Sleipner93 Startet 16.Januar.2009 Del på Facebook Startet 16.Januar.2009 Hei! Sitter og tenker og grubler over monteringen av Sabben i den nye båten min (trebåt) Greia er at opplegget er lagt til litt annerledes enn hva det var i den forrige båten. I den forrige båten gikk nemlig de gjennomgående skrogboltene igjennom motorfundamentet og motoren. Slik det er i den nye er de gjennomgående boltene bare festet i fundamentet. Det er temmelig liten sjanse for at boltene vil stemme overens med motoren da dette er lagt til for en Yanmar motor.. Men jeg lurer på om jeg får store ulemper med å skru fast motoren i fundamentet uten at boltene går igjennom skroget. Er det noen som har vært borti lignende monteringer og eventuelt vet ulemper ved dette? Jeg vil helst ikke borre nye huller i skroget om det ikke skulle være veldig viktig.. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Eg har ein 18 Hk Sabb Diesel som eg har montert på gummilabber, fungerer heilt fint. Fungerer heilt fint når det er ein tosylindra motor, er nok ikkje å anbefale med ein enkelsylindra Sabb. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Tror nok du vil få et problem om du bolter maskinen rett i bjelkene. Det kommer sikkert an på hvordan motorbjelkene er lagret opp i skroget. Det svakeste punktet i denne konstruksjonen vil jo være det som med tiden gir seg. Tipper du har mer igjen for å spandere gummilabber på den. Ring Røyksund Mekaniske. De vet alt om slikt. Sitér dette innlegget Link to post
chatina Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Hei sleipner 93. Jeg har lest på forumet og fulgt med båtprosjektet ditt. Artig og følge med. Jeg hadde samme problemet som du har. I min båt var det montert en 2 sylindret 18hk Sabb. Da jeg kjøpte båten var motoren tatt ut. Altså, jeg kjøpte båten uten motor. Jeg skulle få gammelmotoren til far min og sette i den. Det er en 10hk Sabb. Motorfundament og motorfester stemte overhodet ikke overens. Jeg måtte også plassere motoren lengre fram enn den andre sto. Hadde mine kvaler ang. dette. Hellingsvinkelen ble også feil i forhold til propellaksling. (fullt propellanlegg fulgte med båten). Det er samme aksling og propell som brukes på disse to motorene. Det jeg bestemte meg for, var at jeg kjøpte vanlig vinkelstål. Jeg husker ikke dimensjonen, trur det er ca. 8mm. Men det kan jeg komme tibake til. Må i båten og måle da.. Jeg la to stk. oppå hverandre. Vinkelstålet ligger på hele motorfundamentets lengde. Fra rett bak bakerste motorfester og forover. Bakerste motorfester ble festet på en bit med firkantstål. Dette fordi, bakerste motorfester er smalere enn på den andre motoren. Motorfestene bak kunne jeg skru løs fra motoren. Disse ble skrudd fast på fikantstålet, som så ble skrudd fast i vinkelstålet. Lengre fram går det bolter igjennom stålet og fundamentet. Rett bak forreste motorfester, går det bolter igjennom stålet og fundamentet. Vinkelstålet stikker ca. 10cm. foran motorfundamentet. Så forreste motorlabbene ligger på stålet på den delen som stikker FORAN motorfundamentet. Dette var jeg meget skeptisk til, men vil forsøke dette. Så jeg satte fast motoren slik. Grunnen til at motoren måtte stå så langt fram, var at bunnpannen på 10hk'ern er dypere enn på 18hk'ern. Nå er det en klaring fra bunnpanne og ned til kjølstokken på 2cm. Dette har holdt i 3 år nå. Ikke er det ekstra med vibrasjoner heller. Håper dette var til litt hjelp for deg. Hilsen Chatina. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.