Jump to content

Nordwest, Nimbus eller?

MajorAndy

Recommended Posts

Så er det alvor - trefodssygen har slået til og jeg vil forsøge at anskaffe mig "drømmebåden"...

Jeg leder efter noget brugt fra omkring 2000-2003 og lige nu er de varmeste kandidater Nimbus 380 Carisma, NordWest 390 og 410. Jeg har set på Nimbus 380 Commander, der imidlertid var lidt for "speciel" til at være interessant.

Nøgleord er: Godt håndværk, træværk, to gode motorer, rummelig flybridge, ikke for mange sovekabiner, rummelig salon.

Negative ord er: "Stjernehimmel", hvidt skind, alt for meget blankt træ, amerikanske og britiske tekstiler fra 90-erne, gamle dieselmotorer med 1500+ timer på bagen

Men jeg har brug for lidt indspil: Kan det virkelig være rigtigt, at det kun er Nimbus og NordWest, der kan opfylde kravene? Eller er der noget, jeg har overset?

Andy

Hadde Nordwest 390 fra 2002 til 2007. En meget god båt. 2 x KAD 300 som ga ei marsjfart på 27 kn og et forbruk på ca 3,4 l/NM. De litt nyere har D6 motorer.

Trearbeidet meget bra og helt greie løsninger ellers. Et ryddig motorrom med god plass for service.

Regner med at du har innhenta nødvendig info. Servicen fra Nordwest var/er helt upåklagelig.

Jeg kan i allefall trygt anbefale Nordwest 390. :flag_sw:

380 Carisma har vel samme skroget som 380 Commander og Coupe. Har vært på vannet i en Coupe og det var ikke spesielt bra. Som mange andre Nimbuser er forskipet rundt - og de slår litt i motsjø.

NW 390 har ikke så veldig stor salong. Jeg ville nok satt Princess P40 på listen også.

Skal du se på NW så ta en kikk på de NordWest har til salgs hos seg. Da får du båt som er totalt gjennomgått og pusset opp.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Storebro'en er fin - men nok lidt for dyr. Selv brugte kommer de op i 4 mio, og der er smertegrænsen forlængst overskredet.

De gamle Storebro'er kan jeg også rigtig godt lide - men det er som om der er et "hul" i Storbro-produktionen fra cirka 1996 til i dag og de gamle Storebro'er er måske en tand for gamle for mig. Men mærkeligt at der er et sådant hul.

Princess og Fairline er sikkert fine både. Men kombinationen af cremefarvet læder og tæpper på gulvet er ikke noget, jeg kan overbevise rederinden om. Synd - for der er et stort udvalg af fine både i en passende størrelse. Hmm...måske jeg vil forsøge med et opdragende besøg....?

Andy

For 100 tusen har du trukket ny salong og lagt teakdørk i en Princess.

Ja, du har rett i det at hullet hos Storebro er stort. Har ikke noe svar på det, annet enn at de slet i flere år, helt til Nimbus overtok firmaet...mener jeg å tro. Kjenner ikke historien godt nok...

• 4 uker senere...
Nøgleord er: Godt håndværk, træværk, to gode motorer, rummelig flybridge, ikke for mange sovekabiner, rummelig salon.

Princess og Fairline er sikkert fine både. Men kombinationen af cremefarvet læder og tæpper på gulvet er ikke noget, jeg kan overbevise rederinden om. Synd - for der er et stort udvalg af fine både i en passende størrelse. Hmm...måske jeg vil forsøge med et opdragende besøg....?

Andy

Kan absolutt anbefale den engelske layout dersom du ønsker en romslig salong og stor flybridge.

Jeg synest den nordiske design med salong og bysse på samme plan blir alt for trang når alle skal sitte rundt ett fast bord der dei som sitter ytterst må flytte seg "hele" tiden , i motsetning til å sitte på begge sider i salongen med byssa ett trinn ned.

Når det gjelder engelske tekstiler , så er det fullt mulig å sette sitt personlige preg på båten ved å trekke om salongen og legge ny dørken.

Jeg holder fortiden på og legger ny dørken i vår Fairline 42 , som er beskrevet i denne tråden.

Tak for svar.

