Bitteliten Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Uttern lager billige båter. Byggekvaliteten er ikke den beste. De selger nok billig nå. Synes ikke 199' er så billig. En ny med 100 hester ligger vel på 250 eller deromkring FØR du pruter. Jeg har vel sagt det for mange ganger allerede - se på noe annet. Klart at forhandler skryter. De hiver jo snart med kona på kjøpet nå en del av de som sliter med å holde hjula i gang Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Du skal ikke høre på selgere som fører uttern. De er naturlighvis veldig partiske når dem selger båt. Går du til en BMW forhandler så vil dem sikkert ikke anbefale en Mercedes.... Synes ikke en snart 4 år gammel båt/motor i den størrelsen til 199.000,- var en kanonpris akkurat, så lenge du får en splitter ny uttern D55 med 135 optimax for rundt 250.000 kr. (etter pruting) Er vel den prisen dem ligger på... Men var det mercury Optimax, eller Verdo? Var det Verado så var vel ikke prisen så aller værst... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 det var vel en 2 takter - så da er det Optimax. Varaderoene sluker bensin på høyt turtall - dyre i drift. 135 hesteren har vel heller ikke kompressor - så da kan det være den ikke bruker så mye bensin Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Askeladden hadde en del problem med noe overflaterust på enkelte av sine deler som var produsert i Kina. Dette var en serie for noen år siden, så problemet er vel løst i dag, har ikke merket noe av dette på min to år gamle Explorer. Nå må det jo også legges til at flere andre store produsenter har slitt med det samme problemet ,bl.a. Yamarin. Hadde noe av dette på pullerne på en tidligere Excel 525. Nå syntes jeg dette var veldig bagatellmessig, kun litt polish på ei fille, og gni litt, så var "rusten" vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 det var vel en 2 takter - så da er det Optimax. Varaderoene sluker bensin på høyt turtall - dyre i drift. 135 hesteren har vel heller ikke kompressor - så da kan det være den ikke bruker så mye bensin Okay. Vet ikke om en 4 år gammel verado har kompressor eller ikke. Men jeg ville nok uansett satset på en totakter. Evt. en 4-takter hvis dette er ønskelig. Men da stiger prisen med noen tusen. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Lagavulin Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Som Ibiza mann, ser jeg at Ibiza ikke er nevnt her. Ibiza og Askeladden kan vel sies og ha mye av de samme egenskapene. Vil dog si at Ibiza skrogene er litt mer sjødyktige, og ikke minst har de et større fartspotensialet i skroget. Mer moro båt å kjøre, etter min smak. Ta en titt på denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Bjerknez Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Som Ibiza mann, ser jeg at Ibiza ikke er nevnt her. Ibiza og Askeladden kan vel sies og ha mye av de samme egenskapene. Vil dog si at Ibiza skrogene er litt mer sjødyktige, og ikke minst har de et større fartspotensialet i skroget. Mer moro båt å kjøre, etter min smak. Ta en titt på denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Vel... den prisen så jammen ikke så værst ut... Nå har ikke jeg så veldig peiling på Ibiza... men jeg vet at dette er sjødyktige og flotte båter i det øvre prissjiktet... Personlig liker jeg ikke utseende til Ibiza, men dette er jo en smaksak. Kan vel vertfall ikke si at den prisen var så ille... hvis man sammenligner med beetelen nevnt i første post... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Lagavulin Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Personlig liker jeg ikke utseende til Ibiza, men dette er jo en smaksak. Vel.. personlig liker jeg Askeladden godt, men syns Ibiza'ene er lekrere ...men som sagt, smaken er som... Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Suzumar Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 I forholdet mellom askeladden og uttern så får du det du betaler for. Uttern er ikke noe dårlig båt. Når det gjelder å ligge i båten er det faktisk mulig. Hver pinse i forbindelse med håndbalcupen ligger det en uttern med far og datter ved bryggen i Lervik på Stord. De har overlevd så langt. Spørsmålet er vel heller hvor langt en skal dra strikken. Uansett hvilken båt du velger vil det alltid være en båt som er bedre eller som tilfredstiller flere av dine krav. Prisen øker selvfølgelig også... Kjøper du en uttern så vil du få en båt som er grei å omsette, grei å vedlikeholde og grei å hamsle med. Det er ikke noe dårlig valg og et mye bedre valg enn disse andre billigmerkene en finner på finn. Når det gjelder prisen på ditt eksemplar så synes jeg ikke du skal være fornøyd. Her bør det være noen titusner mer å gå på. Har sett et par eksemplarer i samme årsklasse til samme pris, men da har det vært henger med. Til typisk daycruiseraktivitet holder båten i massevis. Men trenger du ikke cabinen så er bowriderene et mye bedre alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Uttern_D55 Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Da har jeg blitt litt klokere her ja:) Hva med prisen jeg har fått på 2006 mod. Askeladden Beetle med mercruiser 1.7tdi ... 350.000,- Er det en bra pris? Båten er dønn strøken, motor gått 140timer og ser veldig bra ut. Det er ikke forhandler, men en bekjent av min far som skal selge.. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Hvis ikke du absolutt vil ha innenbordsmotor (som jo er en god del dyrere enn utenbords) så hadde jeg villet tatt en titt på Ibizaen som Lagavulin linket til lenger opp. Da får du en 150HK'er Yamaha og i følge annonsen då gjør denne 20-foteren 42knop. Liker du utseende til Ibiza, så mener jeg denne bør være en vel så god kandidat i forhold til Beetelen du sikler etter. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Suzumar Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Ja det er en god pris. Men det forunder meg at folk er villig til å betale slike summer for en 20 foting når du ser hva ellers du kan få for denne summen. Synes det er galskap å legge så mye penger i en så liten båt med så begrenset bruksområde. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 (redigert) Vel... man har vel forskjellige behov da.... Mange (meg inkludert) vil ha en båt til å komme seg kjapt ut og kjapt inn med... andre vil ha en båt for lengre turer og kanskje overnatting til flere... En ferrarri koster kanskje like mye som ett vogntog.... Redigert 17.Januar.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
arnstein156 Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Askeladden hadde en del problem med noe overflaterust på enkelte av sine deler som var produsert i Kina. Dette var en serie for noen år siden, så problemet er vel løst i dag, har ikke merket noe av dette på min to år gamle Explorer. Henger meg på denne - ikke noe på vår heller (07-mod) Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Mouche Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Også hadde jeg nok vurdert en bow rider i stedte for daycruiser så lenge båten ikke er større enn 20 fot. Mye mer av den type plass du trenger. Å sove i Uttern er for meg i hvertfall ganske utopisk. Heller da litt fler sitteplasser foran. Kan bare slutte meg til hva Bitteliten sier her! Har hatt en 20 fots Ibiza som var bra den, men "cabinen" foran var kun beregnet til å holde putene tørre og ha alt mulig ræl slengende rundt. Har hatt diverse skjærgårdsjeeper opp gjennom årene på 17/20 fot og har nå endt opp med en bowrider og det angrer jeg ikke på, tvert derimot! Har tatt sin tid før det nordiske markedet har innsett båttypens bruksverdi, men det skyldes at vi er så erkekonservative for konseptet er meget fornuftig. For meg er utenbordsmotor, ikke innebords, på en sånn type båt opp til rundt 20 fot en selvfølge og jeg har valgt 4-takter som jeg også er glad for! Har en 90hk Suzuki og uten servostyring noe jeg heller ikke har savnet et sekund på de to sesongene jeg har hatt båten. Mine 2 cent! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kjetil1 Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Har du sett på de to annonsene jeg linket til lenger oppe? Og sett på utstyrslista og prisen? Jeg synes de prisene er ganske så bra, det er jo NYE båter med Yamaha på. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bjerknez Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Ikke overaskende, så er jeg helt enig med Mouche her.... En daycruiser på 17-18 fot ville vertfall ikke jeg overnattet i, så sant ikke jeg ble nødt. Da er det bedre å ha sitteplasser forran vindskjermen, slik at man faktisk får brukt plassen til noe fornuftig. Har selv lagt meg ned inni en Uttern D55 for å sjekke plassen. Til meg alene, hvis jeg ligger litt på skrå er det helt greit med plass, men til to personer kan jeg ikke levende forestille meg kan bli behagelig. Kanskje ett barn elller noe, eller kanskje en hund, men ikke to voksne personer. Alt for trangt. Dermed så blir plassen forran mest sannsynlig brukt til oppbevaring av flytevester/fiskeutstyr/oljekanner og annet. Jeg vil heller bruke plassen til mennesker, enn en haug med skrot. Jeg mener bowrider er en helt genial båt i den størrelsen. Jeg mener også at man må opp over 20 fot for å få noenlunde liggeplass forran. Først da mener jeg en dc kan forsvares... hvis det er en rask overnattingsbåt du skal ha... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kasund Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Kva meiner dere er "bruksområdet" for ein bowrider da? Vannskikjøring og soldager? Kan aldri tenke meg at det er noko særlig behagelig å sitte fremst i ein bowrider under rask gange i litt sjø? Dekksplassen blir no på ein måte delt i to, så ser for meg at det er tungvint å bruke den som teinebåt til noko meir enn tre teiner, sette line eller andre slike aktiviteter? Da kunne eg heller tenkt meg ein skjærgårdsjeep med konsoll, ståplass for føreren, god dekksplass, og plass til 4-5stk i området bak vindskjermen. Tar eg heilt feil? Eksempelvis slik som denne planløysninga: Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Har fått med meg at Uttern og Askeladden er to repsekterte merker, og har "kokt" meg ned til de to båtene der. 2005 mod. Uttern D55 m/ 2takts Mercury Optimax 135hk 80t Pris ca 200.000 2006 mod. Askeladden beetle m/ 1.7tdi mercruiser motor 65t Pris ca 360.000 Det var da et stort sprang, både i pris og båttype. Av innleggende som du har fått så er det typisk nok, sterke argumenter for båtmerker og motorer en selv har. Slik er det bare, uten at du skal henge deg så mye opp i det. Jeg tror du trenger litt mer tid for å spisse dine behov. Her går du bredt ut, for de to båtene du nevner er det stor forskjell på, både i bruksområde og pris. Og det ligge mange flotte båter på skalaen mellom disse. Tror du skal ha litt is i magen og avvente litt. Spør deg selv; hvor mye vil jeg bruke på båt? Hva er bruksområdet? Når du etter hvert blir enig med deg selv om det, så er det mulig at en av disse i større grad utmerker seg, eller ingen av de! Personlig hadde jeg gått for Askeladden Beetle av disse, men det er mer en solid familiecruiser og ingen båt for vannsport. Har også sansen for Uttern D55 - det er ikke uten grunn at det er solgt mye av den. En linjefin og snerten daycruiser. Men det finnes et uttall av den til salgs, jeg hadde ikke valgt 2-takt og mener også at 135 hk er unødvendig mye, om ikke det er viktig å imponere kameratene med toppfart da... Hadde heller sett meg ut en 90-115 hk 4-takt. Men som sagt, sett først opp et realistisk budsjett og finn ut hvilke båttype/båtbruk du er ute etter. Da er du straks nærmere en løsning. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Da kunne eg heller tenkt meg ein skjærgårdsjeep med konsoll, ståplass for føreren, god dekksplass, og plass til 4-5stk i området bak vindskjermen. Tar eg heilt feil? Ja, 4-5 stykker som dekkes av skjermen i en skjærdsjeep er ønsketenkning! På noen er man rimelig godt dekket for to, på noen modeller snaut nok det, etter min erfaring. I en bowrider så er man dekket og kan ha oppe en kalesje, helt-eller delvis, og således være i le av været for fem stykker bak skjermen. På en bowrider kan man allikevel åpne døren i front og f.eks gå i land/brygge på en trygg måte noe man ikke kan gjøre like enkelt/trygt i en båt med dekk. Barn elsker å sitte i "brønnen" foran i en bowrider og disse plassene kommer i tillegg til hva man har i en båt med dekk. "Brønnen" foran er også et fint sted å fiske fra uten å måtte ha snører/kroker i hele båten. I all enkelhet så vil jeg si at bruksmessig så får man det beste av en skjærgårdsjeep og en båt med dekk, i en bowrider. Som sagt har jeg mange års erfaring/sammenligningsgrunnlag med andre båter, med dekk eller skjærgårdsjeep, og heretter er det bowrider som gjelder. For ordens skyld så er mitt bruksområde altomfattende; fisking, vannsport, transport og koseturer. Nå har vel ikke en skjærgårdsjeep noe dekk å snakke om (?)og det er akkurat like (u)behagelig å sitte helt foran i en bowrider som i en skjærgårdsjeep, etter min erfaring. Men hva som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for andre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kasund Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 På den modellen som eg posta bilde av, så har fire personer le av vindskjermen. Like ubehageleg å sitte forran i ein skjærgårdsjeep ja, derfor eg ser at plassane i front berre blir brukt på dei aller beste somardagane. (Som vi ikkje har så mange av). Men ser at det på veldig mange bowridera er ekstremt liten plass forran i båten, då denne plassen også har ein u-benk. Tenker på fiske osv, så ser det litt tungvint ut... Dette er heilt klart mi oppfatning