Jump to content

Kan jeg bruke rubbing isteden for fint slipe-papir på teak ?

Worry II

Recommended Posts

Nei det hadde jeg ikke tatt sjangsen på, kan heller ikke se at du vil oppnå en slett og fin overflate. Pussekloss og fint slipepapir 600 er nok tingen. Evt. pussemaskin og 200 papir. Dersom du skal ha en blank overflate annbefaler jeg deg å bruke godt tynnet lakk på de par siste lagene.

Denne bordplata er lakket med Epifanes og pensel, sumfordriver og godt utynnet siste strøk.

Pusset da med 600 slipepapir før siste strøk. Jeg blei fornøyd med resutatet.

20070603_075940_montering_av_doe.jpg

Dersom du ennå ikke skulle bli fornøyd så er det mulig og slipe med 1200papir så 2400 papir for så og rubbe og polere til slutt,

Men da bør du nok vente en måneds tid før du går igang med den jobben.

Lykke til jeg er også et petimeter. :cheers:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Jeg skrev i en annen tråd her at en som la ny dørk i gamlebåten min polerte mellom hvert strøk, men her ble dørkplatene oljet med noe som jeg tror het 1-2-trio treolje eller noe i den duren. Dette er vel litt på siden av hva du lurer på, men han oljet ett strøk, polerte det så med en vanlig polèrmaskin (med tørr ren pute) oljet så et strøk til, polerte osv,osv... resultatet ble enormt bra

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Vi lakkerte ikke i det hele tatt, kun olje, dette var på dørkplater fra finerfabrikken Oslo, oljet 7-8 strøk bare og polerte mellom hvert strøk/lag, Det ble påstått at det var slik de gjorde med gulvene på alle Big-horn restaurantene rundt om i landet

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Pleier kun å engasjere meg i Seilbåt tråder men som forhenværende restauratør av en CG Petersson båt og en Vindø så er jeg vel meningsberettiget?

Hvis du etter 4 lag ser at du fortsatt har ujevnheter som kommer fra underlaget så ville jeg ha brukt våtslip. 800 - 1200. Når du er fornøyd med finishen og bare ønsker å bygge flere lag så bruker du såpefri stålull mellom strøkene.

Jeg er rett og slett ikke fornøyd med resultatet etter 4. lakking

Er det grunnlaget som ikke var bra, eller er det noe med selve lakken du ikke er fornøyd med?

Ville uansett holdt meg langt borte fra noe annet enn pussepapir, enten våt eller tørt.

Sikling tror jeg er mer for spesialister, og med det utstyret man har i dag (skumrull/skumfordriver) er det sikling helt unødvendig for å få et bra resultat.

Sikling på lakk er overhode ikke å anbefale.

Skal du ha en blank flate, er oppskriften som følger. To første lag med fortynnet epifanes klar lakk. Lett pussing mellom strøkene. Så er vi igang med å skulle gjøre det som heter å porefylle overflaten. Hvor mange strøk du må ha, er avhengig av utgangspunktet. På en grov plate, trenges flere lag enn på en fin plate. Mellom strøkene med blank epifanes lakk, pusses det med 180-240 papir avhengig av utgangspunktet på emnet du skal behandle. Etter noen strøk, vil du se at det danner seg flate matte felter på overflaten. Her er da underlaget blitt ferdig porefylt. Du fortsetter slik, helt til hele overflaten er blitt matt med 240 papir. Nå har du kommet fram til sluttfinishen. ( når du porefyller, må du alltid behandle hele overflaten og ikke flekke!)

Nå legger du på et lag blank med fordriver og ser att hele flaten er dekket. Så kan du ta en uke fri!!

Epifanes lakk er lufttørrende og trenger god tørketid før du skal i gang med rubbing etc.

Nå vet du at ingen riper er grovere enn 240 papir. Så er det 320 sin tur, og så finere og finere papir, til flaten er helt gjevnt matt.

Nå er det rubbing og til slutt polering.

Er du veldig petimeter, kan du prøvepolere etter 600 papir, og se på sluttresultatet!

Redskap for å porefylle er roterende slipemaskin, med tvungen støvsuging. Har du industri kvalitet, kan du ved hjelp av støvsugeren justere slipe trykket på flaten.

For å få ett godt resultat på slipingen, er det viktig at sandpapiret ikke "kladder". Det er vesentlig at slipe støvet blir borte fra overflaten når du sliper.

For pussing, kjøp pussepapir med høy kvalitet. Det holder seg vesentlig lengre skarpt enn billige.

Hvis du etter 4 lag ser at du fortsatt har ujevnheter som kommer fra underlaget så ville jeg ha brukt våtslip. 800 - 1200.

Takk for bruksanvisningsn, Vidar B ! Jeg ser at det der er facit ! Men som tool skriver... våtslip... jeg har benyttet våtslipepapir 800, men skal jeg bruke det med vann ? Jeg har kjørt uten til nå...

Under forutsetning av at alt treverk er dekket, og det ikke finnes steder som vann kan trenge inn, kan du bruke vann. Vann brukes for å fjerne slipestøvet fra overflaten og holde slipepapiret rent.

Husk å dyppe papiret ofte i vann, eller bruk en spruteflaske og spray på flaten.

Når du vannsliper, er du over på håndarbeid. Det er da veldig viktig å bruke slipekloss med pute, for å ikke lage ugjevn overflate, eller at slipepapiret får forskellig trykk på underlaget.

Ett lite tips til: ta litt salo i vannet, det hjelper til å holde flaten fettfri og ren

Når du vannsliper, er du over på håndarbeid. Det er da veldig viktig å bruke slipekloss med pute, for å ikke lage ugjevn overflate, eller at slipepapiret får forskellig trykk på underlaget.

Ett lite tips til: ta litt salo i vannet, det hjelper til å holde flaten fettfri og ren

Ok, Vidar.. jeg setter i gang med en gang ! Har ikke forsøkt med vann ! Gleder meg ! Kommer med tilbakemelding ! Takk for råd !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...