kællen Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Har i dag kjøpt meg lowranse global map 7200 som har mulighet for og koble til Broadband Sounder slik at denne også fungerer som ekkolodd. Fungerer det greit med en slik en eller er det bedre med ett vannlig ekkelodd i samme prisklasse. Quote Link to post
abbor Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Vil anbefale en HDS-7 i stedet, denne er den nye generasjonen plottere/ekkolodd fra Lowrance som har broadband sounder ekkoloddmodulen innebygd. HDS finnes også uten ekkolodd og har da en M til slutt i betegnelsen, eks: HDS-7M. HDS har i tilegg til forbedret ekkolodd, også forbedret brukergrensesnitt og plotterfunksjonalitet. Broadband sounderteknologien kan siden det sender ut et mer komplekst signal og har en mer følsom mottaker (avansert digital signalbehandling) klare seg med enklere og billigere svingere enn andre ekkolodd. Hvis du er ivrig fisker vil du ha stor glede av broadband sounder teknologien. Hvis ikke vil en LCX-27C gjøre jobben for deg, dette er samme som Globalmap 7200, men med analogt ekkolodd. Topp Fritid har god pris på LCX-27C for tiden. Hvis du går for GlobalMap 7200 er HDS-5X (Et rent broadband sounder ekkolodd) et bedre valg enn Broadband Sounder-1. (LBS-1) Du kan koble sammen 7200 og HDS-5X via Ethernet og også vise ekkoloddata på 7200 om du ønsker, HDS-5X vil da gi deg større skjermareal og et par mindre problemer med LBS-1 er også fikset. Quote Link to post
Mulligan Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 sender ut et mer komplekst signal Er det et korrelerende ekkolodd? Quote Link to post
abbor Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Ja det kjører kodet signal og korrelasjon etter det jeg har forstått. Quote Link to post
kællen Posted January 21, 2009 Author Share Posted January 21, 2009 så du mener at og kjøpe en HDS-5X som hvis jeg skjønner rett er ett rent ekkolodd er bedre en og kjøpe den broadband saken til plotteren jeg allerede har. Ser også fordelen med og slippe og splitte skjærmen på den jeg har ja finner ikke noe på nettet om HDS-5X eller noen som selger den. hvilken pris ca vil den ligge på? Quote Link to post
abbor Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Så ikke det at du hadde kjøpt 7200 allerede. HDS-5X er et mye bedre valg en LBS-1, antar du må betale omtrent det samme for disse to, HDS-5X har jo en 5" skjerm og et par forbedringer i tilegg. Ta kontakt med Topp Fritid (ser du bor i Østfold så det er den beste forhandleren for deg, jeg har bestilt HDS-5 der selv) for pris på HDS-5X, de selger kombimodellen for 7690kr og den rene plottermodellen for 5990, HDS-5X er ikke listet men det rene ekkoloddet bør koste noen kroner mindre. HDS serien er ikke tilgjengelig før til våren. Lowrance HDS hos Topp Fritid Quote Link to post
Recommended Posts