av saken, at nokon kan ha glede av desse "ubrukelege" båtane er ikkje mitt problem... :P *sagt med eit glimt i øyet* Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Ja, 4-5 stykker som dekkes av skjermen i en skjærdsjeep er ønsketenkning! På noen er man rimelig godt dekket for to, på noen modeller snaut nok det, etter min erfaring. I en bowrider så er man dekket og kan ha oppe en kalesje, helt-eller delvis, og således være i le av været for fem stykker bak skjermen.På en bowrider kan man allikevel åpne døren i front og f.eks gå i land/brygge på en trygg måte noe man ikke kan gjøre like enkelt/trygt i en båt med dekk. Barn elsker å sitte i "brønnen" foran i en bowrider og disse plassene kommer i tillegg til hva man har i en båt med dekk. "Brønnen" foran er også et fint sted å fiske fra uten å måtte ha snører/kroker i hele båten. I all enkelhet så vil jeg si at bruksmessig så får man det beste av en skjærgårdsjeep og en båt med dekk, i en bowrider. Som sagt har jeg mange års erfaring/sammenligningsgrunnlag med andre båter, med dekk eller skjærgårdsjeep, og heretter er det bowrider som gjelder. For ordens skyld så er mitt bruksområde altomfattende; fisking, vannsport, transport og koseturer. Nå har vel ikke en skjærgårdsjeep noe dekk å snakke om (?)og det er akkurat like (u)behagelig å sitte helt foran i en bowrider som i en skjærgårdsjeep, etter min erfaring. Men hva som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for andre! Som om jeg skulle skrevet det selv! Med tre unger fra 4 til snart 9 år, er bowrideren perfekt. Kabin i en båt på denne størrelsen er ingen vits da. I såfall må man ha en 30foter, minst. Og dobbelkøye har jeg en genial plan for i min . "All the advantages of a bowrider, and sleepingspace of a daycruisercabin" ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
roesok Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Med tre unger fra 4 til snart 9 år, er bowrideren perfekt. Kabin i en båt på denne størrelsen er ingen vits da. I såfall må man ha en 30foter, minst. Kan være enig at det er ikke mye kabin på en 17-18' båt, men at en må opp i 30' minst, det er vel ikke helt riktig. Legger ved noen bilder fra kabinen på en Skibsplast 655, en båt på 21,5 fot. Her er det da god plass: Til å sove, gå på do og lagre redningsvester, klær, fiskeutstyr m.m. i store rom under sittebenkene eller i hyller på veggen, trygt og tørt. Låsbar dør er det og samt stor luke til fordekket. Jo, det er gode bruksegenskaper med en bowrider, men får du en skikkelig sjø over fordekket så er det vel litt mer tørt og behagelig med et tett fordekk/kabin? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
arnstein156 Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 (redigert) Enig med Mouche - bowerider slår jeepen etter min mening. Har god erfaring med bowrider gjennom flere sesonger med Askeladdens 615 Bowrider, og kan bekrefte at dette er er konsept som fungerer utmerket. Genialt på gode sommerdager, sosialt som søren - kjempeløsning om man ønsker å fiske litt, samtidig som man ikke ønsker slo og elendighet rundt ørene på solsengen Har nå 605 Explorer (samme som 615 Bowrider men med kabin). Her bærer det rett på havet, og været har stor betydning - med litt sjøgang, har ikke bowrideren særlig mye nytte for vår del. Ja, kabinen blir brukt som stuverom (nei; ikke oljekanner...), men har også hatt GLEDEN av å ha noen overnattinger, noe som fungerer helt ok. Mitt inntrykk av 605'en og f.eks Yamarinen i samme størrelse, er at vindskjermen på sistnevnte er trukket noe bak, som igjen fører til litt større kabin, og litt mindre uteplass. For oss var uteplass prioritet 1, men den fungerer som overnattingsbåt også for en natt eller to. For å ta opp litt topicen her igjen, så synes jeg D55 og Beetle er litt i hver sin ende av dc-skalaen. Mange av de andre forslagene som har kommet her, som Hydromarin, Yamarin m.m. ligger nærmere D55, som du egentlig vil/ville ha både pris og ytelesesmessig. Mitt råtips: Hydromarin eller 605 Explorer. Bilde: uteplassen på 605 Explorer Redigert 18.Januar.2009 av arnstein156 (see edit history) Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Mouche Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Jo, det er gode bruksegenskaper med en bowrider, men får du en skikkelig sjø over fordekket så er det vel litt mer tørt og behagelig med et tett fordekk/kabin? Eller stille seg selv spørsmålet om man ikke er på feil sted til feil tid eller har feil fører? Har aldri opplevd det problemet/som et problem. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.