Jump to content

Ankerdram

gunnt

Recommended Posts

Heisan alle sammen :smiley:

Vi hadde vår første båtferie i fjor sommer. Kjempeheldig med været og stor kosa oss.

Ankerdram var fast da vi hadde fått ankra opp :drink:

Har lest noen plasser her inne at den som tar imot båten ved evt. brygge/ kai får seg en ankerdram som takk.

De gangene vi har lagt til ved gjestebrygger har det vært mange som har stått og tatt imot og hjelpt til med fortøyninga, så hadde alle skulle fått seg en ankerdram måtte vi hatt en egen tank til det :smiley:

Lurer derfor på hva som er vanlig praksis med dere der ute. Jeg tenker at ofte kan det være en god kjenning som står og tar imot som vi skal være sammen med etterpå, da vil det være naturlig med en ankerdram sammen.

Det er så mange hyggelige båtfolk man treffer på, dem er så hjelpsomme både når man kommer og skal dra.

Ser frem til mange fine turer med båten fremover. Godt nytt båt år til dere alle :flag:

Gunn

Lærer noe nytt hele tiden

Alltid hyggelig å hjelpe folk til kai. Og blir man buden på en ankerdram blir man jo fort kjent med hverandre. Det kan komme mye godt ut av en ankers. :cheers:

Det samme prøver jeg å gjengjelde når jeg har fått hjelp ved tillegging. En lite glass fyllt med Aqevitt eller Jeger pleier de fleste ikke å takke nei til. Eller en liten ølboks på bryggekanten mens vi blir bedre kjent. Om man ikke ddirekte trenger hjelp ved tillegg er det alltid hyggelig å få nye betjentskaper. Ofte fra en person som har kommet til kais litt tidligere og som kanskje har noe pratisk å fortelle om servien eller andre fasiliteter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Nei, jeg pleier ikke å dele ut ankerdrammer. Jeg drikker dem stort sett selv. Dog pleier jeg å ha en uåpnet flaske av et-eller-annet om bord i påkomne tilfelle.

Story:

For vanvittig mange år siden, da admiralen og jeg var ferske på sjøen og vår lille sønn som nå er 39 år var med, havnet vi i en problematisk situasjon. Det var kølamørkt på høsten og det blåste innmari i Fjellbacka. Vi klora oss fast til en kaikant, og to voksne svensker kom og tok i mot. Jeg takket så mye, og rakte dem en uåpnet flaske whisky. "Kom nu, gå lite lenger inn i kilen, så skal vi stå och ta imot". Plutslig ble vanlig, svensk servvice til overdådig hjelpsomhet. Jeg fikk nesten ikke ta i et tau, mens herrerna fosset rundt og fortøyde. Dette var ikke folk på ferie, men sikkert lokale båtfolk/fiskere.

Ellers så hjalp jeg et sveitsisk ektepar nå i sommer, jeg seilte alene en ukes tid. Litt hjelp ble til at vi seilte sammen fra Rossö til Käringön og brukte vel fem dager på det. De kjørte italiensk kjøkken om bord der jeg var gjest minst to ganger om dagen. Og jeg holdt rødvin til maten.

Men det er riktig som Astor hevder, en liten pils eller noe slikt løser ofte opp og man kommer i snakk med folk.

Dersom det sto en hel delegasjon på kaia og tok i mot oss når vi la til, ville det kanskje ikke være naturlig å spandere ankerdram. Ei heller dersom vi bare var innom en snartur et sted på veien. Ankerdrammen/fortøyningsdrammen tar vi som regel fram når vi legger stillt for kvelden og det er ikke snakk om store mengder, kun et lite glass og da pleier vi ofte å spendere dersom vi har fått hjelp med fortøyningene. Dersom det er snakk om mer enn det, er det gjerne øl/vin til maten eller cognac til kaffen og da er det ikke naturlig å invitere mennesker vi ikke kjenner. Selvfølgelig er det hyggelig å bli kjent med nye mennesker og det er ofte veldig lett å bli kjent med mennesker en møter på sjøen og i havna. Vi har mange båtvenner, som vi egentlig ikke omgås andre steder enn når vi er på tur med båten.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Hos oss er ankerdram et bevis på at "skuta" er trygt i havn. Ofte også uten skader.

Ankerdram mener jeg bør være rom, helst av merket Kaptein Morgan.

Kvinnner kan få Cuba libre, hvis de ikke liker bar rom.

Fokkeslasker som tar imot en tamp, fortjener en kald øl.

Muligens en dram senere på kvelden, hvis de er av den sosiale sorten.

Ellers er det svært hyggelig at folk byr på litt hjelp, også å gjøre denne gesten tilbake til andre.

Er vel fortsatt "etikette" blant endel båtfolk på sjøen.

Det er en interessant tråd gunnt legger opp til. Den kan fort bli lang.

For min egen del synes jeg det er svært hyggelig å ta imot andre som kommer til havna. Endel har mangelfull manøvreringserfaring og da synes jeg det er ekstra hyggelig å hjelpe til.

Da vi hadde mindre båt fikk vi som regel alltid hjelp når vi la til kai. Nå med større båt får vi nærmest aldri hjelp - unntak er fra medlemmene her på BP som alltid stiller opp.

Jeg seiler mye i Sverige, Danmark og Tyskland.

Da vi hadde mindre båt fikk vi alltid hjelp ved ankomst og det var naturlig å gi noe tilbake i form av ankerdram eller annet.

