Jump to content

Linestrammer, ny oppfinnelse

tæje vigen

Recommended Posts

Genial, iallefall med gummibåt som ikke tar skade om den dulter borte i båten så lenge den trekker seg inn når båten går sakte / stopper helt opp. Regner da med at denne oppfinnelsen vil dra båten helt inn ellers vil jo tauet gå i propellen om den ikke trekkes helt inn om man gasser på fra 0..

Men med en pioneer slepe jolle er vel ikke alltid man vil ha liggende helt oppe i badeplattformen...

Redigert av VO`n (see edit history)

er ikke reklame :smiley: dette er en nabo av meg . han er fra hamar og har bare noen få års båterfaring, og fikk tauet i propellen i sommer .. og kom på denne ideen etter at han hadde dykket ned og ordnet opp.

Det skal legges til at han hadde full båt , og lå i en lånt bøye ( med en sint eier som stod på land og ropte..privat!!! )

Idèen er forsåvidt god den, men ser for meg foreløpig 3 problemstillinger :

Hvordan kan man raskt få inn taulengder når man er underveis i trangt farvann. Ta for et eksempel indre led mellom Tromøysund og Oksefjorden (sørlandsleia) hvor det ikke lar seg gjøre å ha lengde på tau?

Det andre er at når tauet er dratt inn i kveil, og man skal bakke. Fordel med litt lengde på tau er at jolla vil vike til sides og være langsmed båten, mens dette ikke lar seg gjøre hvs tauet er for kort.

Det tredje er frigjøring av tau. La oss si at man er på vei inn i havn, og har behov for å flytte tau til jolla til annen puller eller andre årsaker.

Jeg er også nysgjerrig på hvordan denne taudingsten skal bygges opp. Når man sleper ei jolle, møter hekkbølger, så vil enorme krefter slå inn på fjæren som skal holde tauet. Er det teoretisk mulig å lage så kraftig "blokk", og allikevel holde "folkelige" priser ?

Så utfra dette (håper jeg ikke oppfattes for negativt nå), så vil jeg tro taukutter ved propell, flytetau og andre remedier er like sikre hjelpemidler til samme pris eller lavere ?

Har flytetau på jolla og det holder fint, det er også mulig å feste div flyteelementer på tauet i tillegg!

Da garanterer jeg di ikke får tauet i propellen, hvis det det var DET som var hele hensikten!?

Ikke love mer ann du kan holde!

Trodde også at jeg var trygg med flytetau, men jaggu gikk den ikke i propellen likevel...

Var heldigvis 20°C i sjøen, så gikk greit å få løs...

Hvordan kan man raskt få inn taulengder når man er underveis i trangt farvann. Ta for et eksempel indre led mellom Tromøysund og Oksefjorden (sørlandsleia) hvor det ikke lar seg gjøre å ha lengde på tau?

Regner med du slakker ned farten i denne leia. Da blir motstanden i blokken mindre, og jollen vil automatisk rulle seg inn til båten.

Hvis vi skal tro på oppfinneren.

Jeg står helt bak å styrer, så å dra inn jollen er ikke noe problem. Jeg har festet kabinkroker på tauet to plasser. En krok 1m fra jollen som jeg bruker når jeg er på vei inn og ut av havn. Og en krok i den lengden jeg har funnet ut er best når jeg seiler.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Trodde også at jeg var trygg med flytetau, men jaggu gikk den ikke i propellen likevel...

Nei o.b.l.i.x, "garantien "gjaldt kun hvis du hadde flytemidler, ala 10 cm. lange biter i passende mellomrom av disse gråe kovaskålene som man isolerer rør med, eller at man rett og slett plukker noen av de gode gammeldagse garnfløytene som man finner i fjæra og trer disse inn på tauet! :yesnod:

Regner med du slakker ned farten i denne leia. Da blir motstanden i blokken mindre, og jollen vil automatisk rulle seg inn til båten.

Hvis vi skal tro på oppfinneren.

Jammen Seilaren, det går jo ikke det!

Har ikke du skjønt at vi her i sør peiser på det skuta kan gå, for å lage hærlige hekkbølger, viker ikke for noen, spesielt seilbåter og drar hurtigst igjennom indre led?

Da blir ikke motstand i blokka mindre......

For å komme til litt mer alvorlig. Motstand i blokka, hva er det. Noen ganger har man gummijolle, andre ganger glassfiber. Noen ganger opptiltet motor, andre ganger ikke.

Hvordan vil blokka kunne gjøre det den skal gjøre under de forskjellige vilkår, som for et eksempel i de tilfeller som nevnt ovenfor?

Lotus, du har et godt poeng, men jeg aner at det kan bli trøblete og muligheter for skader/feil, for såvidt meg bekjent er det ikke bare bare å ha selvjustering på slike saker. Men jeg velger å tro at der finnes greie løsninger også på dette.

Seilaren, det er ikke så ille, jeg for egen del klarer ikke å lage hekksjø, dvs, hvis jolla henger etter så er det den som lager bølgene.........

Kommer dette for salg så skal jeg ha det :yesnod:

Forvokste nøkkelkort-sneller har eksistert lenge og finnes i mange utgaver av, til f.eks. nøkkelkort, skiheiskort, hundeband etc. Men også til sikkerhet på tak, skip, redning etc. Den som Mulligan viser kan vel kjøpes på ProffPartner.

De har mange navn, bl.a. fallblokk. Både med wire og band.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg står helt bak å styrer, så å dra inn jollen er ikke noe problem. Jeg har festet kabinkroker på tauet to plasser. En krok 1m fra jollen som jeg bruker når jeg er på vei inn og ut av havn. Og en krok i den lengden jeg har funnet ut er best når jeg seiler.

Er ikke det største problemet for oss andre som ikke står bak og styrer heller dette, jeg har det som regel ikke så travelt når jeg skal inn til land at jeg ikke har tid til å gjøre som seilaren. er ikke så avansert som han, så jeg har bare to enkle knuter :lol::lol: Må bare legge til at jeg har funnet ut at den lengen av tau mellom de to knutene, helst bør havne oppi moderskipet, ellers :headbang::headbang::blush::blush: hehe har skjedd

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...