 kasser øl og 3 kamerater på sjekktur :wink:) Med 1,7DTI gjør den 30-32 knop. En motor som jeg synes er en god motor (jeg kjøper en slik motor gjerne igjen).

D55 er en båt som fungerer som daycruiser. Med Beetle kan du dra på helgeturer. skal du bedrive vannsporter med leker/vannski så kan du glemme Beetle. Motoren er for liten og båten for tung til å trekke noe særlig.

Om pengene ikke betyr noe så er det Beetlen jeg anbefaler. Jeg liker den båten godt.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Uten tvil... Askeladden Beetle!

Var i samme bås som deg for litt siden, og da sto det mellom bla. uttern og Askeladden (T55/535 bowrider)

Etter at jeg tok båtene i nærmere ettersyn ble jeg ikke i tvil...

Jeg synes Uttern ligger ett stykke bak Askeladden hva byggekvalitet angår. Men Askeladden ligger da også litt over i pris etter hva jeg kan se...

Jeg sier ikke at Uttern er direkte dårlig båt, men etter at jeg gikk litt rundt oppi en T55 (som jo er det samme skroget som D55)

Bl.a så kan jeg nevne luken i dørken. Denne virker veldig skrøpelig, og jeg er sikker på at hvis jeg hadde gått rundt oppi denne båten og tråkket på henglsene til denne luken en times tid, så hadde dem løsnet.

Men prismessig er vel Uttern en grei båt.

Askeladden vil jeg si er noen stormskritt forran hva kvalitet angår.

Men det er vertfall inntrykket JEG har fått....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Har dere noe erfaring med chiptrim av denne motoren? (1.7tdi mercruiser innenbords)

Har veldig lyst på beetle, men det er tross alt en del opp i pris da.. Men kanskje den holder seg bedre

i pris også? Uansett, vanskelig valg dette:)

Hei , når det gjelder valg av båt , bør\må du velge beetlen. Har selv hatt en slik med 1,7 l. Meget god i sjøen og meget god kvalitet. Og jeg er pirkete, så er det sagt! Motoren er meget økonomisk i drift, du hører at du sparer kroner.Men ingen sjenerene støy. Har testet båten i stor sjø, 3-4meter, uten skrangling av noe slag. Heller ikke noe som løsnet.

Uttern er simpel kvalitet.

Du får det du betaler for i dette tilfelle.

LYKKE TIL MED BÅTHANDELEN :cheers:

Mvh. Lang panne :sailing:

Hva mener dere er det beste kjøpet og den beste båten? Jeg er 24år og skal ha det fint på sjøen i sommer:)

Er jo veldig mye å velge i, hvis du beskriver hva du tenker å bruke båten til så er det lettere for oss å gi gode råd.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja det er mye å velge i.. Vannsport er jo alltid moro, men jeg tror ikke det er noe jeg kommer til å prioritere - rolige turer på fjorden og ut til badestrendene i området her oppe (Ålesund\Giske) er vel ikke å forakte:) Det som er saken er at faren min vil gjerne ha beetlen og jeg vil ha uttern siden den går raskere.. hehe.. så vi blir ikke helt enige. Men jeg ser jo at den Beetlen er definitivt det mest fornuftige kjøpet.

Ser av nicket ditt at du kanskje allerede har bestemt deg for Uttern D55 :wink: men jeg spør bare for ordens skyld om du kan tenke deg å vurdere andre merker enn Uttern D55 og Askeladden? I denne klassen er det mange fine daycruisere, nevner f.eks. Skibsplast 655 / 660 og Chaparral 215 som to gode alternativer. Pluss Yamarin, Bella, Finnmaster i ymse utførelser og prisklasser.

Hadde samme valget selv, landet på Skibsplast 660, klassens største forkabin (hvis du tenker på overnattingsturer), mange praktiske løsninger om bord, mye båt for pengene. Du finner for øvrig flere tråder her på baatplassen der folk har diskutert sine kvaler i dette valget. Ikke lett, men om du klarer å definere bruksområdene dine (dagsturer vs. helgaturer, fiske vs. vannski, fart vs. komfort, plass vs. design, inboard vs. outboard, osv), så blir valget lettere! Gudd løkk! :smiley:

Til Uttern_D55:

En ting til jeg vil si...

