nimbuster Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 (redigert) Til sjøtummel: På vinterstid er det vel ikke mange som står i havna/brygga og tar deg i mot vil jeg tro....så her kan du spare mange drammer. Men, det går vel bort noe til eget bruk kanskje... Til Gunn: Det er ingen regel som sier at dersom en hjelper til med/ta i mot fortøyning etc så skal vedkommende bli påspandert en ankerdram. Det skal mer til enn som så. Når, og hvem...tja, det må tas i hvert enkelt tilfelle. Egentlig er det få tilfeller hvor dette faller naturlig. Jeg har mange ganger bltt "pådyttet" en ankerdram...for ikke å ha hjulpet noen mer enn det som er vanlig høflighet....og takket nei. Så, ikke overdriv dette med ankerdram... På den annen side brukes også ankerdram dersom du ankommer brygga som sistemann hvor venner venter. Da samles man ofte til en ankerdram, for å "feire" enten en strabasiøs overfart eller rett og skåler for at nå er båten fortøyd, det er helg/ferie og man er sammen med gode venner. Eller, bare du og samboer/ektefelle, som tar en ankerdram når båten er godt fortøyd. Det har også hendt at jeg har hjulpet en båteier, slik at han har fått plass, og til og med svømt ut med akterfortøyning for ham...uten å bli påspandert en ankers....men jeg ble ikke sur for det. Selv tanken på en ankers var fraværende for meg...så ikke overdriv dette med ankers. Enda ett alternativ med ankerdram, er å tilby nabobåt e.l. en ankers, nærmest for å bli kjent med hverandre. Båtfolk står ikke samlet på brygga når en båt ankommer, i håp om å få en ankers... Redigert 17.Januar.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Ser ut for meg at det blir opp til hver enkelt og vurdere hva som faller seg naturlig der og da. Veldig greit å høre at man kan ta den felles seinere på kvelden. Lærer vel litt på hver tur av dere som er mer drevne. Siden noen av merkene som er foreslått ikke er så lett å få tak i her oppe på Nordmøre, passer det å fortsette med Tullamore Båten heter jo Tulla Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Jeg er sjokka! Ankerdram hører da bare til i seilbåter! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Og jeg som trodde at det ikke fantes ankerdram i seilbåter? Kan i hvert fall ikke huske å ha sett noe til det... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Ankrer seilbåter da?? er det ikke det den lange pinnen er til.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
mateco Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Siden noen av merkene som er foreslått ikke er så lett å få tak i her oppe på Nordmøre, passer det å fortsette med Tullamore Båten heter jo Tulla Ett utmerket valg av ankerdrikke! Tullamore Irsk whiskey er også min whiskey favoritt! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lagavulin Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 (redigert) Føler at jeg som singlemalt entusiast må gripe inn her. Det eneste som gjelder er skotsk single malt whisky, helst fra Islay! Ikke overraskende er en av favorittene mine: Denne passer spesielt godt hvis det er litt ruskesjø og 10-12 grader ute.. Redigert 17.Januar.2009 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
mateco Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Vel, Tullamore passer til alle anledninger og er ikke temperatur avhengig! Dessuten passer den både til godvær og ruskevær Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Jeg er sjokka! Ankerdram hører da bare til i seilbåter! Hæææææ !!!!!! Ankerdram serveres da selfølgelig også i motorbåter. Og da tar jeg fram finglassa ja. Kjøpt i Ængeland ja. Kun for innvortes bruk. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Lagavulin Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Vel, Tullamore passer til alle anledninger og er ikke temperatur avhengig!Dessuten passer den både til godvær og ruskevær Bjørn Tullamore Dew i likhet med Jameson, passer best i Irish Coffe. Dette fordi den er så nøyral og lett i smaken. Spar den irske til irish coffe, og velkommen inn i singlemalt verdenen. Her finner du alt fra de tunge røykede whiskyene jeg liker, til mer elegante og runde fra det skotske høylandet. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Må nok si meg enig med Mr Lagavulin her, Tullamoren går i kaffen med litt krem på toppen å så serverer jeg den til kjerringa Selv slår jeg i et glass med Lagavulin 16 år Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
