Jump to content

Montering av baugspyd - boring/tetting av boltgjennomføring

bjorngb

Recommended Posts

Tenker å montere et baugsp®yd på båten. Tenker et baugspyd av DENNE typen. Monteringsanvisningen sier at en skal bruke tettningsmasse. Tenker en da sikaflex?? Bør det smaørs tettningsmasse i de oppborrede hullene og? Båten er GRP.

Et annet spørsmål - hvor mye tåler glassfiber? De fleste av har sett som ligger på svai med baugspryd ser ut som ikke har noen avlastning på ankerkjettingen. Jeg tenker å bruke et tau rundt en pullert som avlastning - eller er ikke det nørdendig?

Har erfaring med Tek7 som en god og anvendelig tettningsmasse. Rørdiam. er vel noe avhengig av båtstørrelse og hva baugsprydet skal brukes til samt godstykkelse & materialkvalitet i røret -men generelt høres 42mm å være en bra dim.

Du bør aldri la ankerbelastningen ligge på baugsprydet og vinsjen, Bruk avlaster. Lykke til.

Båten er en Beneteau Oceanis 343 fra 2006. Vi tenker å bruke baudspydet til ilandstigning enten med eller uten stige. Kanskje vi fåe en gennaker i fremtiden og... Jeg ser bare for meg at dette kan se overdimensjonert ut (reste av rør på båten er 25mm). Men for all del - jeg er for solide løsninger selv om det ikke nødvendigvis ser veldig lekkert ut.

Det har vært andre tråder om denne typen baugspyd og gennaker. Enkelte med erfaring mener de ikke tåler enn saftig broach... Ikke vet jeg, endte opp med Selden gennaker pinne... men det blir ikke sammenlignbart da den ikke er spes enkel å gå på...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg har 1642 på min båt (1,6 meter, 42mm rørdiameter og med pulpit). Jeg har kun brukt gennaker i liten vind etter jeg monterte den men skal montere løs stag jeg kan feste nede ved vannlinjen og under fronten på den før jeg setter gennakeren opp i mer vind. I dag har jeg 2stk stag som kommer på hver sin side ca 30cm inn på baugspyd. Genaker er 189kvm og skal klare 15m vind. Båten er ca 18tonn.

OPS: Man skal sette gjennomgående skruer i teaken hvis den skal ikke forsvinne i første bølgen man kjører i :smash:

Ifølge linken din er det 32mm rør, ikke 42mm, og det vaterstaget på undersiden er vel endel tynnere dim.

Det kommer til å se fint ut, selv om pullpiten er 25mm rør.

Om du ikke ønsker borre så mange hull i skrogsiden, så er det vel mulighet feste denne i alu-rekkelisten(som regel festet med gjennomgående skruer.)

Bjoris - hvordan er denne Selden gennaker peken festet? Har du noen bilder? Tror kanskje jeg dropper genakker ideen for en stund...

Jeg tror heller jeg vil borre i skrogsiden (særlig hvis denne går inn i ankerbrønn) - tror det blir mer solid. Jeg har ikke særlig tro på alu-listen.

Mulligan - backingplate... Tenker du da på en plate i ankerbrønn som vaterstagfestet er boltet fast i?

Ja, solid rustfri plate i ankerbrønn.

Du får langt bedre overføring av kreftene ved å bruke fotlista.

Hos meg er den boltet til skroget sånn ca. hver 12. cm.

Skal du feste den i skroget må du forsterke.

Det er krefter ute og går.

Jeg monterte bs på min tidligere Hero 101. Hvor den plasseres har også noe å gjøre med hvordan det tar seg ut. Jeg monterte det i skrogsiden m/plate på innsiden. v-staget ble monter bare med store skiver, de fleste båter har svært solid og tykk baug. Jeg ser mange monter Bs med v-stag som i hovedsak tar opp strekk-krefter. Det blir feil, husk at stor onkel Ole på 130 kg kanskje blir med på tur og skal på land over baugen.