Nå må jeg stort sett klare meg selv. Ankerdrammen kommer da når jeg blir kjent med andre båteiere som er i samme situasjoin som meg selv.

Jeg har nå fått et ganske stort antall gode båtvenner, særlig ved seilas til Anholt.

Flere av båtvennene fra Anholt kommer jeg aldri til å glemme - så lenge jeg er frisk...

Tydeligvis misforstått jeg. Tar drammen når vi drar ut på tur, og når vi ankrer opp for kvelden/ natta/ morran, har jeg stort sett ikke lyst på mer.... :drink::sleep:

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Alltid godt med en ankerdram etter en overfart/seilas da dette er forbudt underveis :nono: Da smaker den desto bedre :yesnod:

Og når noen står klar til å tar imot "tampen" :yesnod: da deler jeg mer enn gjerne ankerdrammen :yesnod: At seilbåtfolk er flinkere der enn andre

er nå min oppfatning :yesnod: Men jeg hadde vel heller ikke nevnt det hvis det ikke hadde gjentatt seg gang på gang.

Eller er det fordi vi samler oss: motorbåter der! Seilbåter her! Selvfølgelig vi seilbåter stikker jo dypere....... :yesnod:

Jeg har hatt begge deler: Sorry! Det er en forskjell der.........

Ikke meningen å tråkke noen på tærne.....men det er kanskje derfor vi seiler............ :sailing:

I sommer på ferie ble det mange gjestehavner, og enda flere ankerdrammer, om ankerdrammen ble fylt opp rett etter fortøyning, eller senere på dagen/kvelden kom ann på situasjonen og dem vi traff på da vi kom på land/gjestekaia, erfaringen vår er att vi traff kun på koselige båtfolk på alle havner vi la til, hjelpsomme og hyggelige båtfolk fra Rørvik til Lofoten. Spanderte ankerdram somregel om kvelden til de som var i de nærmeste båtene om kvelden. Som regel er det de som hjelper til også når en kommer til kai hvis en har behov for hjelp. Dessuten er det jo alltid hyggelig med en :cheers: da.

PS: Liker Cognac eller Øl som ankerdran jeg da hvis jeg kan være til hjelp ved fortøyning noen gang. :smiley:

Etter en fantastisk 2008-sesong har det blitt noen ankerdrammer ja. Vi kjører en "myk linje"; Ved ankomst på dagtid kun en -1- ankerdram, :nono: til kaptein, mannskap og eventuelle hjelpere. Ved ankomst ut på kvelden drar gjerne den ene ankeren gjerne seg videre med et par flere hvis det passer ... avhengig av stemning, selskap og ønsker.

Men kunne være fristende å trekke emnet litt videre: Hva liker/benytter vi til ankerdram - der er jo litt å velge i etterhvert også på det norske Polet? Selv foretrekker jeg "Dr. Nielsens Bitter" - Gammel Dansk - Linje-Aqavitt - eller en Jæger (gjerne med en liten pils til ...) i prioritert rekkefølge - men hva er mest utbredt bland BP-medlemmene ?? :cheers:

BONITA I

Hos oss består ankerdrammen av en Västkusten Snaps.. den smaker fortreflig til en duggfrisk pils :yesnod:

At det og hjelpe båtfolk med store/større motorbåter ikke blir praktisert er nok ofte sant.. Selv så pleier jeg og ta i hvis jeg ser det..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Ankerdrammen er en vesentlig del av båtlivet og er en kultur som en bør ta vel vare på. Jeg var innom Skagen for et par år siden. Der kjøpte jeg et par flasker Ankerdram, 50%. De varmet og smakte meget godt, og kan anbefales. Dessverre bor jeg litt for langt unna til å handle regelmessig.

Ankerdrammen er en vesentlig del av båtlivet og er en kultur som en bør ta vel vare på. Jeg var innom Skagen for et par år siden. Der kjøpte jeg et par flasker Ankerdram, 50%. De varmet og smakte meget godt, og kan anbefales. Dessverre bor jeg litt for langt unna til å handle regelmessig.

kan få kjøpt denne i Danmark altså?

Ha er i flaska da? foruten en fin etikett?

Ha = Hva

Har lest noen plasser her inne at den som tar imot båten ved evt. brygge/ kai får seg en ankerdram som takk.

De gangene vi har lagt til ved gjestebrygger har det vært mange som har stått og tatt imot og hjelpt til med fortøyninga, så hadde alle skulle fått seg en ankerdram måtte vi hatt en egen tank til det :smiley:

Det er nok avhengig av både turens lengde og hjelperens innsats og alder, men jeg spanderer gjerne en dram når jeg legger meg utenpå en annen båt i en havn som er full. :yesnod:

Sommerstid er det Norsk urtedram som gjelder. Om vinteren kan der være godt med litt bedre krydret drikke, f.eks. Vianvang eller en varm toddy. (For mange år siden gikk det i Arack punsj, men den er vanskelig å oppdrive nå for tiden.)

Edited by Sjøtummel (see edit history)

Takk for mange inntresanne svar.

Ser det gjøres litt forskjellig, både med tidspunkt dråpene serveres og inntas.

Forstod ikke helt den at det var forskjell på hvordan de med seilbåter praktiserte det.

(Er ikke så dreven på pc-en så fikk ikke til å merke sitatet)

Forstår at til neste sesong må vi ha med flere små glass til akevitt o.l

M.V.H Gunn

Lærer noe nytt hele tiden