mateco Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 (redigert) Må nok si meg enig med Mr Lagavulin her, Tullamoren går i kaffen med litt krem på toppen å så serverer jeg den til kjerringaSelv slår jeg i et glass med Lagavulin 16 år OK folkens!! Har aldri smakt den Lagavulin 16, men skal selvfølgelig prøve!! Hva koster en slik polvare da?? Dein så vældig æksklusiv ut !!!! Bjørn Redigert 17.Januar.2009 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Eller en 25 års Macallan, den er Goooooooood den, (særlig hvis den er påspandert) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 All praten om Whiskey gjør at jeg må gå i skapet å se etter en liten en... Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
moosewine Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Om bord hos oss går det i Fernet Branca! Går så mye Fernet i løpet av året at jeg prøver å få til en sponsoravtale med importøren Sitér dette innlegget . Link to post
mateco Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Man kan vel kanskje differensiere litt med type ankerdram utifra graden av hjelpsomhet; En eksklusiv godsak til den som hopper på sjøen og drar ut ankeret En Tullamore til den som fester springen Og en trøndersk heimert til den som prøvde men mista tauet på havet Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lagavulin Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 OK folkens!!Har aldri smakt den Lagavulin 16, men skal selvfølgelig prøve!! Hva koster en slik polvare da?? Dein så vældig æksklusiv ut !!!! Bjørn Koster 550,- på polet. Men du finner også tilsvarende, f.eks Laphroaig og Ardbeg, noe rimeligere. All praten om Whiskey gjør at jeg må gå i skapet å se etter en liten en... Må gå å ta meg en jeg også... farlig dette snakket her... har 35 å velge mellom i skapet Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Amica Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Hei. Her i rederiet er det rom av typen Captain Morgan som gjelder når vi snakker ankerdram. Men ettersom at det skrives så mye om whiskey her, så må jeg innrømme at ikveld nyter jeg ett glass (eller to) med Famouse Grouse - nydelig. Ha en flott lørdagskveld. Geir Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
beauty of aqua Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 men hvordan gjør man dette egentlig? etter at man har fått hjelp så spør man om han/hun har lyst på en dram? for meg virker dette noe unaturlig. "tusen takk for at du brukte 30 sekunder på å hjelpe meg med fortøyningen,skal vi konsumere litt alkohol sammen? tror jeg hadde fått ett litt rart blikk tilbake Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Lagavulin Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Hvis det ikke er naturlig for deg å spørre om det, skal du selvfølgelig ikke gjøre det. Er ikke noen regel. Man ser vel litt an om hvem det er som hjelper til også. Kan jo være et par 15-åringer.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
moosewine Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 men hvordan gjør man dette egentlig?"tusen takk for at du brukte 30 sekunder på å hjelpe meg med fortøyningen,skal vi konsumere litt alkohol sammen? tror jeg hadde fått ett litt rart blikk tilbake Tror man må se ann situasjonen litt, men hadde du spurt meg så hadde jeg sagt ja takk og synes det var hyggelig! Men jeg forventer det ikke! Nå er det ikke så ofte man trenger hjelp med en liten daycruiser...men når man kommer inn med seilbåt på 44 fot er det veldig hyggelig å få litt hjelp om det blåser litt...og da blir det ankerdram etterpå! Har bare positive erfaringer med denne tradisjonen, og jeg kommer til å videreføre den!(så lenge jeg har brennevin ombord) Sitér dette innlegget . Link to post
Fjordutsikt Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Om bord hos oss går det i Fernet Branca! Går så mye Fernet i løpet av året at jeg prøver å få til en sponsoravtale med importøren Ja, den er "nydelig" Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Hæææææ !!!!!!Ankerdram serveres da selfølgelig også i motorbåter. Nei nå står ikke verden til påske! Makan til tukling med tradisjoner. Hva blir det neste???? Grinete hytte eiere som serverer ankerdram når man kommer fram til hytta Og bare så det er sagt. Jeg har aldri servert ankerdram ombord i jeepen min. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Ankerdram mener jeg bør være rom, helst av merket Kaptein Morgan.Jepp, men det må være Captain Morgan Black Label. Finnes ikke denne så fungerer jo en Stroh 60 (eller helst 75) eller en Løitens Linie utmerket. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
avmønstret5 Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 men hvordan gjør man dette egentlig?etter at man har fått hjelp så spør man om han/hun har lyst på en dram? for meg virker dette noe unaturlig. "tusen takk for at du brukte 30 sekunder på å hjelpe meg med fortøyningen,skal vi konsumere litt alkohol sammen? tror jeg hadde fått ett litt rart blikk tilbake Er faktisk enig med deg ----tror diskusjonen her går på noen lokale varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.