Jump to content

Ny kystradiostruktur på plass.


Jo_Eirik

Recommended Posts

I går kveld ble de siste kanalene fra Ørlandet radio overført til Florø, dermed er den nye kystradio strukturen på plass, med følgende dekningsområdet:

 

Tjøme Radio : Svenskegrensen-Lindesnes.

Rogaland Radio : Lindesnes-Sognefjorden.

Florø Radio : Sognefjorden-Rørvik.

Bodø Radio : Rørvik-Tromsø

Vardø Radio :Tromsø-Kirkenes.

Svalbard Radio : Svalbard.

 

Ingen kanaler er blitt fjernet som følge av omleggingen.

 

Det er relativt store områder den enkelte kystradiostasjon nå skal ivareta, og de sier seg selv at "lokalkunnskapen" i nye områder vil ta tid å opparbeide. Nye elektroniske kartsystemer som er søkbare bla. på stedsnavn er nå installert på alle gjenværende kystradiostasjoner, og vil være et godt hjelpemiddel i forbindelse med lokalisering.

 

For alle som nå kjøper seg VHF med DSC(Digital Selcall) Må en ikke ha vegring for å bruke "Distress knappen " for det den er verdt.

Dersom en kommer i en situasjon hvor assistanse er påkrevd, vil det lette arbeidet for personale ved kystradiostasjonene dersom en benytter "Distress knappen ". Identitet og posisjon(Dersom tilknyttet GPS) vil da automatisk legges ut i det elektroniske kartverket som er på kystradiostasjonene, og en får da en helt nøyaktig lokalisering/Identifisering og vi slipper å bruke tid på å finne ut hvor vedkommende befinner seg.

 

Mvh

Jo Eirik Vee

 

 

Ps. for de av dere som bor i Tønsberg eller Arendal distriktet og ikke har VHF-sertifikat, er vi nå startet en registrering av interesserte nå i forkant av båtmessene, vi vil foreta en 3 timers pensumgjennomgang med påfølgende eksamen i løpet av juni måned, dersom interessen er stor nok. For mer informasjon og registrering/påmelding se www.sjoassistanse.com

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

Hei Jo-Eirik

 

Takker for infoen.  Har et spørsmål ang DSC og posisjonsbestemmelse:  Det er vel et faktum at de færreste har GPS knyttet til DSC VHF'en og heller ikke mange oppdaterer posisjonen manuelt ofte nok til at det til enhver tid er korrekt.  Derfor; når jeg trykker på Distress, vil kystradioene kunne peile signalet, som vel sendes som gjentagende repitisjoner, for dermed å bestemme posisjonen?

 

Mvh

M/Y Ellen Marie

Link to post

Hei

Jeg håper inderlig at de fleste som har GPS også kobler denne til VHF-apparatet. Manuell innlegging av posisjon anbefales ikke, da er det som regel bedre å ikke få noen posisjon i det hele tatt. Vi kan ikke peile et DSC-anrop, men får en indikasjon av mulig området som følge av signalstyrke mot forskjellige basestasjoner, men dette blir selvsagt en meget grov posisjonering. Mange fartøy og Redningshelikopter har peileutstyr for VHF, men selve utsendingen av DSC-distress er så kort, ca. 0,7sek at det vil være vanskelig å peile selv om utstyret sender automatisk flere ganger inntil kvittering er motatt.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

OK, takk for svar (du er utrolig kjapp :lol:)

 

Bestemte meg nå.  Tar med kabelen ned i båten, for å se på om jeg finner ut av hvordan denne skal koples inn på GPS'en. Har hatt dette før i forrige båt, men da med en Lowrance GPS.  Nå er det Garmin. Kommer nok til å trenge litt hjelp her.  Kommer tilbake med bilder og spørsmål.

Skal samtidig få unna siste rest av storservicen; smøre opp styregaffelen på drevet og sjekke vann på batterier.   ....etter det skal alt være klart :lol:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post

OK, takk for svar (du er utrolig kjapp :lol:)

 

Bestemte meg nå.  Tar med kabelen ned i båten, for å se på om jeg finner ut av hvordan denne skal koples inn på GPS'en. Har hatt dette før i forrige båt, men da med en Lowrance GPS.  Nå er det Garmin. Kommer nok til å trenge litt hjelp her.  Kommer tilbake med bilder og spørsmål.