Kreftene som virker på fotlist/skrogfestet er vel oppover? vaterstagets feste i baugspydet vil vel virke som et vippepunkt med drag nedover forran festepunktet og oppover bak.

Jeg må få til noe solid - jeg er onkel Ole :lol:

De går fint å sveise, poler først med ein fin stålbørste, så bruker du poleringsskive på drillen med litt poleringspasta, då blir de som speil etterpå:)

O Erland

med båtførerbevis

Du får langt bedre overføring av kreftene ved å bruke fotlista.

Hos meg er den boltet til skroget sånn ca. hver 12. cm.

Jeg feste mitt baugspyd til aluminium fotlista og monterte innvendig i den 12mm aluminiumvinkel til forsterkning. Baugspyd er skrudd med 12mm bolter gjennom fotlista og vinkel og vinkelen fest med 12mm bolter gjennom fotlista og skjøte på skrog og dekk. Kan sikkert løfte båten på den innfestingen :smiley:

Kreftene som virker på fotlist/skrogfestet er vel oppover? vaterstagets feste i baugspydet vil vel virke som et vippepunkt med drag nedover forran festepunktet og oppover bak.

Jeg må få til noe solid - jeg er onkel Ole :lol:

Jeg har skrudd baugspyd på noen eksempler av 343. Skrogen er veldig stiv og boltefestene som følger med går helt greit. Se på tegningen hvad skal være langt i mellem bakre feste, overfør målet opp på fotlisten og ned på skrog. Sett festene ca 1cm under fotlisten og drill hullene. Penest er på den båten hvis du lar festebolten peke bakover, skruene i skrogen forsvinner bak rør i baugspyd (omvent hvad produsent anbefaler). Foran er bra med materiel også og du trenger ingen forsterkning der heller. Enkelest hvis du monterer baugspyd alein er å drille hullene i undermål til alle bolter og kjøre i med gjengetapp. Der trenger du ikke hjelp med å sette mutterene på plass dersom boltene er faste. Bruk noen type kitt under fester til stabilering.

Lykke til :seeya:

Jeg monterte et identisk baugspryd på min Najad 331 sist sommer. Jeg har brukt mye penger på «stæsj» til båten, men ingenting kommer engang i nærheten av nytteverdien til dette! Blokken til gennakeren får sitt festepunkt, ankeret får sin plass, og ilandsstigning (kombinert med en stige fra samme leverandør) er blitt til en lek, både for bestemor på åttitre og poden på tre!

På din Oceanis vil det se omtrent slik ut:

http://www.batsystem.se/databas/images_and...31-gpat100S.jpg

http://www.batsystem.se/databas/images_and...-331GPT100S.jpg

Du kan lese mer om produktene på fabrikantens nettside her:

http://www.batsystem.se/

Varianten med 32 mm rør holder i massevis til din båt! Jeg anbefaler en fast stige (ikke leddet eller teleskop), da disse er klart mest stabile. Så får den heller ta litt ekstra plass. Jeg har uansett plass til denne i ankerbrønnen.

Husk å montere baugsprydet med en såvidt positiv vinkel. Da jeg først monterte baugsprydet helt horisontalt, så det litt teit ut. Nytt rør som var omlag en cm lengre ble kjøpt inn hos et verksted, og gjorde at jeg fikk en perfekt vinkel!

Tror ikke det spiller så stor rolle hva slags tetningsmasse du bruker – boltene kommer jo uansett bare på innsiden av ankerbrønnen. Jeg brukte noe Sikaflex jeg hadde liggende. Bruk dette på boltene/mutterne/skivene slik at det blir et tynt lag mellom disse og glassfiberen.

Baugsprydet skal tåle det meste – både gennakerseiling og ligging på svai med kjetting/tau gjennom ankerrullen.

Lykke til!

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________