Ribtjenester Startet 20.Januar.2009 Del på Facebook Startet 20.Januar.2009 Er det noen som har erfaring med dette? har det noe og si om vi kjører vinterdisel om sommeren Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
bellen Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Det gjer ingen ting om du kjører med vinterdiesel om sommaren. Einaste forskjelen med vinterdiesel er at den er tilsatt nokon prosent (opp til 40% i veldig kalde strøk) med parafin, slik at den blir meir lettantennelig når det er kalt. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 (redigert) Einaste forskjelen med vinterdiesel er at den er tilsatt nokon prosent (opp til 40% i veldig kalde strøk) med parafin, slik at den blir meir lettantennelig når det er kalt. Det er vel slutt på at det er parafin som settes til for å lage vinterdiesel. Det er vel heller en annen tilsettning settes til med kun den oppgave å hindre voksing av dieselen når det blir kaldt. Etter hva jeg har lært så er heller ikke vinterdiesel mer lettanntennelig enn "vanlig" diesel. Redigert 20.Januar.2009 av Hebbe (see edit history) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Fjellbonden Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Da jeg fylte dieseltanken i høst, kunne jeg velge hvor stor % parafin jeg ville ha. Uten innblanding mener jeg å huske at dieselen hodt -15°C. Det var kaldeste som kunne leveres uten parafin. Tror jeg gikk for 25% og ca -30°. Denne kjører jeg traktorer på hele året. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Dagens diesel er jo stortsett bare parafin uansett sommer eller hvinter. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Nei.. Om sommaren er det mykje mindre parafin i dieselen (rundt 5%). Eg glømte å skrive tidligere i dag at parafin blir også tilsett for å hindre at dieselen vokser seg, slik som "Hebbe" sier. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 (redigert) Løfter denne frem igjen. Er det noen flere synspunkter. er det noen som veit hvem som kan svare skikkelig på dette? Tar motoren skade av dette?? Redigert 2.Februar.2009 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Hobby 430 Sport Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Kan trygt kjøre på vinterdisel hele året, gamel traktorer å militeærkjøretøy kan kjøres på rein parafin.. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Ribtjenester Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Er klar over det, men er det noe spess siden det er en comondrail motor? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
skibsplast ohoi Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Er rimelig sikker på at dette går bra, men skal du være 100% sikker ville jeg ha sendt en mail til importøren. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
svm Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Det er da ingen forskjell for motoren om du bruker vinterdiesel om sommaren. Etter 1 jan 09 så er farafin som tillsetning utelukket pga for høyt svovelinnhold. Nye krav til utslipp. Ellers har vinterdiesel litt lavere cetantall ( oktan ) Litt høyere forbruk av diesel med vinterdiesel. Sommerdiesel holder ned til -12 så det skulle holde på sjøen hele året, ikke ofte det er kaldere på dieseltankene i en båt om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 I følge La-Sa er det ikke noe problem og bruke vinter disel. Men bruk tilsetnings stoffet som volvo anbefaler var svaret jeg fikk. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.