Bjerknez Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Da har jeg falt litt tilbake på Askeladden beetle.. huff.. er ikke lett dette:p Ett forslag (hvis du da allerede ikke har gjort det) Sett deg godt ned bak rattet i en Askeladden 535 Bowrider/invader og se deg litt rundt. Innser du da ikke at Askeladden er en mer sammenskrudd og generelt sett tøffere båt enn Uttern så kan du vertfall utelukke Askeladden kontra Uttern. Yamarin 53/58BR er også flotte båter som har vunnet flere tester når det gjelder sjøegenskaper. AMT er også flotte båter, og de har også overgått Yamarin i noen tester. AMT blir dog levert med Honda-motorer. (uten at det nødvendighvis bør være negativt. Jeg bare nevner det.) Setter du toppfart høyest, vil jeg vel anta at Askeladden 535 er ørlite grann raskere, enn AMT 185BR/Yamarin 53BR med største motoralternativ. Men her er det muligens snakk om en knop eller to. Jeg kan ikke akkurat dokumentere dette, men jeg vil tro Askeladden 535BR med største motoralternativ er LITT raskere en disse. Grunnen er forde Askeladden kan bli levert med Mercury Optimax som jo er en to-takter. Ifg. min forhandler, så er to-takteren LITT kjappere i responsen og har LITT høyere toppfart. Vertfall målt på en Askeladden 535BR. Slenger du på en stålvisp, så får du trolig 1-2 knop til. (men dette gjelder jo sef. også de andre alternativene. Konklusjonen fra min side er da som følger: Er det egenskaper i sjøen som har høyest prioritet, så velg Yamarin/AMT. Er det toppfart og utseende (noe som jo er en smaksak, men dog) så mener jeg Askeladden drar det lengste strådet. Dessuten så har jeg for meg at Askeladden er en litt tryggere/stødigere båt enn de førstnevnte... Men en ting skal være sagt! Uansett om du velger Askeladden 535/AMT 185BR/Yamarin 53BR så får du en kanonflott båt i det øvre sjiktet. Du har jo også Yamarin 58BR som kan fåes med 150HK'er. Koster litt mer, men denne kombinasjonen siklet jeg lenge på selv. Men falt faktisk for Askeladden til slutt. Yamarin synes jeg er en "enklere" båt. Ikke noe påkostede duppeditter. Her får du en solid og flott båt, ferdig med det. Askeladden virker litt mer påkostet, da den blir levert med lær/skinn seter med graverte detaljer. Instrumenteringen er også lekkrere synes jeg enn hos yamarin som har digitale klokker. (har aldri likt digitale instrumenter). Helt til slutt så må jeg nok en gang si at hvis vi skal ta med Uttern T55/D55 i denne gruppen som er nevnt her, så faller den litt igjennom, da jeg mener de båtene jeg har nevnt her er alle hakket over uttern. Men det er mine meninger. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
roesok Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Yamarin 53/58BR er også flotte båter som har vunnet flere tester når det gjelder sjøegenskaper. Og så har de Yamaha motor = fordel AMT blir dog levert med Honda-motorer. (uten at det nødvendighvis bør være negativt. Jeg bare nevner det.) Nei, ikke negativt men positivt. Finnes ikke bedre utenbordsmotorer enn Yamaha, Honda og tar også med Suzuki. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
chagall Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Finnes ikke bedre utenbordsmotorer enn Yamaha, Honda og tar også med Suzuki. Glemte du Mercury Optimax og Evinrude E-Tec. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Glemte du Mercury Optimax og Evinrude E-Tec. Uff og uff, de glemte jeg.... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Emmer Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Til Uttern_D55: En ting til jeg vil si... Tror vi to er ganske like... siden det virker som om du ville velge uttern grunnet farten. Er jo denne båten (D55) man får størst motor til bland lignende konkurrenter som Askeladden 535 Invader etc. Uttern har også kanskje den beste utstyrslisten som standard. Her har du alt fra stereo til kartplotter i prisen. Ferdig montert sef. Dette tror jeg definitivt dem har gjort for å friste den vanlige mann i gata til å gå for en uttern. Sammens med massive reklamekampanjer på radio har dem nok også klart dette. Men båten er ikke spesielt prisgunstig hvis du tar en nærmere titt på detaljene i båten. Spesielt vil jeg nevne luken i dørken. Veldig skrøpelig! Klaffebordene bak var også ganske skrøpelige. Ikke selve bordet, men mekanismen som klaffer disse opp og ned. Har for meg at disse bordene må slå voldsomt i høy sjø. Dessuten så synes jeg disse klaffebordene har en litt togvogn effekt hva utseende og mekanisme angår. kjedelig. Jeg kan fortelle deg at jeg var så sikker på at T55 var båten for