Jo_Eirik Startet 6.Mai.2004 Del på Facebook Startet 6.Mai.2004 I går kveld ble de siste kanalene fra Ørlandet radio overført til Florø, dermed er den nye kystradio strukturen på plass, med følgende dekningsområdet: Tjøme Radio : Svenskegrensen-Lindesnes. Rogaland Radio : Lindesnes-Sognefjorden. Florø Radio : Sognefjorden-Rørvik. Bodø Radio : Rørvik-Tromsø Vardø Radio :Tromsø-Kirkenes. Svalbard Radio : Svalbard. Ingen kanaler er blitt fjernet som følge av omleggingen. Det er relativt store områder den enkelte kystradiostasjon nå skal ivareta, og de sier seg selv at "lokalkunnskapen" i nye områder vil ta tid å opparbeide. Nye elektroniske kartsystemer som er søkbare bla. på stedsnavn er nå installert på alle gjenværende kystradiostasjoner, og vil være et godt hjelpemiddel i forbindelse med lokalisering. For alle som nå kjøper seg VHF med DSC(Digital Selcall) Må en ikke ha vegring for å bruke "Distress knappen " for det den er verdt. Dersom en kommer i en situasjon hvor assistanse er påkrevd, vil det lette arbeidet for personale ved kystradiostasjonene dersom en benytter "Distress knappen ". Identitet og posisjon(Dersom tilknyttet GPS) vil da automatisk legges ut i det elektroniske kartverket som er på kystradiostasjonene, og en får da en helt nøyaktig lokalisering/Identifisering og vi slipper å bruke tid på å finne ut hvor vedkommende befinner seg. Mvh Jo Eirik Vee Ps. for de av dere som bor i Tønsberg eller Arendal distriktet og ikke har VHF-sertifikat, er vi nå startet en registrering av interesserte nå i forkant av båtmessene, vi vil foreta en 3 timers pensumgjennomgang med påfølgende eksamen i løpet av juni måned, dersom interessen er stor nok. For mer informasjon og registrering/påmelding se www.sjoassistanse.com Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Hei Jo-Eirik Takker for infoen. Har et spørsmål ang DSC og posisjonsbestemmelse: Det er vel et faktum at de færreste har GPS knyttet til DSC VHF'en og heller ikke mange oppdaterer posisjonen manuelt ofte nok til at det til enhver tid er korrekt. Derfor; når jeg trykker på Distress, vil kystradioene kunne peile signalet, som vel sendes som gjentagende repitisjoner, for dermed å bestemme posisjonen? Mvh M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Jo_Eirik Svart 6.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Hei Jeg håper inderlig at de fleste som har GPS også kobler denne til VHF-apparatet. Manuell innlegging av posisjon anbefales ikke, da er det som regel bedre å ikke få noen posisjon i det hele tatt. Vi kan ikke peile et DSC-anrop, men får en indikasjon av mulig området som følge av signalstyrke mot forskjellige basestasjoner, men dette blir selvsagt en meget grov posisjonering. Mange fartøy og Redningshelikopter har peileutstyr for VHF, men selve utsendingen av DSC-distress er så kort, ca. 0,7sek at det vil være vanskelig å peile selv om utstyret sender automatisk flere ganger inntil kvittering er motatt. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 OK, takk for svar (du er utrolig kjapp ) Bestemte meg nå. Tar med kabelen ned i båten, for å se på om jeg finner ut av hvordan denne skal koples inn på GPS'en. Har hatt dette før i forrige båt, men da med en Lowrance GPS. Nå er det Garmin. Kommer nok til å trenge litt hjelp her. Kommer tilbake med bilder og spørsmål. Skal samtidig få unna siste rest av storservicen; smøre opp styregaffelen på drevet og sjekke vann på batterier. ....etter det skal alt være klart M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Sylvester Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 OK, takk for svar (du er utrolig kjapp ) Bestemte meg nå. Tar med kabelen ned i båten, for å se på om jeg finner ut av hvordan denne skal koples inn på GPS'en. Har hatt dette før i forrige båt, men da med en Lowrance GPS. Nå er det Garmin. Kommer nok til å trenge litt hjelp her. Kommer tilbake med bilder og spørsmål. Skal samtidig få unna siste rest av storservicen; smøre opp styregaffelen på drevet og sjekke vann på batterier. ....etter det skal alt være klart M/Y Ellen Marie Vær ops på at vhf og gps får strøm fra samme kontakt punkt. Jeg hadde problemer med dette når jeg koblet sammen gps og vhf,gps inngangen ble sprengt to ganger. Ble skiftet av Belanor begge gangene, gratis. for Belanor. Etter at jeg brukte samme kontakt punkt for vhf og gps , virket den perfekt. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Fenix Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Hei Jeg håper inderlig at de fleste som har GPS også kobler denne til VHF-apparatet. Manuell innlegging av posisjon anbefales ikke, da er det som regel bedre å ikke få noen posisjon i det hele tatt. Vi kan ikke peile et DSC-anrop, men får en indikasjon av mulig området som følge av signalstyrke mot forskjellige basestasjoner, men dette blir selvsagt en meget grov posisjonering. Mange fartøy og Redningshelikopter har peileutstyr for VHF, men selve utsendingen av DSC-distress er så kort, ca. 0,7sek at det vil være vanskelig å peile selv om utstyret sender automatisk flere ganger inntil kvittering er motatt. Men dette betyr altså at DSC ikke er mye verdt i en nødssituasjon dersom den ikke er koblet til en GPS? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Men dette betyr altså at DSC ikke er mye verdt i en nødssituasjon dersom den ikke er koblet til en GPS?Jeg trodde (nesten) hele vitsen med DSC nettopp var at du fikk transmittert posisjonen sammen med distress-signalet. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
torerikb Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Spørsmål: Svarer Florø radio for Ørlandet radio, eller skal jeg faktisk kalle opp Florø Radio i det gamle ansvarsområdet til Ørlandet radio? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Vær ops på at vhf og gps får strøm fra samme kontakt punkt. Jeg hadde problemer med dette når jeg koblet sammen gps og vhf,gps inngangen ble sprengt to ganger. Ble skiftet av Belanor begge gangene, gratis. for Belanor. Etter at jeg brukte samme kontakt punkt for vhf og gps , virket den perfekt. Dette skjønner jeg ikke. Etter det jeg har lært, skal sikkerhetsutstyr (f.eks VHF) ha sin egen separate strømforsyning/kurs. Denne kursen skal du ikke koble andre forbrukere på. Dette for å unngå at en defekt forbruker sprenger sikringen og dermed setter VHFen ut av funksjon. Slik jeg tolker ditt innlegg sier du at VHF og GPS SKAL stå på samme kurs Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan ødelegge en GPS ved at en VHF som står på en annen kurs får et NMEA-signal fra den. ...eller har jeg missforstått innlegget ditt fullstendig Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Poseidon Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Spørsmål: Svarer Florø radio for Ørlandet radio, eller skal jeg faktisk kalle opp Florø Radio i det gamle ansvarsområdet til Ørlandet radio? Florø vil helt sikkert måtte svare på anrop til Ørlandet i mange år fremover Men man kan like godt venne seg til det nye mønsteret og rope direkte på Florø, Rogaland og Tjøme, på de arbeidskanalene som tidligere ble betjent av de stasjonene som nå er avviklet. mvh Poseidon PS Det hender fortsatt at jeg hører utlendinger rope på "Stavanger Radio" - som vel ble nedlagt for ca 50 år siden..... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jo_Eirik Svart 7.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Ørlandet radio er historie. Selvsagt vil alle som kaller Ørlandet radio bli besvart, men vi vil identifisere oss som Florø Radio. Så det er like godt å starte tilvenningen med å anrope Florø Radio i Ørlandet sitt gamle område. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
jonsverre Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Men dette betyr altså at DSC ikke er mye verdt i en nødssituasjon dersom den ikke er koblet til en GPS? Ja, det er riktig Fenix, men dette er jo en veldig rar problemstilling, da forutsetningen for å buke DSC Distress er jo nettop at du har koblet radioen sammen med en GPS. Har du ikke GPS tilkoblet kan man jo fortsatt be om hjelp på kanal 16. Løp og kjøp, kabel fra gps til vhf er et "must" Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Hei, Har ikke VHF med DSC (ennå) men den tid kommer sikkert. Jeg bruker GPS til kartplotter (PC). Kan samme GPS være koblet til VHF også tro? Eller må man ha egen GPS til VHF?? Hilsen Harald L. Sitér dette innlegget Trude III Link to post
OT-flyktning Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Kan samme GPS være koblet til VHF også tro? Eller må man ha egen GPS til VHF??Se mitt innlegglenger oppe her. Men det kan jo hende at utgangen til GPS-en ikke er sterk nok. Kommer vel an på utstyret. I mitt tilfelle er det en landkrabbe-GPS: Garmin III+ Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Jeg bruker samme GPS, en Shipmate 5800 fra 1993 til å gi posisjonssignal til både radar, kartplotter og VHF. Til nå har jeg ikke merket noe problem med at signalet skulle være for svakt. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fenix Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Ja, det er riktig Fenix, men dette er jo en veldig rar problemstilling, da forutsetningen for å buke DSC Distress er jo nettop at du har koblet radioen sammen med en GPS. Har du ikke GPS tilkoblet kan man jo fortsatt be om hjelp på kanal 16. Løp og kjøp, kabel fra gps til vhf er et "must" Har bare gammaldags VHF og en håndholdt GPS. Det får nok holde noen år til. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Hmmm.... Kanskje på tide å tenke på ny radio! Takk for gode svar ! Hilsen Harald L. Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Sylvester Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Dette skjønner jeg ikke. Etter det jeg har lært, skal sikkerhetsutstyr (f.eks VHF) ha sin egen separate strømforsyning/kurs. Denne kursen skal du ikke koble andre forbrukere på. Dette for å unngå at en defekt forbruker sprenger sikringen og dermed setter VHFen ut av funksjon. Slik jeg tolker ditt innlegg sier du at VHF og GPS SKAL stå på samme kurs Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan ødelegge en GPS ved at en VHF som står på en annen kurs får et NMEA-signal fra den. ...eller har jeg missforstått innlegget ditt fullstendig Jeg forklarte meg kanskje litt bakvendt ?Jeg hadde gps og vhf på forskjellig strømkurs, når jeg da koblet til nmea kabelen til vhf`n,ble gps inngangen i kartplotteren sprengt ifølge, elektroverkstedet, de kunne heller ikke forstå hvordan dette kunne hende.Kan det være forskjellig spenning på strømkursene ? Da jeg koblet vhf og kartplotter på samme strømkurs, virket det fint. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.