Jump to content

Overstiging av CE-grensene

27 knop

Recommended Posts

Hei! Er ikke den sjøulken flesteparten av dere her inne er. Kjører mye båt, men har ikke erfaring med langturer eller båtskikk, bortsett fra det jeg har lest meg til.

Det jeg lurer på er hvordan dette med CE-grenser praktiseres. For eksempel er det tråder her inne hvor f.eks. folk er ute etter mye større motor enn båten kan være laget for, er dette normalt? Sett situasjon: Rolig, fin sommerdag, du skal ha med noen kompiser ut til noen holmer for å bade, CE-merket sier maks seks personer, du tar med ni, denne 20 fots daycruiseren går litt lavere i vannet, men planer til tross. Hvordan blir dette sett på?

I båtboka er de veldig klare i sin sak og påpeker sterkt at grensene ikke må overskrides. Hvordan tenker dere? Spiller været en faktor for overskridelse eller ei? Eller følger dere dette uansett? Håper på svar; greit å få framstilt teorien i praksis.

Tror egentlig ikke været har så mye og si, er den registrert for 6 så skal dette ikke overskrides.. Jeg vil tippe at visst det skjer en ulykke mens du overskrider disse grensene vil det nok spille stor rolle når det kommer til forsikring o.l

Jeg vil også tro at kapteinen vil få ganske mye på seg ved en ulykke om han har overskredet grensene..

Dette er noe jeg bare tror og ikke vet for sikkert, men det er det nok andre som kan svare på.. :wink:

Jeg vil sterkt anbefale deg å være streng med deg selv, og nøye med å ikke overgå den maksimalbelastning båten er godkjent for. Det gjelder som du er inne på både mht motorstørrelse og antall personer ombord. Det gjelder også dersom du selv blir invitert ombord i en båt hvor grensene overgås.

Været spiller ingen rolle her, for det kan skifte så fort.

På spørsmål om hvordan CE-merking praktiseres, så er jeg rimelig sikker på at de aller aller vfleste båtførere ikke vil overskride slike grenser.

Dette kalles for uansvarlighet, og setter andres liv og helse i fare. Har f.eks. denne føreren med 9 personer ombord i en liten speedbåt redningsvester til alle ombord? Neppe!

mye større motor enn båten kan være laget for

CE-merkingen er i stor grad en erklæring fra produsenten om hvilke egenskaper produktet har, eller hva det kan tåle. Hvis båten er merket i klasse D, og du tar båten ut i 3 meters bølger kan du ikke klage til produsenten når båten sprekker opp. De har aldri sagt at den skal tåle den belastningen. Det er det CE-merkingen betyr.

I tillegg til dette erklærer ofte produsenten at båten oppfyller diverse standarder, men dette bestemmes i forhold til hvilken klasse båten har. Klasse D har få formelle krav, mens klasse A har mange ISO-standarder som må oppfylles før båten kan settes på markedet.

registrert for 6

CE-merking har ingen ting med registrering å gjøre. Fritidsbåter blir ikke "registrert for" noe som helst, da vi ikke har en registreringsmyndighet som gjør dette i dag. For biler er det selvsagt annerledes, og det er der jeg gjetter du har begrepet "registrert for" fra. En bil med grønne skilter er registrert for 2 personer. Dette kan ikke direkte overføres til fritidsbåter.

De fleste (muligens alle?) relevante ISO-standardene gjelder for alle fire design kategorier A - D, men de setter ofte forskjellige krav avhengig av design kategorien.

Er eller enig i at "sertifisert for" muligens ikke er riktig betegnelse. Kan kanskje heller ersatttes med "beregnet for"?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sitat: (27 knop @ 17.01.09 00:23) *

mye større motor enn båten kan være laget for

CE-merkingen er i stor grad en erklæring fra produsenten om hvilke egenskaper produktet har, eller hva det kan tåle. Hvis båten er merket i klasse D, og du tar båten ut i 3 meters bølger kan du ikke klage til produsenten når båten sprekker opp. De har aldri sagt at den skal tåle den belastningen. Det er det CE-merkingen betyr.