meg en stund, forde den var den raskeste blandt båtene jeg tittet på, samt at den hadde stereo/kartplotter som standard og kostet MINDRE enn Askaladden 535 Bowrider. Men dette var før jeg tok Askeladden 535 Bowrider i nærmere ettersyn. Jeg gikk opp i båten, trasket rundt i båten, liksom litt for å få en bekreftelse på at det var Uttern jeg skulle ha. Overaskelsen var stor, da Askeladden var en vesentlig stivere og mer solid bygget båt. Jeg tittet meg litt rundt i lokalet, slik at ingen skulle se meg, før jeg hoppet ett par ganger på luken i gulvet. Jeg er ingen lettvekter, så dette ble nok en god påkjenning for luken. Det eneste som knirket, var trebukkene som båten lå på. Båten var faktisk så bra, at jeg nesten ble litt irritert, forde jeg skulle jo bare ha en beskreftelse på at det var Uttern jeg skulle ha.... men nå hadde jeg ikke lenger argumeneter for å forsvare uttern hva opplevd kvalitet angår... Rent utseendemessig så blir jo dette en smaksak, men jeg var så opphengt i fart en stund, at jeg overså dette fullstending. Men i ettertid så må jeg si at Askeladden ligger milevis forran Uttern når det gjelder utseende/opplevd kvalitet. Faktisk så var grunnen til at jeg hadde oversett askeladden fra begynnelsen bassert på oppgitte knopmålinger i brosjyrene dems. Disse er ifg. forhandler og andre rundt om på nett helt på jorde. En Askeladden 535 med største mulig motor (115HK'er optimax) og stålvisp ikke ha noe problemer med å runde 40knop. Joa... uttern gjør vel kanskje ett par knop mer med 135HK'er, men etter at jeg opplevde kvaliteten i Askeladden, samt at hele båten faktisk så mer moderne ut, så la jeg hele uttern på is. Dagen etter bestillte jeg meg en Askeladden 535 Bowrider med største motor. Det beste av alt er at prisen til slutt ble omtrent den samme som det en uttern kostet. Å da har jeg tatt med stereo/kartplotter/kjøleboks/teaklaminat/stålpropell etc. Ta deg en tur opp i en Uttern D55/T55. Vri og bend på detaljer, og test luken i dørken skikkelig. Kan du leve med visse svakheter, kan det jo hende du blir fornøyd med Uttern, for Uttern er jo ikke direkte en dårlig båt, det er bare det at Askeladden er så mye bedre. Men det er min mening... Bjerknez; har du prøvd uttern d55 på vannet ? Ser du ikke kan forestille deg langtur med denne uten batteridrill og at du har for deg at sidebordens vil slå kraftig i sjø. Er dette noe du har erfaring med ? Jeg kan fortelle at dette stemmer slettes ikke. Håper du har en del erfaring med Uttern D55, siden du har ganske sterke meninger om dens svakheter.. Jeg har kjørt min i rundt 50 timer, både på flatt vann og i endel sjø. Kjenner ikke igjen dine beskrivelser av båten. Det som stemmer forøvrig, er at den har en tendens til å sladde i svinger ved høy fart. (33kn +). Dette gjelder ved maks svingutslag, og er ikke nevneverdig plagsom for min del. Ellers er det en godt sammenskrudd båt jeg har hvertfall. Mulig jeg har vært heldig, eller du uheldig, ikke vet jeg. Ser du anbefaler flere her inne å ikke kjøpe Uttern, håper bare du har erfaring nok med den til å stå for dette. Det å gå rundt i en utstillingsbåt og hoppe og trampe på hengsler, synes jeg blir litt for tynt som grunnlag for en slik vurdering. Jeg er fornøyd med min, og kommer sterkt til å vurdere Uttern om ønske om større båt skulle dukke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 10.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2009 Bjerknez; har du prøvd uttern d55 på vannet ?Ser du ikke kan forestille deg langtur med denne uten batteridrill og at du har for deg at sidebordens vil slå kraftig i sjø. Er dette noe du har erfaring med ? Jeg kan fortelle at dette stemmer slettes ikke. Håper du har en del erfaring med Uttern D55, siden du har ganske sterke meninger om dens svakheter.. Jeg har kjørt min i rundt 50 timer, både på flatt vann og i endel sjø. Kjenner ikke igjen dine beskrivelser av båten. Det som stemmer forøvrig, er at den har en tendens til å sladde i svinger ved høy fart. (33kn +). Dette gjelder ved maks svingutslag, og er ikke nevneverdig plagsom for min del. Ellers er det en godt sammenskrudd båt jeg har hvertfall. Mulig jeg har vært heldig, eller du uheldig, ikke vet jeg. Ser du anbefaler flere her inne å ikke kjøpe Uttern, håper bare du har erfaring nok med den til å stå for dette. Det å gå rundt i en utstillingsbåt og hoppe og trampe på hengsler, synes jeg blir litt for tynt som grunnlag for en slik vurdering. Jeg er fornøyd med min, og kommer sterkt til å vurdere Uttern om ønske om større båt skulle dukke opp. Jeg har sittet på en