Jump to content

Erfaring med nestenulykke


Servicemannen

Recommended Posts

Kan være alternativ med tråd om næsten-ulykke folk har opplevt på sjøen. Kannskje noen kan lære seg av erfaring andre har og gjør riktige tingene når omgivelsene ligger klare til næsten-ulykke og kan avstyre den?

I sommer opplevde jeg på vei opp Indre-Oslofjorden at ambulansebåt kom bak meg på høy fart med varsellys. Motorbåt skulle passere foran meg på bakbord samtidig og ambulansebåten skulle forby på styrbord. Jeg tænket kannskje den på motorbåten hadde ikke sett ambulansebåten men de var nok plass hos han til manøvering etter han hadde passert meg, kun dra på styrbord og ta kursen i mellem oss. Heldigvis beregnet jeg med å de var "folk i båt" i den motorbåten men ikke erfarne sjøugler. Selfølgelig kom panikk på "folk i båt" når dem så ambulansebåten og dem sette full fart bakover og stoppet båten rett foran meg! De var rett jeg klarte å svinge unna og ikke dele den båten i to. Jeg tror jeg klarte de kun på grunn at jeg beregner andre som idioter på vannet uansett hvort dem er på arbeids eller frytidsbåt.

Link to post
Share on other sites

vi er ikke bare idioter men vi er mange , mange nybegynnere som meg - ikke alle har vokst opp i båt , :wflag:

igjen så viser det meg at båter sjenerelt har det med å stryke altfor nære verandre - og ambulanse/brann etc utrykkningsbåter er ikke bedre-

i elva her i fredrikstad klarte utrykkningsbåten og lage skader på båter pga sinnsyk høy fart og ekstreme hekkbølger

hekkbølgen hans slo innover land / brygga og båten vår ble hivd minst 2 m rett opp og ned igjen men denne gangen gikk vi klar av skader :eek: - flaks :yesnod:

selv holder jeg goooood avstand og ligger det båter eller går sakte kjører jeg laaaaaaaaaangt utenom

hva er poenget med å legge igjen striper fra fenderlista på andre båter når vi passerer?? :lol:

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt at ikke alle konverterer til seil og bruker goooood tid når de er på sjøen :nonod: , la stresset ligge igjen på land og kos deg når du kommer på sjøen :yesnod: . Selvfølgelig kan jo en seilbåt havarere, men som oftest så blir ikke skadene så store som om du blåser på land eller treffer andre båter i en fart av "X" antall knop. Og det virker litt som du som skrev om en "Stutum" har helt rett. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

åh. det er hæli med seil. selv jeg ikke har tålmodighet til å ha en selv, er det veldig behagelig de ganger jeg er med foreldrene mine. selv ønsker jeg mer at når jeg er klar for å reise er det bare å vri på og tøffe avgårde. drømmer om en sånn behagelig trawler ala grand banks.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror 9kn på 18tonn gjør litt skade på en 25fot motorbåt hvis man treffer den midskips :confused: Også hvis stavnen har positive linjer, der kjører man motorbåten ned under skrogen samtidig. Skjønner ikke reaksjonen hos dere, kannskje dere er en av dem som setter handbremsen på båten når de er "game over"?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...