Tror vi to er ganske like... siden det virker som om du ville velge uttern grunnet farten. Er jo denne båten (D55) man får størst motor til bland lignende konkurrenter som Askeladden 535 Invader etc. Uttern har også kanskje den beste utstyrslisten som standard. Her har du alt fra stereo til kartplotter i prisen. Ferdig montert sef.

Dette tror jeg definitivt dem har gjort for å friste den vanlige mann i gata til å gå for en uttern. Sammens med massive reklamekampanjer på radio har dem nok også klart dette. Men båten er ikke spesielt prisgunstig hvis du tar en nærmere titt på detaljene i båten. Spesielt vil jeg nevne luken i dørken. Veldig skrøpelig!

Klaffebordene bak var også ganske skrøpelige. Ikke selve bordet, men mekanismen som klaffer disse opp og ned. Har for meg at disse bordene må slå voldsomt i høy sjø. Dessuten så synes jeg disse klaffebordene har en litt togvogn effekt hva utseende og mekanisme angår. kjedelig.

Jeg kan fortelle deg at jeg var så sikker på at T55 var båten for meg en stund, forde den var den raskeste blandt båtene jeg tittet på, samt at den hadde stereo/kartplotter som standard og kostet MINDRE enn Askaladden 535 Bowrider. Men dette var før jeg tok Askeladden 535 Bowrider i nærmere ettersyn. Jeg gikk opp i båten, trasket rundt i båten, liksom litt for å få en bekreftelse på at det var Uttern jeg skulle ha. Overaskelsen var stor, da Askeladden var en vesentlig stivere og mer solid bygget båt. Jeg tittet meg litt rundt i lokalet, slik at ingen skulle se meg, før jeg hoppet ett par ganger på luken i gulvet. Jeg er ingen lettvekter, så dette ble nok en god påkjenning for luken. Det eneste som knirket, var trebukkene som båten lå på. Båten var faktisk så bra, at jeg nesten ble litt irritert, forde jeg skulle jo bare ha en beskreftelse på at det var Uttern jeg skulle ha.... men nå hadde jeg ikke lenger argumeneter for å forsvare uttern hva opplevd kvalitet angår...

Rent utseendemessig så blir jo dette en smaksak, men jeg var så opphengt i fart en stund, at jeg overså dette fullstending. Men i ettertid så må jeg si at Askeladden ligger milevis forran Uttern når det gjelder utseende/opplevd kvalitet. Faktisk så var grunnen til at jeg hadde oversett askeladden fra begynnelsen bassert på oppgitte knopmålinger i brosjyrene dems. Disse er ifg. forhandler og andre rundt om på nett helt på jorde. En Askeladden 535 med største mulig motor (115HK'er optimax) og stålvisp ikke ha noe problemer med å runde 40knop.

Joa... uttern gjør vel kanskje ett par knop mer med 135HK'er, men etter at jeg opplevde kvaliteten i Askeladden, samt at hele båten faktisk så mer moderne ut, så la jeg hele uttern på is.

Dagen etter bestillte jeg meg en Askeladden 535 Bowrider med største motor. Det beste av alt er at prisen til slutt ble omtrent den samme som det en uttern kostet. Å da har jeg tatt med stereo/kartplotter/kjøleboks/teaklaminat/stålpropell etc.

Ta deg en tur opp i en Uttern D55/T55. Vri og bend på detaljer, og test luken i dørken skikkelig. Kan du leve med visse svakheter, kan det jo hende du blir fornøyd med Uttern, for Uttern er jo ikke direkte en dårlig båt, det er bare det at Askeladden er så mye bedre. Men det er min mening...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Hadde gått for Askeladden. Innhabil som bare søren, i og med jeg har det selv - men det er jo kanskje en grunn til det;-) Så på ganske mye før vi handlet, som Yamarin, Hydromarin, Bella, Flipper m.m. Var i utg.pkt på jakt etter utenbords...

Som jeg har nevnt i opptil flere poster, så liker jeg spesielt innredningsløsningen på Askeladden bedre. Istedet for den ordinære to stoler + benk bak, så har du en helt annen fleksibilitet og comfort mtp plassutnyttelse (som feks. solseng, "passasjerstol" m.m.) Kabinen er som på de fleste i denne sjangeren.

Fart er en ting, men hvis båten ikke tåler sjø, går jo båter med mindre motor forbi deg - og det vil man vel ikke? Som båt-typen antyder, altså daycruiser, var i alle fall jeg opptatt av hvordan båten var til nettopp dette - cruise rundt i solskinnet på en varm sommerdag. Fart får da (for undertegnede) mindre å si, mens comfort scorer høyt.

Vi er særdeles fornøyd med vår 605 Explorer og går nå inn i vår 3. sesong med denne. Opplever at kvaliteten er skikkelig; ingen ulyder eller annet som kan settes fingern på.

Har ikke prøvd Beetle og denne motoren, men på papiret kan det for meg se ut som den kunne hatt mer maskinkraft. 30-32 knop som blir antydet med denne løsningen er jo akseptabelt, men lurer på hvordan dette blir med litt folk og annen last i... Fra 2008 ble jo disse levert med QSD 2,0D 150HK som minste alternativ - noe som iflg vår forhandler var en betydelig forbedring. Dette går først og fremst ikke på fart, men på kraft.

PS: I disse dager er det mulig å gjøre gode kjøp på bl.a. Askeladden! Har en kunde som kom over en motorløs 605-overligger fra 2007 (blå striper/puter) inkl plotter, radio/cd og valgte en ny Honda 150Hk, og fikk alt for 350.000 hos forhandler...

Edited by arnstein156 (see edit history)

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Må bare få legge til Hydromarin 5830 :yesnod: Hvis det er DC du skal ha, og 6020 hvis du vil ha bowrider. Veldig solide båter, med alt utsyr som standard, som Yamarin tar ekstra betalt for. Dvs billig båt...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ettersom andre båter nevnes her så hadde jeg tatt en kikk på Nidelv 610 også. Gjør 33 knop med 1,7DTI. har skikkelig toalett ombord. Og etter min mening høyere kvalitet enn Askeladden. Finnes nok ett og annet billig eksemplar på markedet nå.

Takk for mange gode innspill her!

Ja jeg har igrunn bestemt meg for Uttern D55, men etter å ha testet Askeladden Beetle er jo det en sinnsykt mye bedre båt - men det skal jo sies at det er ikke realt å sammenligne de to direkte - koster jo dobbelt så mye for en beetle som uttern i dette tilfellet. Uansett så skal jeg ta meg litt bedre tid og holde åpent for andre merker og modeller også. Tipper jeg ender opp med Beetle om lommeboka tillater det:)

Om noen har flere innspill å komme med så fyr løs.. har slitt på amerikanske båter også, kan dere anbefale noe der? Bayliner, maxum osv?

Jeg ville ikke kjøpt Askeladden - fabrikken er konkurs, mye dårlige matriale i rustfriedetaljer som fører til rust. Jeg er kjempefornøyd med min Skibsplast 605, denne kombinerer det sporty med det praktiske på en utmerket måte.

Edited by ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

Kjøp uttern du.

En 24 åring har vanligvis mer enn nok andre prosjekter til å bruke mellomlegget på 160000 til. Ikke vits i å legge for mange kroner ned i båtprosjekt med en gang. Det kommer med årene :-)

Om noen har flere innspill å komme med så fyr løs.. har slitt på amerikanske båter også, kan dere anbefale noe der? Bayliner, maxum osv?

Ta en kikk på Bella 620 og Yamarin 5820 også. Bedre sjøegenskaper og bedre kvalitet. Yamarin har kanskje de beste skrogene i denne størrelsen - og Yamaha på hekken pleier å være bra.

