Jump to content

Sne og båt.

oslofjord

Skal du måke sne av båten etter dette snefallet ?  

297 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Sne er jo kandidat for off-pist...off-topic status for båtfolk med sans for sjøsprøt.... men likevel..

Her er er tråden for de som har ramsalte bilder av båter neddynget med sne og atter sne....

Selv har jeg utendørs opplag uten bratt nok vinkel på presenning....så det blir vel en tur i havna med snemåke.

Redigert av salt (see edit history)

Hvis båten hadde vært på land ville jeg bare latt snøen ligge. Den beskytter mot vær og vind og isolerer mot kulde. Kalesjen tar jeg uansett av om vinteren.

Nå ligger båten på vannet og skal være klar til bruk, så da må snøen bort. Viktigst er det å få måket ved mildvær, ellers har en fort en iskappe over hele dekket når det blir frost igjen.

Sist lørdag var det mildvær og jeg glemte å sjekke fiskebaljen som står delvis gjemt under sittebenken bak på dekket. Nå er den fylt med 100 liter is som jeg må få fjærnet. Høtten (vårt ord for klepp) ligger midt inni denne isklompen. Håper på mildvær igjen, eller at jeg finner på en lur metode for å tine denne isen. Den er for tung til å løfte over ripa (kanskje det kan gå med hjelp). Alternativet er å bruke spylepumpa og pøse på med sjøvann der den ligger, men jeg frykter at det tar med tid (og strøm) enn jeg liker.

Ragnar

Fine spisse vinkler dere har på presenningene. Er det mulig å ha en avstiver i forhold til strømstolpen?

I havna vår er det noen med så stor vinkel på presenningen at det allerede har blitt lommer - og tyngde - på presenningen og båten. Når snøen går over til is blir dette en stor ekstra tyngde som kan få noen presenninger til å revne.

Dette snøfallet? Da er det tydeligvis det lille som har falt over østlandet det er snakk om. Ser også at det er kaos på veiene. 80% av Norge har vel hatt oppholdsvær og fint den siste uken.

Snø er noe som kommer av og til om vinteren. Mye enkelte steder, lite andre steder. Om det nå kommer en halvmeter på østlandet så får vi vel overskrifter i hovedstedsavisene som "Monstersnø".

Men tilbake til spørsmålet: Nei, jeg skal ikke måke snø etter dette snøfallet, for det kom ikke noe snø her. Riktignok 30-40 cm for ca. 14 dager siden, men det var bare slik det skal være. Heller ikke noe kaos på veien.

Om jeg la inn spørsmål på BP om "Skal du måke sne av båten etter dette snefallet ?" for 14 dager siden, så hadde det nok kommet mange undrende reaksjoner fra flatbygdene på østlandet.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Det har nok snødd - en uke siden - her borte slik at og presenningen tok kvelden. Men en hører ikke stort om det i media eller her på BP. Temperaturer fra +7 til -7 i veksling får dette også snøen til å forsvinne. Noen omganger får vi vær vinter. Pluss mye vind utenfor Stad.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Dette snøfallet? Da er det tydeligvis det lille som har falt over østlandet det er snakk om. Ser også at det er kaos på veiene. 80% av Norge har vel hatt oppholdsvær og fint den siste uken.

Lite eller mye, begge er relative begrep, men i følge offisielle målinger så kom det 45 cm snø her i Asker siste døgn hvilket er det største snøfallet på et døgn på 70 år her i bygda og det er faktisk en forholdsvis snørik kommune! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette snøfallet? Da er det tydeligvis det lille som har falt over østlandet det er snakk om.

Du må passe deg litt så du ikke trekker opp en østlendingene som synes at snø til midt på leggen en mye..... Kaos på veiene i Oslo blir det så fort det kommer en 12-14 snøfiller... Har aldri sett så mange inkompetente bilførere samlet på ett sted som i det området....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må passe deg litt så du ikke trekker opp en østlendingene ....

F**n Sydvesten!! :wink: Det bor østlendinger uttafor Oslo også - som er vant til snø. Det er bare oslo-journalistene som snakker om "store deler av landet" og egentlig mener innenfor ringveien -...ok... ut til Asker da. Før lo vi da vi så på reportasje om kaos i Spania hvis det snødde noen cm der. Nå er det fra Oslo. :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...