Jump to content

Hvilke seilbåtinstrumenter er best? Logg/lodd/vind

aileenll

Recommended Posts

Jeg må skifte instrumentene ombord, da de har gått lekk og derfor ikke virker lengre. De ødelagte instrumentene er av typen Navman 3100 serien fra 2003! :confused:

Jeg forventer at instrumentene skal vare noe lenger en dette!

Er det noen som har positive erfaringer med:

Nasa

Raymarine

B&G

:fishing:

Hvor gjør en gode kjøp på instrumenter av denne typen?

Aileen ll

Har liten erfaring men har valgt Raymarines ST60 serie. Sammen med C80 plotter og ST4000 autopilot skulle dette bli enkelt og greit å koble sammen. Har tatt sjansen på å kjøpe brukt, fikk tak i logg og fartsmåler med nye givere til gbp 75 pr stk på Ebay. Instrumentene var overhalte (refurbished), har testet dem og alt virket perfekt. Vindmåler og evt, tridata er neste på ønskelista, Så er det jo bare å fylle på med kompass, rorviser osv.......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Raymarine lanserer i vår nytt vindinstrument i ST70 linjen. Den blir i størrelse med ST290 men med fargeskjermen og mulighetene som ST70 har i dag. ST70 ble lansert i begynnelsen som erstatning til ST60 grafikk og skulle brukes eks. nede ved kartbord men duppedings-syke båteiere monterte dem i serie i cockpitten og klagde over manglende funksjon i demping av baklys. Dem måtte justere hver display for seg men dem jobbet ikke sammen. I vår blir sett ut på markeden fra dem ny programvare som gjør dem samarbeidsvillige og gir dem flere muligheter. Mastervolt samarbeider med Raymarine og ST70 kommer senere med programvare som snakker med Mastervolt sine komponenter. Der skal man kunne få opp gjennstående kapasitet på batteriene, varme på batteriene, lading fra motor og andre ladekilder og man skal kunne regulere laderegulatoren på dynamoen så noet blir nevnt.

Raymarine igjennom storm i biscaya. flere ganger var instrumentene under vann. Brottsjø rev løs plotter under sprayhuden som ble ødelagt. ledningene ble revet ut av instrumentet.

Full fart inn med ledningene og plotteren var i gang igjen.

Vindinstrumenter, autopilot og gps druknet som sagt men fungerte perfekt!

Dette skjedde i høst og instrumentene var fra 2004.

Er vel istand til å anbefale Raymarine da!

Hadde selv Navman 3100 tidligere. Alt fungerte brukbart en stund, med unntak av Wind. Etterhvert fant jeg ut at jeg skulle oppgradere og gikk for B&G H1000. Etter én sesong er jeg veldig fornøyd. Matrix-display gjør at jeg kan sette opp det jeg selv ønsker av info, og jeg kan ha mange sider med info. Det eneste minuset er at navico har sluttet å lage disse. Sikkert for å rendyrke B&G som et high-end merke, og dytte Simrad foran seg mot massemarkedet.

Får du tak i noen rimelige H1000 kan disse anbefales. Ellers ville jeg også vurdert Silva NX2.

Jeg holder på med Simrad og er ikke kjempefornøyd med den typen. Masse instillinger under hver knapp. Holde 10 sek, holde 2 sek osv. osv. En skal holde tunga rett i munnen når en holder på med disse instillingene. Sannsynligheten for at det blir rett første gangen du prøver tror jeg ikke er stor.

Noen som erfaring med NASA? De er jo ganske rimelige - duger de?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 1 month later...
Jeg må skifte instrumentene ombord, da de har gått lekk og derfor ikke virker lengre.

Hva som kan anbefales avhenger litt av hvilke andre instrumenter du har. Har du f.eks. Raymarine plotter og/eller autopilot ville jeg kjøpt andre instrumenter av samme merke.

Uten tanke på hva du har fra før ville jeg nok vurdert NKE eller B&G.

For min del er vindmåleren det jeg setter høyst krav til. Det er mye bevegelser i masta, og det krever god programvare for at instrumentene viser meningsfull informasjon. Skulle jeg kjøpt logg og lodd i dag ville jeg kun vurdert instrument med en enkelt giver for fart/logg/temperatur. Det betyr også dopplermåling av fart gjennom vann.