Jump to content

Erfaringer med Garmin GFS 10 drivstoffgiver?

landkrabbe_

Recommended Posts

Tenker å kjøpe meg en kartplotter og har også lyst på en fuel flow indikator. Ser Garmin GFS 10 drivstoffgiver skal fungere til 400 og 500 serien via et adapter. Noen som har erfaringer med denne?

Jeg monterte en sån på min 19" bowrider rett før jeg tok den opp for vinteren, og den funket fint hos meg!

Veldig kjekkt å se l/nm, hvor langt du kan kjøre før tanken er tom osv..

overasket meg hvor liten forskjell det var om jeg kjøret i 21 knop kontra 31 knop med tanke på totalt forbruk på nautisk mil!

Hvis du har en nyere Yamaha på Yamarinen din er det mulig å få forbruksdata direkte fra motorstyringa. Litt avhengig av årsmodell på motoren er det enten å koble NMEA 2000 direkte til Command Link systemet eller så trengs det et Lowrance EP-20 motorinterface.

Du vil trenge en Garmin 40xx/50xx, Lowrance eller Raymarine plotter for dette, Garmin 5xx støtter ikke NMEA 2000. Hvis en bruker EP-20 trengs det et Lowrance instrument på nettverket for å få konfigurert EP-20, kan enten være en plotter eller ei 2" eller 4" klokke.

Jeg har min Suzuki DF115 koblet til en Lowrance plotter via EP-20 og NMEA 2000, fungerer utmerket.

Fant litt rundt dette:

Fant en Garmin GFS 10 drivstoffgiver (1821,-)

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2252...upkey=001001023

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2803&parentid=1531

Til 400 og 500 trengs også et ”adapter” (200,-?)

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2385

http://www.opticsplanet.net/garmin-can-kit...0-10742-00.html

Det er absolutt interessant å kunne bruke det sytemet som står der. Men 4oxx og 50 xx er litt stive i pris. Skal jo bare ha det i en "jolle". Hvordan er prisen på de andre merkene? Det er en Yamaha 150 hk HPDI, 2000 modell. Har ikke båten tilgjengelig på en stund, men hvordan finner jeg ut om den kan kommunisere med disse andre enhetene?

Kan ikke få NMEA 2000 ut i fra motorstyringen på en 2000 modell.

Garmin og Lowrance har begge forbruksmålere som kan kobles inn på bensinslangen.

Jeg ville ha valgt Lowrancesystemet, de har hatt forbruksmålere i flere år nå og har markedets beste NMEA 2000 implementasjon.

Lowrance EP-60R forbruksmåler

Globalmap, LCX og LMS seriene av plottere og ekkolodd/plottere som alle blir erstattet nå på nyåret støtter NMEA 2000 sensorer. Men det er den nye HDS serien jeg vil anbefale. Jeg har i dag en LMS-525C DF som jeg bruker til NMEA 2000 fordi jeg ikke liker hvordan dette håndteres på min Raymarine E80. Har forhåndsbestilt en en HDS-5 for levering til våren som jeg skal bruke i stedet for LMS-525. Hovedgrunnen til at jeg har bestillt HDS-5 er at denne har den nye digitale ekkolodmodulen Broadband Sounder innebygd, dagens modeller fungerer bra de, men det er også bedre brukergrensesnitt og kartpresentasjon på de nye modellene.

Hvis du er på jakt etter en ny 5" plotter er HDS-5 et supert valg.

Lowrance HDS-5

Finnes også i en modell uten ekkolodd som heter HDS-5M

Dette er virkelig smart, og sannsynligvis kan man spare en del penger? (Nå som drivstoff utgiftene blir dyrere)

Alle vet jo at båten endrer egenskapene sine avhengig av; Last, trimming, groing, bølger, etc...

En drivstoffgiver som viser "liter/nm", vil sannsynligvis gi mye verdifull informasjon om den mest effektive hastighet.

Det som jeg er opptatt av er at #Garmin GFS 10 drivstoffgiver" BARE kan benyttes for BENSIN. For DIESEL så må man også tas hensyn til retur av diesel fra dysene! Men det finnes sikkert slike givere også, som benytter Nema 2000???

Jeg monterte en sån på min 19" bowrider rett før jeg tok den opp for vinteren...

Hvordan monterte du den? Lurer på om jeg skal gjøre alt selv eller bare få forhandler til å gjøre det...

Ser jeg trenger 3 ting. Kartplotter, giver og en slik overgang sak. Stemmer det?

Kan ikke få NMEA 2000 ut i fra motorstyringen på en 2000 modell.

...Jeg ville ha valgt Lowrancesystemet, de har hatt forbruksmålere i flere år nå og har markedets beste NMEA 2000 implementasjon.

Lowrance EP-60R forbruksmåler

Hvis du er på jakt etter en ny 5" plotter er HDS-5 et supert valg.

Lowrance HDS-5

Finnes også i en modell uten ekkolodd som heter HDS-5M

Hei. Prøver å finne noe pris i norge på disse. Vet du det? Trenger jeg bare L HDS-5(M) og 60R for å få alt oppe å gå? Trenger vel også kartdata. Hvordan er kartene på Lowrance ift Garmin

HDS-5M koster 5990 og HDS-5 med ekkolodd koster 7690kr hos Topp Fritid. Veiledende er henholdsvis 7349 og 9186kr.

