Jump to content

Navionics Gold - har 22XG gått ut?

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg sitter og kikker litt på kartoppdateringer og planlegger hva vi må kjøpe inn for å komme oss dit vi vil til sommeren :smiley:

Jeg har 22XG i plotterne i dag. Når jeg ser på www. navionics.no så finner jeg ikke lenger dette kartet. Derimot finner jeg et kart som heter 45XG. Noen som vet hvor 22xg har tatt veien?

EU_GOLDXL9.jpg

Edited by Bitteliten (see edit history)

Jeg bestillte og fikk 22XG rett før jul her:

www.yachtbits.co.uk

Men den nye 49 område er jo blitt større så nå kan du tar deg en tur helt til Svalbard.

Men jeg er ening det er litt dummt at Danmark mangler nå.

Edited by Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg tenkte egentlig at 22XG er litt for liten i området for oss. Skulle gjerne hatt med Limfjorden også på brikka. Så om man da kan oppgradere 22XG til 45XG hadde det passet fint :smiley: Dog mister jeg da "NordNorge" opp til Haugesund

Jeg synes den gamle 22xg brikken var helt bra for alle som bor i Sørnorge mellom Bergen og Oslo. Det nytter liksom ikke at Svalbard er med nå man mister Skagen...

Greit det som står på Belamarins side. Men om man klikker videre på navionics.com så ser man at der ligger ikke 22XG . Derimot 45DG.

Og Platinum XL3 har også andre inndelinger:

EU_PLATXL3.jpg

Spørsmålet da er om det er Belamarin som henger etter eller om det er Navionics som henger etter.

Det er nok Belamarin som henger etter. Jeg er sikker på at Navionics sin side såg annerledes ut rett før jul. Men det er jo godt mulig at du få enda tak i 22XG brikker som forhandlere har på lager.

Jeg har 22XG fra sommeren 08 - og det er i følge Seatronic ikke gitt ut noen oppdateringer. Det skal visst komme på våren i år.

Lurer på om 22XG dekker hele Limfjorden. noen som vet det?

Jeg skal sjekke til deg...

Edited by Fanafjord (see edit history)

Ja, brikken min dekker hele Limfjorden i flott detajl. Hele løpet inkl. en del av vestkysten. Brikken kjøpte jeg som sagt sent ifjor i England.

Det virker som om Navionics har driti på draget her.

Den nye inndeling var jo ikke bra.

Få er vel interessert i å oppgradere i nye kart i 2009 med denne inndelingen.

Belamarin kommer nok ikke til å selge mange oppgraderinger i 2009. :nonod:

Jeg beholder ihvertfall min gamle brikke hvis dette blir den nye inndelingen, selv om brikken inneholder større områder.

Bitteliten , trur og mener det er 22 xl G i dem plotterane mine . Dem strekker seg fra Kristiansund i nord og nedover svenskekyste ned til Polen , Danmark å oppover . Det burde kansje holde det vil jeg tru . Har jeg skrivi rett her så er 22 XL G og dem skal være ganske nye ...

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

navionics_15p.jpg

Her vises det meste av kartutsnittene på brikke 15P. Bildet er PrntScrn av skjermbilde på RayTech Navigator. Ikke la deg forvirre av de blå pilene - det er GRIB data hentet inn via internett. Ellers er det endel søl på bildet som er veipunkter fra en seilas sist sommer. Min erfaring er at denne brikken deler mine seilingsområder - så langt. Får bl.a. Kiler-kanalen og Helgoland - kanskje seilingsområde sommeren 2009. Anbefaler Raytech v6.1 på det varmeste - fungerer som ekstra skjerm i E120 systemet ditt - og lynrask.

Har du eventuelt tenkte å seile inn Limfjorden fra vest? I så fall må du være veldig nøye med å seile på riktig side av lateralmerkene. Det er ikke som i Norge og Sverige.

kommas_bog_om_ankerpladser_i_danmark_x12634_large.jpg

kommashavnelods.jpg

Dersom du skal til Danmark kommer du ikke utenom disse to bøkene - de er et must.

Stikker du innom Anholt? I så fall er det mye interessant om øya på internett.

thyboroen.jpg

Det er bl.a. dette området ved innseiling til Limfjorden vestfra (Thyborøn) hvor man må være observant.

Jeg tror at GeirT har noen kommentarer til dette området tidligere.

Sandbankene flyttes mye oig danske myndigheter garanterer bare når man seiler på korrekt side av lateralmerkene.

Jeg har møtt flere seilere som har fått sandkjenning - deriblant med selv.

Heldigvis var dette med båter som hadde flyndrejern.

Vi har vel tenkt å holde oss på Østsiden tenker jeg. Gå fra skagen og ned mot Limfjorden - så inn derfra. Har bestilt de tyske papirkartene. Jeg hadde vel egentlig tenkt å spørre Roald om tips og råd :smiley:

Hva er forskjellen på latteralmerker i Norge og Danmark?

Hvor får vi tak i de danske bøkene du henviser til? Fant de på Nautisk forlag.

Denne softwaren du henviser til forutsetter at vi har lap top ombord. Jeg lever for tiden et top løst liv - og det er deilig. Ikke sikkert det blir noen lap top ombord til sommeren.

Hei Bitteliten.

Du må ha laptop og Raytech RNS 6.1 ombord.

I motsatt fall går alt galt i 2009.

Når du har E-serien ombord er det "galskap" å unnlate å bruke Raytech RNS.

Jeg gir gjerne noem timer veiledning.

Jeg har en timepris spesilet tilpasset deg: kroner null-komma-null. (Håper at mine ulike oppdragsgivere ikke leser dette)

Er det akseptabelt?

• 1 year later...

Jeg løfter en gammel tråd.

XG22 har gått ut. Er det noen som har et kart som viser dekningen for det kartet?

Jeg skal oppgradere kartet ombord i båten vår nå. Har ikke bestemt meg for om jeg skal oppgradere eller bytte. Problemet (surprise surprise) er at med den nye dekningen på Navionics får jeg ikke den dekningen jeg vil ha. Jeg vil gjerne ha 49XG og 45XG i en og samme brikke

Jeg skal oppgradere kartet ombord i båten vår nå. Har ikke bestemt meg for om jeg skal oppgradere eller bytte. Problemet (surprise surprise) er at med den nye dekningen på Navionics får jeg ikke den dekningen jeg vil ha. Jeg vil gjerne ha 49XG og 45XG i en og samme brikke

Jeg pratet med Belamarin og jeg sender inn min brikke, som dekker ca fra Stord og nordover (husker ikke nummeret) til oppgradering til 49XG til en pris av kr 850.

En må kjøpe egen brikke for Danmark.

Jeg kjøpte ny brikke i dag - 45XG. Det er der vi er mest. så beholdt jeg den gamle 22XG for å ha dekning på Vestlandet. Ikke ideelt men den minst dårlige løsningen.

Du kan koste på å oppgradere 22XG til 49XG for kr 850, og få hele Norge med Shetland og Svalbard med på kjøpet.