Også hadde jeg nok vurdert en bow rider i stedte for daycruiser så lenge båten ikke er større enn 20 fot. Mye mer av den type plass du trenger. Å sove i Uttern er for meg i hvertfall ganske utopisk. Heller da litt fler sitteplasser foran.

Her er noen eksempler

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Yamarin har noen hundre nye båter på lager for tiden også - så det kan kaskje være mulighet for en bra deal på en ny også

Jeg må desverre ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor så mange faller for D55. Mulig det er pakka med (for) stor motor og mye stæsj som selger. Men det finnes jo så mange mye bedre skrog i denne klassen

D55 er skikkelig flatbunnet. 135 hk er etter min mening overkill. Vi hadde 75 hk 4 takter på vår og da gjorde den 33 knop. jeg ville egentlig ha 90 hester med selgeren sa at det var bortkasta penger. Med 135 hk gjør den 42 eller ? Da vil jeg anbefale at du bestiller seriebehandling hos kiropraktor samtidig.

Sladder i svingene slår i sjøen gjør den. Fordi den i utgangspunktet er laget for å plane lett - og derfor er den flatbunnet og med ekstra "klosser" på sidene av motoren for ekstra bæring.

Hmm.. Nå har jeg vertfall mye å tenke på.. Hehe.. Men er Uttern møkkabåter eller er de brukbare? Fikk veldig mye skryt hos forhandleren jeg var hos men på forumene her virker det som om Uttern ikke er så bra..?

Jeg ville ikke kjøpt Askeladden - fabrikken er konkurs, mye dårlige matriale i rustfriedetaljer som fører til rust. Jeg er kjempefornøyd med min Skibsplast 605, denne kombinerer det sporty med det praktiske på en utmerket måte.

For det første, så er det store muligheter for at Askeladden er reddet.

http://baatavisa.no/article.php?articleID=...mp;categoryID=6

http://www.ba.no/dashboard/article4038599.ece

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=407554&cat=5867

Kan du dokumentere at Askeladden generelt sliter med dårlige matrialer i rustfrie detaljer? (altså ikke enkelt tillfeller, men noe som dokumenterer at det generelt er dårlig kvalitet)

Hehe... Tror neppe forhandleren hadde sagt: Hør her, den 55en er bare drit, med slarkete luker og kjipt skrog.

Synd du bor så langt unna, hvis ikke skulle du fått prøvd min... Båten altså :giggle: ...

Kjetil S

Edited by Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Hmm.. Nå har jeg vertfall mye å tenke på.. Hehe.. Men er Uttern møkkabåter eller er de brukbare? Fikk veldig mye skryt hos forhandleren jeg var hos men på forumene her virker det som om Uttern ikke er så bra..?

Neida... er ikke "møkkabåter" Men byggekvaliteten synes jeg var vesentlig dårligere enn Askeladden. Vertfall i de båtene jeg testet (Uttern D55/Askeladden 535 Bowrider).

Kan ikke forestille meg en langtur i ruskevær med en Uttern, uten at noe løsner. Det være seg skruer, paneler eller annet. Båten detter ikke fra hverandre.. langt ifra, men skulle JEG kjørt en Uttern i ruskete sjø over lengre tid, ville jeg tatt med meg batteridrill.

Dette er altså mine egne meninger etter hva jeg har opplevd. Jeg kan altså ikke dokumntere at Uttern er genrelt dårlig. Men mange her på forumet mener det samme som meg, etter å ha prøvd Uttern. Vertfall så var det det den gang jeg la inn innlegg om kjøp av båt.

Du får en Askeladden 535 Invader/Bowrider (disse er omtrent like dyre) med 115HK'er optimax for rundt 250.000 kr. splitter ny hvis du pruter litt.

De snakket utrolig varmt om Uttern, og for meg som ikke har særlig peilng på båt så sluker jo jeg det rått. Men det skal sies at de har flere uttern d55 på lager så det kan jo hende at de absolutt vil bli kvitt de.

Hva tenker dere om prisen? 2005 D55 med Mercury 135hk.. - 199.000,-

Er det billig nok om jeg skal kjøpe den?