Jump to content

Hjelp til båtkjøp; Uttern D55 vs Askeladden Beetle!

Uttern_D55

Recommended Posts

Eller stille seg selv spørsmålet om man ikke er på feil sted til feil tid...

Det har vel alle opplevd med båtlivet. Hadde det vært så enkelt at vi kunne styre været. Men det kan være blikk stille når vi drar ut i skjærgården om morgenen og liten kuling på tilbaketuren om ettermiddagen. En må kle seg etter forholdene, når et skal på fjelltur tar en også med ekstra ullgenser og stillongs. I tilfelle dårlig vær. :wink:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Fra 23 fot og oppover er kabinen på en DC sovbar og man får et toalett der man kan ta ned buksa og rygge inn. Under 23 for blir det trange greier - bortsett fra kanskje Nidelv 610 kanskje

Eller Ibiza 22 Weekender, med sep. toalettrom og god plass til to foran.. :cool:

I sommer var vi 4 gutter som overnattet, gikk fint det, selv om båtene som lå ved siden av oss kanskje trodde vi var mer enn bare gode venner... :lol:

Er forøvrig enig at grensen ligger på 22 fot når det gjelder kabin foran. :yesnod:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Ja, 4-5 stykker som dekkes av skjermen i en skjærdsjeep er ønsketenkning! På noen er man rimelig godt dekket for to, på noen modeller snaut nok det, etter min erfaring. I en bowrider så er man dekket og kan ha oppe en kalesje, helt-eller delvis, og således være i le av været for fem stykker bak skjermen.

Helt enig. Ville mye heller hatt en bowrider enn senterkonsoll, spesielt som familiebåt. Syns en del senterkonsollbåter først og fremst framstår som 'ego'-båter.

Fins forsåvidt kalesjeløsninger til senterkonsoll båter også. (Selv om jeg syns de ofte ser temmelig 'corny' ut... :cool: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ok.. Nå har jeg fått nytt tilbud på uttern, 190.000,- inkludert båthenger - helt kliss ny henger og 6 mnd garanti på hele pakka! Har gått noen runder med meg selv og funnet ut at jeg ikke vil bruke mer enn 200.000,- på båt i første omgang. Så får jeg heller gå for noe større neste gang. Er vel en grei førstebåt Uttern D55, eller er det bare skrot? Hehe.. prøvde jo selv D55 hos en forhandler i fjor, og jeg likte den godt selv om det var grov sjø når vi testet den. Gjør jeg en megatabbe om jeg kjøper denne båten? Bruksområdene mine blir igrunn å kjøre fra havna til diverse badestrender i området:) Overnattinger tar vi heller i kompisen min sin Bavaria 38;)

190.000,- for en kliss ny Uttern med 135 HK'er optimax + kliss ny båthenger, ferdig levert er en veldig god pris!

Personlig hadde jeg stillt meg følgende spørsmål: Hvorfor??

Men det er jo en annen sak... mye bår for pengene. Selv om det kun er en 115HK'er i pakka du snakker om, så er dette en veldig god pris.

Trå til!

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Er amerikanske båter bare dritt?

Ingen båter er bare dritt, men noen er mer fornuftige kjøp enn andre. Og en båt som dette med innenbords bensinmotor er vel ikke det mest fornuftige å kjøpe. På den annen side er det nok mulig å få gode pristilbud på båter av denne typen.

Du har skrevet tidligere at du vil bruke maks kr 200.000,- på båt. Om du i tillegg nevner hvilke bruksområder du er ute etter så regner jeg med at du vil få en del tips og forslag.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Er amerikanske båter bare dritt?

Nå pirker du i et vepsebol med det spørsmålet, og du vil nok få mange meninger...

Personlig har jeg nesten til gode å bli fasinert av en Amerikansk båt.

For meg er Amerikanske båter = litt sjelløse plastic-fantastik båter med vegg til vegg tepper, bygget for Amerikanere og Amerikansk smak.

Jeg ville holdt meg til Europeisk eller Skandinavisk som er bygget og tilpasset forholdene vi har her oppunder Nordpolen. Annenhåndsverdiene viser også det samme stort sett...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg blir nesten fristet til å tro at det er mange, svært mange, amerikanske båter du hverken har sett eller hørt om! :yesnod:

Det er helt sikkert mange jeg ikke har sett og hørt om, men jeg har både sett mange og prøvet endel de siste 20 årene bygger mine synspunkter på det...

Det finnes selvfølgelig noen unntak som GB, Nordhavn etc. som ikke går under "Plastic fantastic" kategorien, men de er jo ikke helt "made in God's own country" heller...

Men mainstream båtene som Sea Ray, Bayliner, Chapperal, Regal, Monterey eller hva de nå heter alle sammen ser dønn like ut for meg. Hvertfall i klassen opp til 30 fot...

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...