jepp. Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 (edited) hei. jeg har en Yanmar LP 300hk fra 2003. Det står i hånd boken at det er bra og vaske/rense turboen. Hvordan gjøres det og hva skal man bruke for å få et bra resultat. Turbo vask anbefaler de men hvor selges det? Jepp Edited January 21, 2009 by jepp. (see edit history) Quote Link to post
Mir Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Yanmar 4JH2 skal vaskes med 25 ml vaskemiddel som helles inn i turbo under minst 75 % motorbelastning, ta av luftfilter. Turbovask skal være et Yanmarprodukt siden det er angitt i manualen. QMI selger motorvask. Kan bruke såpevann. Etterpå gjentas operasjonen med rent vann, opptil 4 ganger. Vannet skal ikke helles inn i turbo i en fei, men helles pent ned foran turbo. Den suger vannet i en fin dusj. Quote Link to post
solbris Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Du bør i tillrgg vaske på eksossiden. Se etter plugg under rotorhuset Quote Link to post
Arnstein Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Du bør i tillrgg vaske på eksossiden. Se etter plugg under rotorhuset Hvorfor det? Står ikke noen om det i brukermanualen for min Yanmar 4LHA. Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
mask Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Det står i hånd boken at det er bra og vaske/rense turboen. Hei Jepp. Skal du vaske kompressor-siden så ville jeg brukt lunket vann på en spray flaske, da får du en fin vanntåke, som går inn i turboladeren. Det som er viktig å passe på er at du ikke får for mye konsentrert væske inn på turbinen på en gang, dette "kan" ødelegge turboladeren. Belastningsområdet dette skal utføres på er ofte over 80% på kompressor side. På turbin-siden skal du ligge på det lavere belastningsområdet, 25-35% belastning. Dette MÅ du sjekke med instr.manualen. Ovenfor nevnte prosedyren er for rengjøring med motor i DRIFT. Personlig så ville jeg demontert turboladeren og lagt den i kaldt vann 2-3 dager. Ta den opp med gjevne mellomrom og se til at soten løsner. OBS: Vær 100% sikker på at alle turbinbladene er helt rene før du monterer for å forhindre ubalanse i turbinrotor.Ikke bruk mekanisk rengjøring la vannet gjøre jobben. Spørsmål: Gjøres dette på grunnlag av instr.manualenens anbefalinger, eller har du fått reduksjon i turbin/motor effekt. Lykke til Det er ikke alt som står i brukermanualen. Dette må jo bedømmes på bakgrunn av turbinens ytelser. Quote Link to post
Penny Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Hold fingrene på god avstand fra innsuget når du heller inn vann. Quote Link to post
Recommended Posts