HDS hos Topp Fritid

Lowrance HDS bruker Navionics Gold, Platinum eller Platinum+, i tilegg støtter den som foreløpig den eneste Navionics TurboView som er en grafikkakselerator som gir trinnløs zoom og forbedret kartbilde lignende som Time Zero teknologien på nye Furuno 3D. Har ikke sett Turboview teknologien i bruk enda, men har sett skjermbilder på nett og lest omtale i fra folk som har prøvd, inntrykket er at disse plotterene har et suverent kartbilde, i størrelser under 8" vil de nok foreløpig være uten konkuranse, på store multifunksjonsskjermer ser sikkert Furuno 3D like bra ut, men er jo i en helt annen prisklasse.

Navionics kartene er de samme som brukes av Raymarine og er av tilsvarende kvalitet som Garmin og C-Map, alle bygger jo på de samme kartdataene fra sjøkartverket.

Du vil i tillegg til EP-60R trenge enten N2K-TRPWR/F-RD eller N2K-TRPWR/M-RD og TR-120M-RD eller TR-120F-RD, (F og M her betyr Female og Male, hvis du velger female av den ene typen vil du trenge male av den endre) N2K-TRPWR/x-RD (x=F eller M) er en kombinert powerkabel og treminator til NMEA 2000 nettverket. Du vil trenge et T-stykke N2K-T-RD og drop kabel til HDS, N2KEXT-2RD, og en backbonekabel, N2KEXT-15RD (Denne er 15 fot, finnes også i en 25 fots utgave) Lowrance prislista er blitt feilformatert i pdf konverteringen slik at alle prisene har havnet på egne sider på slutten av dokumentet så de får du prøve å finne ut av selv.

Lowrance norsk prisliste

Edited by abbor (see edit history)
  • 5 months later...

Jeg vekker denne til live igjen.

jeg har en LMS-527c DF igps, må jeg ha noe ekstra for å kunne bruke EP-60R på denne?

er det noen her som vet hvor man kan få kjøpt denne sensoren i Norge?

Alle Lowranceforhandlere kan skaffe EP60R.

Lowrance forhandlere

Siden du har en iGPS modell, trenger du å bygge et NMEA 2000 nettverk for å interface EP-60R. Du vil trenge NMEA 2000 kabler, T-koblinger og terminatorer. Det følger med en T-kobling i EP-60R pakka. Det enkleste og også rimeligste er å kjøpe Lowrance N2K Starter Kit i tillegg, dette koster 700kr.

hmm.. må jeg ha et slikt starterkit altså?

her står det følgende:

Spesifikasjoner:

• 5,5” Solar MAX skjerm, 480x480 piksler

• Innebygd GPS antenne

• NMEA2000 for motordata

• Ethernet – «slave» inngang, 256Mb flash mem.

• Inkl. 50/200kHz hekksvinger

men jeg må altså ha det starterkit'et i tillegg?

har prøvd å få kontakt med div. forhandlere, men det var visst ikke så lett å få noe fornuftig svar.

Helt korrekt som det står på Maritims sider at LMS-527 har NMEA 2000 support som blandt annet kan vise motordata. Men det følger ikke med et NMEA nettverk med LMS-527 siden det ikke trengs da den har intern GPS antenne.

Jeg har både LMS-525 og HDS-5 med NMEA 2000 nettverk. Har både GPS, Kompass, Suzuki motor og en Raymarine E80 koblet opp i tillegg til Lowranceinstrumentet på nettverket.

Du trenger sannsynligvis ikke NMEA 2000 powerkabelen som følger med i N2K Starter Kit, men jeg vil anbefale deg å bruke den i stedet for å strømforsyne via de seperate powerledningene som finnes på LMS-527. Du får da en standard NMEA kabling som hvis du senere utvider det også vil virke uten LMS instrumenete eller hvis du erstatter LMS med en HDS. Det er billigere og kjøpe starter kit enn å kjøpe det du trenger løst selv uten powerkabel.

Tror ikke du skal forvente å finne mye ekspertise på NMEA 2000 kabling hos forhandlerene enda.

vel, det høres fornuftig ut det du skriver.

da gjenstår det bare å se om jeg får lagt inn en bestilling noen steder.. er jo ingen som har slikt i nettbutikken sin virker det som. :confused:

Ring eller dra til din lokale forhandler (har postet link til forhandlerene lenger opp) og bestill der.

Edit: Ser det er dårlig med forhandler der du bor.

Navy Høvik selger også på postordre, antar de kan hjelpe deg.

NAVY AS

Adresse Sandviksveien 120

1363 Høvik

Norge

Telefon 67 56 74 90

Telefaks 67 56 74 91

E-postadresse salg@navy.no

Edited by abbor (see edit history)
  • 2 weeks later...

Nå har jeg omsider fått svar fra ProNav.no, og de sier at de har delene på lager. dessverre litt for sent da jeg reiser ut på båt i 6 uker i dag..

men uansett skal jeg legge inn bestilling på delene nå, så har jeg dem når jeg kommer hjem.

takker for hjelpen Abbor! :cheers: