o.b.lix Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Nei nå står ikke verden til påske! Makan til tukling med tradisjoner. Hva blir det neste???? Ankerdram tok man ombord i seilskip, i seilbåter og motorbåter er tradisjonen likevel forlengst etablert. Fordi man har en mast i aluminium, har man ikke fortrinnsrett på tradisjonene! Ankerdrammen var en skål hele mannskapet tok når alt hadde roet seg, men den var for ankeret. For å vise respekt og ærbødighet. Sløyfet man ankerdrammen kunne ankeret løsne og båten komme i drift. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Da skal en fortjene det, f.eks flere timers seilas over til Skagen. Det er ankerdram. Er det ankerdram når en skåler uoppstoppelig etter en liten time ut til nærmeste holme ? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Er det ankerdram når en skåler uoppstoppelig etter en liten time ut til nærmeste holme ? Den første kan være ankerdram, ligger ofte mye forarbeid før den timen med ferd til holmen... 'de resterende skålene kan være for så mangt... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 (redigert) "tusen takk for at du brukte 30 sekunder på å hjelpe meg med fortøyningen,skal vi konsumere litt alkohol sammen? Båtlivets gleder i et nøtteskall (eller glass av tilsvarende størrels). Nå vel, det er kanskje en og annen som håper at det skal være sånn. men det er faktisk en del båtfolk som kan finne på å legge til en bygge eller slippe ut ankeret opptil flere ganger om dagen. Når jeg kommer til havn sånn rett før soloppgang utsetter ankerdrammen til sånn rundt middagstid. Redigert 18.Januar.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Sjøtummel, ligger ikke du for anker mesteparten av året , håper ikke det blir formange av disse ankerdrammene. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Fjordutsikt Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Da skal en fortjene det, f.eks flere timers seilas over til Skagen. Det er ankerdram. Er det ankerdram når en skåler uoppstoppelig etter en liten time ut til nærmeste holme ? Ankerdram?? Det er Åtte Glass Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Hva drikker jeg til ankerdram, som ikke tåler alkohol ? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Ankerdram?? Det er Åtte Glass Da er det vel deg som er avbildet her??? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Hva med ett glass alkoholfri rødvin? Ariél Cabernet Sauvignon - kr 84,60 (75cl) - Ikke så værst den. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 18.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Fant denne på nettet :-) Ankerdram med rom, einerbær og stjerneanis Ankerdrammen er jo en tradisjon på de syv hav og serverer du passasjerene dine en hjemmelaget dram blir stemningen om bord desto bedre. Denne spennende oppskriften, som ikke krever store innsatsen, fant vi i sjøulken og matmonsen Erik Røeds morsomme kokebok ”Båtmat – på to bluss i ferien”. Her følger oppskriften, med Røeds egne ord: For en ukes tur: 1 flaske lys rom 5 stjerneanis en halv neve hele einerbær Slik gjør du: Fremgangsmåten er svært enkel. Gi en god slurk av flaska til den av mannskapet som trenger det mest, for å gi plass til det du skal ha oppi. Trill de hele einerbærene ned i flasken. Prøv å lure stjerneanisene nedi flasketuten så hele som mulig. Da vil de blokkere flasketuten slik at einerbærene ikke triller ut når du skjenker. Sett en kork i flaska som tåler å brukes flere ganger. Jo lenger drammen står, jo bedre blir den. Dersom du er spesielt forutseende, kan du jo lage neste års ankerdram med det samme. Men husk å lagre den et sted hvor du ikke finner den for tidlig, da! :nono: Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
SveinHa Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Det der kunne jo minne litt om Faun. Ikke ille den heller men ikke favorittankerdram. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Disse hvite blomstene blir til noen blå bær som man kan høste inn helst etter en frostnatt i oktober. De puttes på et Norgesglass lagvis med sukker. Fyll tilslutt Norgesglasset med 60% sprit og skal stå på glasset i helst 3 mnd. Snu og vend på glasset ofte den første tiden så sukkeret løser seg opp. Hva det blir??? Prøv !!!! Og bæra heter ...... Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
gunnt Svart 18.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Det må sikkert være krekebær som vi sier her Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Siggy Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Er ikke så god på blomster og bær Kan jeg få et hint?? Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Kan det være slåpetorn? Den har hvite blomster og blå bær. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 dem kaller det kjerringdrekke men det eneste jeg har ombord Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
gunnt Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Er det mange som lager ankerdrammen sin selv?? Jeg leste på nettet at noen plasser kan man kjenne lukten av bl.a ankerdram i havner ;-)...(tross tjærelukt...) Det slo meg at da må den være spesiell Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
ivar Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Spar den irske til irish coffe, og velkommen inn i singlemalt verdenen. Her finner du alt fra de tunge røykede whiskyene jeg liker, til mer elegante og runde fra det skotske høylandet. Må også si meg enig i dette. For de som synes det blir litt for heftig, så er det lov å ha i etpar dråper vann. Da frigjøres enda mer av den gode smaken, samtidig som alkoholen blir litt mindre påtrengende. (Bruker oftest det selv, spesielt i Islay whiskyene) Hmm, nå fikk jeg også lyst på Lagavulin 16 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordutsikt Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Er det mange som lager ankerdrammen sin selv??Jeg leste på nettet at noen plasser kan man kjenne lukten av bl.a ankerdram i havner ;-)...(tross tjærelukt...) Det slo meg at da må den være spesiell Da må det sikkert være "Heimert" (hjemmebrent) - den har jeg kjent lukten av noen ganger. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Kan det være slåpetorn?Den har hvite blomster og blå bær. Helt korekt. Bildet er fra blomstringen i våres. Fin årgang det ja. Dette er jo kystens drue og har et snev av salt og sjø i seg. Hvor den vokser får dere finne ut av selv. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Boywonder Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Jeg er sjokka! Ankerdram hører da bare til i seilbåter! Og jeg som trodde at det ikke fantes ankerdram i seilbåter? Kan i hvert fall ikke huske å ha sett noe til det... Ankrer seilbåter da?? er det ikke det den lange pinnen er til.. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
gunnt Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Ingen tar ankerdram i pappbeger og det er godt å vite Såg noen fine glass på ei nettside der det var gravert i glasset..... såg veldig fine ut. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
fjordvarg Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Synes forslaget med egen tank til ankerdram er kjempebra. Krever kanskje litt stor båt, for det er vel snakk om en skikkelig tank Skal se om jeg ser den båten til sommeren hihi.. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Jeg er sjokka! Ankerdram hører da bare til i seilbåter! Da har du ikke fartet rundt blant oss motorbåter. Dette ble en trivlig tråd. Mange fine tips. Man faller lett inn i samme rytme når det gjelder ankers. Livet er for kort til ikke å kunne utprøve nye ankerdramslag. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
mateco Svart 26.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2009 Dette ble en trivlig tråd. Mange fine tips. Man faller lett inn i samme rytme når det gjelder ankers. Livet er for kort til ikke å kunne utprøve nye ankerdramslag. I den forbindelse har jeg lenge vært på utkikk etter en svensk krydder snaps med det klingende navnet "slaktarsupen" Jeg har ikke sett denne på polet siden slutten på 90 tallet. Har forgjeves forsøkt å søke på "systembolaget" og "vinmonopolet" uten resultat! Er det noen her inne som kjenner til denne utmerkede snapsen? Om den bare er gått utav produksjon eller om den har skiftet til et annet navn? Tror den har ville egnet seg meget til nevnte "purpose"! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.