fredriksen Startet 6.Mai.2004 Del på Facebook Startet 6.Mai.2004 Ved oppstart av min AQAD41 etter vinteropplaget (og sjøsetting ) lyste ladelampe, vanntemperatur og turtelleren var "død". Fant ikke det spessielt pussig, da jeg hadde hatt motoren ute og alle lednigner var demontert / forhåpentligvis montert. Motoren surret og gikk pent på tomgangen mens jeg kontrollmålte dynamo og motorgiverne. Først og fremst ingen ladning konstatert. Jeg stoppet motoren og kontrollerte alle tilkoblinger, men fant ingen feil. Startet motoren på nytt for å håpe på at en eller annen av de kontrollerte ledninger/forbindelser nå skulle ha bedre kontakt, men nei, fortsatt samme feil/indikasjoner. :lol: Ga så mer eller mindre opp for dagen, men som siste avslutning ga jeg motoren en del høyere turtall, og pronto, ett rele slo til, og alt var slik som det skulle være!! Lading OK, turteller virket og alle motorinstrumentene viste korrekte data. Tipset blir derfor å gi motoren litt høyere turtall etter først å ha gått noen få minutter på tomgang. Eventuelle reléer som har satt seg i løpet av vinteren får da en mulighet til å registrere at vinterdvalen er over for denne gang! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Alternativt at man tar seg en tur med skrutrekkeren og kakker på releet(ene), hvis det er releer involvert i et eller annet som ikke virker. Som mye annet, kan releer sette seg når de står for lenge. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 6.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Alternativt at man tar seg en tur med skrutrekkeren og kakker på releet(ene), hvis det er releer involvert i et eller annet som ikke virker. Som mye annet, kan releer sette seg når de står for lenge.Enig, tipset er at releer kan sette seg. Fant forøvrig releet etterpå. Det sitter inne i en elektronikkboks som har med motorstyringen å gjøre. Må åpne boksen for å finne det lille releet! Sitér dette innlegget Link to post
Nimbusen Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Hei ! jeg har et annet problem som kanskje noen har en løsning på. Ved oppstart etter vinteropplag virker ikke alarm "buzzeren" når tenningen slås på (VPAD41). Det er ikke noe galt med selve buzzeren da den virker ved aktivering av testknappen. Liker ikke å vite at jeg muligens ikke får akustisk alarm hvis oljetrykket dropper. Noen forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 6.Mai.2004 Del på Facebook Svart 6.Mai.2004 Da ville jeg sjekket om alle ledninger inn til motoren sitter som de skal. Lupe og lykt er vel påkrevet? Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
fredriksen Svart 7.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Jeg ville tatt sjekket systempluggen fra motoren. Den sitter ine under det svarte plastdekslet som står på toppen av motoren forran turboen, litt til styrbord side av midten av motoren. Du må skru låseringen ut (litt forsiktig, dette er plastikk) for å kunne trekke ut pluggen. Antar at det er her du kan ha en dårlig kontakt (det er 12 - 15 kontakter inne i pluggen..) :-) fredriksen, nå på vannet!! Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Alarmen skal vel ikke komme på bare ved å slå på tenningen? Det gjør den hvertfall ikke på min AQAD 31 A. Alarmen er kun på et lite øyeblikk etter at motoren har startet, inntil oljetrykket har kommet opp. Sitér dette innlegget Link to post
Nimbusen Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 På min 41 er alarmen på fra du slår på tenningen til trykket kommer opp etter start. Skal sjekke pluggen og eventuelt andre forbindelser før jeg drar på tur i helgen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.