Jump to content

Hvordan dokumenter uheldige båt-hendelser mhp forsikringssak?


mateco

Recommended Posts

Heisann!

Jeg lurer på hvordan jeg skal dokumenter en eventuell uheldig båt-hendelse mhp på en evt forsikrings/erstatnings sak?

 

Tenker da på kontaktskader med andre fartøy samt kai og brygge anlegg. I tillegg havari og brann. Kort sagt, alt som kan inntreffe og få etterspill i form av erstatninger og forsikrings saker.

 

Finnes det noe standardiserte formularer ala skademelding for bil?

 

Hva bør være med i en slik dokumentasjon?

 

Mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Antar at alt du måtte få av forsikringsoppgjør skal taes på egen kasko, siden objektivt ansvar ikke forekommer på sjøen som på veien.

Da vil forsikringsselskapet sende en takstmann som fyller ut det nødvendige.

 

Dersom du (mot formodning) skulle være utsatt for noe som utløser ansvarsforsikingen hos annen part er jeg ikke sikker på hvordan dokumentasjonen bør være. Det vil formodentlig være i forbindelse med fyllekjøring eller andre ulovligheter fra annen part, så det blir vel som en annen politianmeldelse. Hvordan man nå ville velge å dokumentere dette.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Dersom du (mot formodning) skulle være utsatt for noe som utløser ansvarsforsikingen hos annen part er jeg ikke sikker på hvordan dokumentasjonen bør være. Det vil formodentlig være i forbindelse med fyllekjøring eller andre ulovligheter fra annen part, så det blir vel som en annen politianmeldelse. Hvordan man nå ville velge å dokumentere dette.

 

Det kan jo vaere andre aarsaker enn ulovligheter som kan foere til en f.eks. kontakt skade.

Feilberegning i daarlig vaer, teknisk svikt i manoevreringsutstyr og ror, eller regelrett uhell fra egen skute eller annen part.

 

Faar man f.eks stripet opp hele skutesiden, langt ute i skjaergaarden midt i ferien saa er det sikkert ikke saa enkelt aa faa en takstmann der ute.

Dessuten er vel baade skadelidende og skadepafoerende fartoye interessert i aa fortsette ferien skulle en tro.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Feilberegning i daarlig vaer, teknisk svikt i manoevreringsutstyr og ror, eller regelrett uhell fra egen skute eller annen part.

Og da er det din kasko som gjelder. Og da er det vel greit å notere ned hva som skjedde, hvor og når. Og siden "alle" har ett digitalkamera så er det jo greit å ta noen bilder. Var det andre involvert så bør du få navn og nummer. Det samme gjelder for eventuelle vitner. Men som NOR_Gandsfjord skrev så er økonomisk skyldeling i de aller fleste tilfeller mye enklere på sjøen enn på veien. (Diskutert i flere tråder her å BP). Du må betale skaden på din båt.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg var uheldig i sommer å drev nedpå en svær greie i 10 mill. klassen.

Kastevind satte meg sidelengs og sammenstøtet forårsaket noen små hakk i gelcoaten.

 

Damen som eide båten var en hyggelig og rolig person som forstod vær-problemet.

Vi skrev ned hva som hadde hendt, samt beskrivelse av skaden. Jeg erkjente at skylden var på min side og vi skrev under begge to.

Vi ble godt forlikt og fortsatte ferien og ordnet opp etter hun hadde fått reparert skaden på sensommeren.

 

Men selvfølgelig, ikke alle er like hyggelige. Det kan derfor være lurt å ta bilder av skaden "just in case"

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kan jo vaere andre aarsaker enn ulovligheter som kan foere til en f.eks. kontakt skade.

Feilberegning i daarlig vaer, teknisk svikt i manoevreringsutstyr og ror, eller regelrett uhell fra egen skute eller annen part.

 

 

Og da er det din kasko som gjelder. .................. Men som NOR_Gandsfjord skrev så er økonomisk skyldeling i de aller fleste tilfeller mye enklere på sjøen enn på veien. (Diskutert i flere tråder her å BP). Du må betale skaden på din båt.

 

Jeg skjoenner godt at jeg maa staa for skade paa egen baat hvis jeg selv er den som er uheldig, men er det min kasko som gjelder om jeg ligger vel fortoeyd i en marina og en annen part braser inn i meg ??

I mitt lille hode skulle jeg tro det var den andre parts ansvarsforsikring? :rolleyes:

 

Men uansett saa burde det vel vaere greit aa dokumentere uhellet, baade for den som er uheldig og den som blir paafoert en skade helt uforskylt.

:flag:

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

men er det min kasko som gjelder om jeg ligger vel fortoeyd i en marina og en annen part braser inn i meg ??

Ja, det er som sagt ikke som med bilforsikring. Det finnes selvsagt untak fra reglen, og det er dersom han som forårsaker skaden har rettslig ansvar for den. Og her er som vanlig ikke alltid lovfortolkning slik vil lekfolk ofte tror :-)

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Ja, det er som sagt ikke som med bilforsikring. Det finnes selvsagt untak fra reglen, og det er dersom han som forårsaker skaden har rettslig ansvar for den. Og her er som vanlig ikke alltid lovfortolkning slik vil lekfolk ofte tror :-)

 

Her kan det altsaa lett oppstaa konflikter mellom to, eller flere, parter med andre ord. Kanskje til og med saa langt at konflikten havner i rettsapparatet? Da boer det vel vaere en fordel at hendelsen er godt dokumentert.

 

Ellers saa oppfatter jeg det slik at her er det om aa sikre egen skute, uansett hvor man maatte befinde seg og uansett i hvilken driftsform. Faar fendre godt med STORE fendrer rundt HELE skuta!! :lol:

 

 

:sailing:

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjoenner godt at jeg maa staa for skade paa egen baat hvis jeg selv er den som er uheldig, men er det min kasko som gjelder om jeg ligger vel fortoeyd i en marina og en annen part braser inn i meg ??

I mitt lille hode skulle jeg tro det var den andre parts ansvarsforsikring? :rolleyes:

 

Men uansett saa burde det vel vaere greit aa dokumentere uhellet, baade for den som er uheldig og den som blir paafoert en skade helt uforskylt.

:flag:

Mateco

 

 

Jeg mener at dersom den andre part skal være ansvarlig for skaden må det være utvisst grov uaksomhet fra reder/fører. Det er derfor kaskoforsikring er veldig viktig på egen båt. Skipper Worse kan sikkert korrigere meg dersom dette er feil.

Redigert av mavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hadde et uhell i fjor vår. Tok bilder selv, refererte til vitner og ga en solid forklaring på hva som hadde skjedd. Dette skjedde om kvelden og jeg ringte påfølgende morgen. Fikk til svar i fra IF at jeg kunne ta kobtakt med en takstmann. Han fikk rapporten og bildene, og sa at nå hadde jeg gjort hans jobb. Han ba meg komme med et overslag på hva delene vil koste og hvor mange timer jeg regnet med å bruke. Jeg gjorde så, og han betvilte at jeg ville klare det på den tiden jeg hadde antydet. Han fikk rette og vi møttes på halvveien når oppgjøret skulle gjøres. Topp behandling fra IF her

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...