Bra forklart dette, men klarer ikke helt å koble mitt sitat med din kommentar.

Når vi kjøpte vår 14-fots Otasport-jolle, så var den godkjent for 3 personer og 25hk. Mens naboen min, som kjøpte den to år tidligere. (akkurat samme båten, ingenting var forandra). Hadde ein båt som var godkjent for 35hk og 5 personer...

Og dette var formene til gamle silver-viking, så trur nok båten var godt utprøvd med 35hk....

Hadde vel ikkje bekymra meg så veldig masse om det kom ein person eller to ekstra i båten ein fin sommersdag, eller 5 hk meir på akterspeilet...

Men dette er då mi meining... :P

EØS avtalen er først og fremst en (Europeisk økonomiske samarbeidsområde) økonomisk samarbeidsavtale for å sikre like vilkår for produsentene.

Byggestandardene (ISO) som beskriver de tekniske kravene er et verktøy for å muliggjøre en viss likehet med dette formål.

Det er fint hvis dere sammen kan finne svaret på hvilke regler som gjelder etter at båten er CE merket og satt på markedet, for det virker ikke som noen andre har klart å få denne oversikten. Vi i Norge er med i CEN avtalen som utvikler og benytter disse byggenormene, og i denne avtalen har vi også forpliktet oss til å se bort fra nasjonale forskrifter der hvor det er konflikter i teksten.

Gjelder dette også etter at båten er satt ut på markedet? Ja det er det mange som skulle likt å ha et entydig svar på. (Hvis dere finner løsningen, vennligst informer stortinget, for de kunne ikke svare meg på dette konkrete spørsmålet).

Jeg stilte dett spørmålet til Sjøfartsdirektoratet for ett år eller to siden og fikk naturlig nok er greit svar fra dem som bekreftet mine antagelser. CE merker gjelder kun "ut av porten" på verftet... eller rettere sagt til det øyeblikk farkosten setter i markedet... Dette er også rimelig etter mitt syn... Produsent kan jo ikke garantere ett produkt etter at kjøper har brukt "pølsefingrene" sine til å tukle med produktet..

Spørsmålet jeg stilte var enkelt om hvordan CE merkingen eventuelt kunne bli påvirket av at kjøper endret på båten, eller utførte reparasjon (større eller mindre) av båten....og om dette utløste nytt krav til CE merking eventuelt krav til verftet som utførte reparasjonen... Det svaret jeg fikk var at CE merkingen gjelder produksjonen av båten og at den er produsert i henhold til direktivet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når vi kjøpte vår 14-fots Otasport-jolle, så var den godkjent for 3 personer og 25hk. Mens naboen min, som kjøpte den to år tidligere. (akkurat samme båten, ingenting var forandra). Hadde ein båt som var godkjent for 35hk og 5 personer...

Hva er grunnen til dette da???

som Sydvesten sier " eller rettere sagt til det øyeblikk farkosten settes ut i markedet" vårt marked altså.. da stemmer det helt :cheers:

eg synes det er litt interessant det der. er det da slik at man kan ha en "godkjenningsmotor" man bruker ved sertifisering og så kan man skalte og valte som man vil i ettertid slik som vi gjør i gamle norske båter? eksempelvis at man importerer seg en båt fra USA til en billig penge, monterer en lånt motor i samband med CE-merking også setter i en gammel en igjen etterpå som ikkje ville oppfylt CE-krav. foreksempelvis den som originalt stod i båten i Statene eller en annen gammel sliter.. spørsmålet mitt blir om dette med andre ord er mulig? det hadde nå vært kjempefint :cool: da kan man få seg en veldig rimelig båt!

Redigert av Korsnes (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...