Vi har set en del på Princess og Fairline. I layout minder de meget om vores nuværende Forbina med kabyssen et par trin nede. (Faktisk tror jeg at Göran fra Forbina har haft mere end et godt øje til den klassiske Princess 33 da han designede Forbina 10000 i sin tid).

forbina10000mir.jpg

p34.jpg

Men der er bare noget over de engelske både, der ikke tiltaler hverken jeg eller Rederinden. På den anden side er hun nu ved at blive lun på en Beneteau Swift Trawler (som beskrevet i en anden tråd) Så lige nu tror jeg at der bliver tæt opløb mellem denne og en NW 390.

Nimbus 380 Carisma var med - men den føles ikke stor nok.

Men vi får at se - nu skal vi lige se om vi kan handle med den båd vi har - og hvem der vil give os det bedste bud. Jeg satser på at "cash is king" i disse tider :yesnod:

Andy

......På den anden side er hun nu ved at blive lun på en Beneteau Swift Trawler (som beskrevet i en anden tråd) .......
Jeg var i utgangspunktet orientert mot en Grand Banks 42 Europa ved siste båtkjøp.

Ektefellen insisterte imidlertid på muligheten for større farte ved enkelte anledninger og det ble en Swift 42.

Vi kommer hurtig opp i 26 knop om nødvendig.

Det mest spesielle ved denne båten er at du ikke lenger går fort i land når du ankommer en havn.

Tidligere var jentene fort på land ved ankomst havn - nå, i Swiften blir de værende ombord.

Vi har mye plass på FB og på akterdekket i tillegg til mye plass ombord.

Motorrommet er så stort og lett tilgjengelig at jeg er der en tur daglig.

Det viktigste for meg er imidlertid at båten beveger seg godt i sjøen.

Jeg har vaert ombord i Roalds baat. Salongen, akterdekket og flyen er fantastisk rommelig. Dog er nok salongen stor paa bekostning soveplassen. Jeg synes stikk kabinen er liten til aa vaere en 42 fots baat. Sengen der er mindre enn paa vaar gamle Windy 37, og vaare unger hadde nok ikke trives sammen i den kabinen

Roald,

Vi har vaert ombord i Nordhavn et par ganger naa. Har ogsaa vaert ombord i Selene. Et par ting dere maa vaere obs paa Nordhavn:

1. De ser ut til aa vaere lagd for et par som er paa langtur alene og av og til faar gjester. Mastercabin er flott, men fjestelugaren er trang. Beste loesningen er vel 43 (tror jeg) som har to koeyesenger.

2. Det er mange trapper og nivaaer ombord. Det er trapp fra salong til styrhus, deretter trapp ned til kabinene. Trappen ned til kabinene paa N47 er paa minst 10 trinn. Ute er det trapp fra styrhus til "takkdekket", saa trapp opp igjen til styreposisjonen pa flyen.

3. Nordhavn baerer veldgi preg av aa vaere lagd for lange turer paa aapent hav.

4. Vi har vaert ombord i Selene. De er i ferd med aa faa en norsk representant. Mulig jeg fortsatt har kortet hans etter sist messe, men er ikke sikker. Selene fremstaar for meg som betydelig mer tilpasset den bruk vi ser for oss. Dvs lange ferier i rolig tempo der vi feks tar en tur over til Shetland eller England eller saagar tar en langtur nordover til Lofoten.

Baade Nordhavn og Selene er relativt ferske paa det europeiske markedet. Jeg er litt usikker paa om det beste er aa ha en baat som ikke er momset inn i Norge med tanke paa et fremtidig salg. Markedet for disse baatene er veldig litet i Norge. For meg er det viktig aa vite at vi ikke mister for mye verdi om vi maa selge baaten en dag.

Nordhavn og Selene er testet i MBM og MBY. Jeg har tester i arkivet hjemme og sender gjerne naar vi er tilbake paa den oestlige halvkule (for tiden paa 17N 62W)

• 3 måneder senere...

Vi var ombord i en slik en et par timer på messe i vinter. Flott båt. Jeg så en på vannet i fjor sommer. Det er en ganske høy båt - overraskende høy. Er ikke helt sikker på om jeg liker linjene - den blir litt "småfeit" rundt livet liksom.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...