Jump to content

Start av motor etter vinteropplag - et lite tips


fredriksen

Recommended Posts

Ved oppstart av min AQAD41 etter vinteropplaget (og sjøsetting   :lol:) lyste ladelampe, vanntemperatur og turtelleren var "død".  Fant ikke det spessielt pussig, da jeg hadde hatt motoren ute og alle lednigner var demontert / forhåpentligvis montert. Motoren surret og gikk pent på tomgangen mens jeg kontrollmålte dynamo og motorgiverne. Først og fremst ingen ladning konstatert. Jeg stoppet motoren og kontrollerte alle tilkoblinger, men fant ingen feil.  Startet motoren på nytt for å håpe på at en eller annen av de kontrollerte ledninger/forbindelser nå skulle ha bedre kontakt, men nei, fortsatt samme feil/indikasjoner. :lol: :lol:

 

Ga så mer eller mindre opp for dagen, men som siste avslutning ga jeg motoren en del høyere turtall, og pronto, ett rele slo til, og alt var slik som det skulle være!! Lading OK, turteller virket og alle motorinstrumentene viste korrekte data.

 

Tipset blir derfor å gi motoren litt høyere turtall etter først å ha gått noen få minutter på tomgang. Eventuelle reléer som har satt seg i løpet av vinteren får da en mulighet til å registrere at vinterdvalen er over for denne gang! :blush:

Link to post

Alternativt at man tar seg en tur med skrutrekkeren og kakker på releet(ene), hvis det er releer involvert i et eller annet som ikke virker. Som mye annet, kan releer sette seg når de står for lenge.

Enig, tipset er at releer kan sette seg. Fant forøvrig releet etterpå. Det sitter inne i en elektronikkboks som har med motorstyringen å gjøre. Må åpne boksen for å finne det lille releet!
Link to post

Hei !

 

jeg har et annet problem som kanskje noen har en løsning på.  Ved oppstart etter vinteropplag virker ikke alarm "buzzeren" når tenningen slås på (VPAD41).  Det er ikke noe galt med selve buzzeren da den virker ved aktivering av testknappen.  Liker ikke å vite at jeg muligens ikke får akustisk alarm hvis oljetrykket dropper.

Noen forslag ?

Link to post

Jeg ville tatt sjekket systempluggen fra motoren. Den sitter ine under det svarte plastdekslet som står på toppen av motoren forran turboen, litt til styrbord side av midten av motoren.

 

Du må skru låseringen ut (litt forsiktig, dette er plastikk) for å kunne trekke ut pluggen. Antar at det er her du kan ha en dårlig kontakt (det er 12 - 15 kontakter inne i pluggen..)

 

:-) fredriksen, nå på vannet!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...