GeirT Startet 19.Januar.2009 Del på Facebook Startet 19.Januar.2009 Jeg har baug-peke på seilbåten. For å få til best mulig feste til fortøyningsbøye, drivanker eller sleper vil jeg få laget meg en solid hanefot som festes mellom pullertene på SB/BB side og som er lang nok til å gå klar peket. Tenker meg en tau på ca 4m med spleiset øye i hver ende med en solid kause på midten. Line fra drivanker, bøye eller sleper festes så i kausa. Jeg prøver å finne en beskrivelse på hvordan best lage denne. Jeg tenker meg en kause i midten og øyespleis i hver ende. Men hvordan best feste tauverket/holde kause på plass ? Noen som kan gi meg et tips ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Håp Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 (redigert) Ingen kause. Bare øyespleis på trossa og i hver ende av hanefoten. Så reduserer du faren for skader. Og så bukta på hanefoten igjennom øyet på trossa og tampene på hanefoten gjennom bukta. Redigert 19.Januar.2009 av Håp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 I bøya i fjor brukte jeg to stk rustfrie vaierklemmer rett etter hverandre, og det funka feilfritt det, med ingen skader på tauet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Eg har brukt et langt tau fra pullert til land, så har eg sleiset en tau fra den andre pullerten å inn på de lange tauet til passende vinkel på hanefoten Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
ÅtteGlass Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Ikke bruk kause. Lag øyespleisene i hver ende slik du har planlagt. Så fester du bukta på hanefoten med et dobbelt flaggstikk til slepetrossen eller bøyetauet. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
GeirT Svart 19.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Så enkelt var det altså. Takk skal dere ha. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.