Skal samtidig få unna siste rest av storservicen; smøre opp styregaffelen på drevet og sjekke vann på batterier.   ....etter det skal alt være klart :blush:

 

M/Y Ellen Marie

Vær ops på  at vhf og gps får strøm fra samme kontakt punkt. Jeg hadde problemer med dette når jeg koblet sammen gps og vhf,gps inngangen ble sprengt to ganger. Ble skiftet av Belanor  begge gangene, gratis. :lol: for Belanor. Etter at jeg brukte samme kontakt punkt for vhf og gps , virket den perfekt. :lol:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Hei

Jeg håper inderlig at de fleste som har GPS også kobler denne til VHF-apparatet. Manuell innlegging av posisjon anbefales ikke, da er det som regel bedre å ikke få noen posisjon i det hele tatt. Vi kan ikke peile et DSC-anrop, men får en indikasjon av mulig området som følge av signalstyrke mot forskjellige basestasjoner, men dette blir selvsagt en meget grov posisjonering. Mange fartøy og Redningshelikopter har peileutstyr for VHF, men selve utsendingen av DSC-distress er så kort, ca. 0,7sek at det vil være vanskelig å peile selv om utstyret sender automatisk flere ganger inntil kvittering er motatt.

Men dette betyr altså at DSC ikke er mye verdt i en nødssituasjon dersom den ikke er koblet til en GPS?

Link to post

Vær ops på  at vhf og gps får strøm fra samme kontakt punkt. Jeg hadde problemer med dette når jeg koblet sammen gps og vhf,gps inngangen ble sprengt to ganger. Ble skiftet av Belanor  begge gangene, gratis. :crazy: for Belanor. Etter at jeg brukte samme kontakt punkt for vhf og gps , virket den perfekt. :lol:

Dette skjønner jeg ikke. Etter det jeg har lært, skal sikkerhetsutstyr (f.eks VHF) ha sin egen separate strømforsyning/kurs. Denne kursen skal du ikke koble andre forbrukere på. Dette for å unngå at en defekt forbruker sprenger sikringen og dermed setter VHFen ut av funksjon. Slik jeg tolker ditt innlegg sier du at VHF og GPS SKAL stå på samme kurs :lol: Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan ødelegge en GPS ved at en VHF som står på en annen kurs får et NMEA-signal fra den.

 

...eller har jeg missforstått innlegget ditt fullstendig :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Spørsmål: Svarer Florø radio for Ørlandet radio, eller skal jeg faktisk kalle opp Florø Radio i det gamle ansvarsområdet til Ørlandet radio?

Florø vil helt sikkert måtte svare på anrop til Ørlandet i mange år fremover :confused:

 

Men man kan like godt venne seg til det nye mønsteret og rope direkte på Florø, Rogaland og Tjøme, på de arbeidskanalene som tidligere ble betjent av de stasjonene som nå er avviklet.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Det hender fortsatt at jeg hører utlendinger rope på "Stavanger Radio"  -  som vel ble nedlagt for ca 50 år siden.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Men dette betyr altså at DSC ikke er mye verdt i en nødssituasjon dersom den ikke er koblet til en GPS?

Ja, det er riktig Fenix, men dette er jo en veldig rar problemstilling, da forutsetningen for

å buke DSC Distress er jo nettop at du har koblet radioen sammen med en GPS.

Har du ikke GPS tilkoblet kan man jo fortsatt be om hjelp på kanal 16.

Løp og kjøp, kabel fra gps til vhf er et "must"

Link to post

Ja, det er riktig Fenix, men dette er jo en veldig rar problemstilling, da forutsetningen for

å buke DSC Distress er jo nettop at du har koblet radioen sammen med en GPS.

Har du ikke GPS tilkoblet kan man jo fortsatt be om hjelp på kanal 16.

Løp og kjøp, kabel fra gps til vhf er et "must"

Har bare gammaldags VHF og en håndholdt GPS. Det får nok holde noen år til.

Link to post

Dette skjønner jeg ikke. Etter det jeg har lært, skal sikkerhetsutstyr (f.eks VHF) ha sin egen separate strømforsyning/kurs. Denne kursen skal du ikke koble andre forbrukere på. Dette for å unngå at en defekt forbruker sprenger sikringen og dermed setter VHFen ut av funksjon. Slik jeg tolker ditt innlegg sier du at VHF og GPS SKAL stå på samme kurs :confused: Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan ødelegge en GPS ved at en VHF som står på en annen kurs får et NMEA-signal fra den.

 

...eller har jeg missforstått innlegget ditt fullstendig :drink:

Jeg forklarte meg kanskje litt bakvendt ?

Jeg hadde gps og vhf på forskjellig strømkurs, når jeg da koblet til nmea kabelen til vhf`n,ble gps inngangen i kartplotteren sprengt ifølge, elektroverkstedet, de kunne heller ikke forstå hvordan dette kunne hende.Kan det være forskjellig spenning på strømkursene ?

Da jeg koblet vhf og kartplotter på samme strømkurs, virket det fint. :blush:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...