Jump to content

Jordning av ONAN elverk


ebonita

Recommended Posts

Jag har ett ONAN MDKAL 6,5 kW enfas elverk ombord.

 

Under pågående vinter mek har jag upptäckt att elverket inte är 'jordat'. Dvs det går bara en svart och en blå 6 kvmm ledare till 230V elcentralen ombord och alltså ingen 'gul/grön' anslutning till gul/grön i båtens 230 v -skåp dit dessutom landström och inverter är kopplade via landströmsautomatik. Annars finns det en anlutning i ONAN kopplingsskåpet som ser frestande ut att använda som jordpunkt.

 

Jag har dragit igenom en 6 kvmm gul/grön mellan ONAN och båtens 230V skåp, men eftersom jag /inte minst från baatpalssen/ lärt mig att gul/grönt och jordning inte är något som man bara drar hit och dit, så är det bäst att fråga innan man kopplar...

 

Kan f ö nämna att inte heller finns någon gul/grön ledning till båtens gul/gröna bonding system.

 

Tacksam för advise - dvs skall det vara förbindelse till 230V centralens jord och skall det vara förbindelse till det gulgröna bondingsystemet?

 

 

 

 

Jordskruv?

onan_230_v_kopplingsskaap_jordskruv_3.jpg

 

 

Här är ett schema som finns i ONAN-generatorns kopplingsskåp. Generatorn är som sagt enfas-kopplad och 50 hz, men om det är 220 eler 230 V vet jag inte.

 

onan_230_v_kopplingsschema.jpg

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aggregatet ditt er ikke jordet slik som forskriftene sier med egen beskyttelsesjord Ebonita, men det er høyst sannsynlig jordet via DC minus og bonding. Jordingen er de to ledningene som er festet i kabinettet. Kabinett, DC minus, bonding, beskyttelsesjord, i denne rekkefølge.

 

Du finner så en lask mellom bonding og beskyttelsesjord i koblingsskapet. Dette er jord. Det er bare å måle mellom jord på apparatene og hus på aggregatet så ser du at det er jordet.

 

Hvis aggregatet ditt er koblet om fra 110 (115) til 220 (230) så kan du risikere at aggregatet tidligere var polarisert men nå har blitt jordet via sentertap. Du har i så fall 110 (115) volt mellom faser og jord.

 

Dette kan bety at båten din er utstyrt med et polarisert anlegg, og så har aggregatet blitt til en upolarisert strømkilde. Du må da påse at sikringene i båten er topolt.

Det samme gjelder resten forøvrig landstrømmen også i henhold til regelverket, for vi har upolariserte systemer i marinaene.

 

Det er mange båter som kommer fra utlandet også i dag som CE merkes med slike feil.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regelverket er litt defust her Ebonita, men i prinsippet mener jeg at en båt med aggregat uten dokumentert strømbegrensning eller en hovedsikring (Merkestrøm) mindre eller lik den lavest sikreste kurs i båten skal ha topolte sikringer over alt.

Jeg har nevnt dette for en kar i TC 188 komiteen fordi:.

Årsaken er at man i et upolarisert anlegg kan kortslutte jord mot to faser med en annen spenning enn jord. Hvis man derimot kortslutter jord mot den fasen som ligger på samme potensial som jord i et polarisert anlegg, så har man ikke behov for å sikre denne fasen.

 

Om du må eller kan pålegges å gjøre en endring kan jeg ikke svare på. Jeg jobber med samme problemstilling i Norge vedrørende regelverket, men vi er ikke i mål med tolkningen av regelverket her. Hva jeg ville gjort? Jeg hadde påsett at anlegget var bygget etter forskriften slik jeg tolker minimumskravene i forskriften.

 

Du må spør tilsynsmyndigheten i Sverige.

Link to post
Share on other sites

Tack Ole Petter, Du är alltid beredd att göra Ditt bästa.

 

Men mycket klokare blev jag väl inte.

 

Kanske bäst att jag låter det vara som det var utan gul/grön förbindelse. Hur som helst så har det ju fungerat så hittils.....

 

Kan Du rent praktiskt säga vilka risker detta innebär?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...