Uttern D55 på vannet ja... og kan konstatere att også denne hadde mistenkelige dårlige hengsler i luken i dørken. Han som eide båten kommenterte dette når jeg LITT bevist tråkket oppå disse så det kom en knirkelyd. Da komenterte vedkommende at dette var det eneste som irriterte han med båten. Det var også merker i gelcoaten etter bordet som hadde slått inntill under fart. Ikke store merker men dog. Kommenterte ikke dette noe mere, da jeg ikke ville ødelegge den ellers så positive stemningen vi hadde. Da tenkte jeg tilbake på den båten episoden jeg hadde oppi båten i butikken. Akkurat det samme inntrykket jeg fikk der. Jeg forteller bare hva MINE inntrykk av Uttern er utfra den relativt lille erfaringen jeg har. Så får det være opp til andre og vurdere meningene til de forskjellige medlemmene i posten. Det er bare det at inntrykket jeg fikk når jeg "trampet rundt" i en Askeladden ble ett helt annet. Bunnsolid så det holder. Jeg røsket og rev i det jeg trodde ville knirke/løsne, men alt satt som det skulle. Når jeg opplevde det samme i to tillfeldige Uttern båter som forøvrig var helt nye, så må jeg si jeg blir skeptisk. Men utover dette, har jeg ikke noe å utsette på Uttern. Jeg ville fortsatt hatt med en drill hvis jeg skulle på sjøens med vedkommende noen dager. Ikke for at båten hadde gått under... langt ifra, men rett og slett i frykt for å tråkke i stykker hengslene/luken. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 11.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2009 Må bare legge til følgende, slik at jeg ikke blir missforstått veldig her: Uttern er på ingen måte elendige båter, selv om det kanskje virker at jeg mener det slik noen ganger. Men jeg står fast ved at kvaliteten i en Uttern er vesentlig dårligere enn i en Askeladden og sikkert også mange andre båter. Jeg mener bare at førsteinntrykket jeg fikk av de to Uttern jeg har "testet" var veldig dårlig, og når de samme feilene oppsto i begge båtene så mener jeg dette er litt rart. Blir litt som å prøvekjøre en splitter ny Subaru (bare ett eksempel) hos forhandleren i Rygge, hvor man merker at bremsene tar dårlig og klimaanlegg er deffekt. Man slår seg litt til ro og tenker "Dette er sikkert ett engangstillfelle". Men så drar du til en kammerat og prøver nøyaktig den samme bilen, og oppdager den samme feilen der. Da hadde vertfall jeg tenkt "Hallo! Dette var veldig merkelig og på grensen til mistenkelig. Tror jeg ser meg om etter en annen bil/merke" Det skal også sies at Uttern ligger en del under tilsvarende båter i pris, hvis man tar utstyr med i beregningen. Faktisk så vil jeg tro en Uttern koster rundt 50.000 kr. mindre enn Askeladden. Å alikevel så kan Uttern skilte med innebygget stereo/kartplotter etc. 50.000 kr. er mye penger og kanskje nettopp dette er grunnen til at mange velger Uttern. Ved siden av en massiv reklamekampanje dem hadde for en stund siden. Konklusjonen er at man får hva man betaler for. Saken er bare det at JEG ikke er interesert i å spare 50.000 kr. ved å kjøpe en Uttern. Ingen dårlig båt mener jeg, men det finnes mange som er bedre... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Knurr Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Askeladden er bra båter! Men det er Uttern også! Jeg har hatt min Uttern T55 i to sesonger og er veldig fornøyd. Med Mercruiser 1,7 CMD - nå gått 130 timer. Har hatt forskjellige båter i 40 år - synes kvaliteten på vår Uttern er bra nok ! Små svakheter er justert og rette på. En kjempefordel er det høye fribordet - vi er mye ute i ruskevær - har aldri følt oss utrygg og holder oss tørr i all slags sjø.Båten har et røft preg som passer bra i Norge. Sjøegenskapene er gode etter litt tilvenning - alle båter har sine særtrekk og må læres. Husk at båten bare er 18 fot. I starten syntes jeg den slo vel mye i krappe mot/sidebølger. Løsningen er å trimme ned, og tilpasse farten. Når baugen trimmes ned tar den bølgene fint. Den har markert V-bunn fremme - som flater noe ut til ca 17 grader bak. Fordelen med denne utflatingen er bl.a. økonomisk drift, og gode fartsegenskaper i smulere farvann. Her montert Smart Tabs - fjærbelasta trimtabs som regulerer seg automatisk etter hastighet mm. Det har bedre sjøegenskapene mye særlig i krapp motsjø - ikke nødvendig å bruke trimmen så mye. Dieselmotoren i T55 er den samme som i Beetle - solid og superøkonomisk. Å få en hurtig 18-foter med diesel til fornuftig pris - som Uttern T55 - det er etter mitt syn et funn for oss som bruker båten mye! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.