ut mot havet Startet 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2009 har problem å få registrert snekka i småbåtregisteret. Fylte ut skjema med alle opplysninger og la ved kopi av kjøpekontrakt men fekk avslag frå småbåtregisteret. Grunnen til avslaget var at eg ikkje hadde dokumentert historikken til båten. Snekka kjøpte eg brukt og er frå 79. Tidlegare eigar kan ikkje hjelpe meg heller. Ja så her sit eg og skulle gjerne ha fått registrert snekka men kjem ikkje lenger. Er det nokon som kan sjå ei løysing så kom gjerne med råd, eg er lutter øre. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Securmark.. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Ingar dette må du forklare nærmare Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Ingar skrev: Securmark.. Ja det er jo også et godkjent småbåtregister, (hvis det finnes godkjenninger for slike register da)men de forlanger vel at båten er merket med securmark Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
tom-ass Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 (redigert) Det er vel ikke "enklere" å registrere tyvgods hos Securmark??? Ikke at jeg mener båten vi snakker om er tyvgods, men det er vel en grunn til at det kreves kjøpekontrakter? Redigert 21.Januar.2009 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
MB/WINNIE Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Norge i ett nøtteskall Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 tom-ass skrev: Det er vel ikke "enklere" å registrere tyvgods Securmark??? Ikke at jeg mener båten vi snakker om er tyvgods, men det er vel en grunn til at det kreves kjøpekontrakter? He he, godt svart.. jeg bøyer meg for den Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
ut mot havet Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Då er det altså slik at så lenge eg ikkje kan dokumentere historikk så kan ikkje snekka registrerast? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Fordi en stor del av den norske befolkningen er kjeltringer, og en enda større del er villig til å handle fra kjeltringer - og siden båtbransjen er overrepresentert her, har vi skapt ris til egen bak. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Så vidt meg bekjent er det ikke påbud om slik registrering enda. Skal snekka kanskje være CE-merket au? Hadde jeg ikke visst bedre kunne jeg trodd at Molboland var på Gjøvik. Jeg hadde samme problemet med en snekke jeg redda fra SanktHansbålet og pussa opp. Ingen visste hvem tidligere eiere var, så båtlaget skulle brenne opp båten. Men tro det eller ei, snekka gikk faktisk like godt uten reg.merke. Skulle du ha sett på maken! Så nå kan kanskje noen forklare hvorfor du på død og liv bør registrere snekka i småbåtregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Huff huff... dette var ille, er vi verkleg så ille? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Det er ganske rart og uretferdig - eldre båter er vel det letteste å få gjort lovelig selv om det spriker i eierskap bakover ???? selv meldte jeg inn min første båt 1976mod 20"nordkapp uten noe forhistorikk annet en kjøpskontrakt med eier føre meg ... det sto i papirene at den ikke hadde vært registrert for den hadde gått i privat elv / vann og siden det var min første båt og ikke hadde greie på det handlet jeg i god tro ..... jeg skrev t.om motor nr på en nyoverhala b20 motor så ble det også riktig nr der ..... ( så der hjalp jeg vel evnt en kjeltring) men at båten hadde en dunkel fortid er jeg vel blitt mere og mer overbevist om du kan registrere den som selbygg men da må du eie den i 5 år før salg - syntes jeg huske noen sa.... så teknisk sett kan man altså stjele en stooooooor fin gammel båt - gjøre den ukjennelig for eier og registrere som selvbygg Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
ut mot havet Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 det er jo ikkje så viktig for meg men den er forsikra for eit lite hundre tusen og forsikringselskapet ser gjerne at den er registrert. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Jeg fikk også avvist min registrering, da med samme argumentet. Jeg oppsøkte et par eiere av båten, og sendte denne historien til redningsselskapet: Hei. Jeg sendte inn omregistrering til dere via post, med kjøpekontrakten vedlagt, og får svar fra deres saksbehandler Johanne-Sofie xxxx om at båten ikke er tidligere registrert i deres båtregister. Jeg kontaktet tidligere eier, og han hadde ikke hatt den registrert, men jeg fikk da tak i eieren før han igjen, og vedlagt ligger kjøpekontrakten mellom disse to tidligere eierne. Eier nr. 3, xxxx xxxxxxx, som driver med båtformidling, hadde heller ikke båten registrert hos dere, og han kjøpte båten av et dødsbo og klarer ikke å oppspore eldre kjøpekontrakter, da denne eier (4) er død. Jeg håper dette lar seg ordne. For øvrig har båten registreringsnummer påklistret, og båten har vært medlem i deres forening i 1999, da dette klistremerke også sitter på båten. Vedlegg: Kjøpekontrakt mellom meg og xxxxx xxxxxl Kjøpekontrakt mellom xxxx xxxxxxx og xxxxxx xxxxxx Utfylt Omregistreringsskjema Bilder av båten til dokumentasjon for medlemskap i redingsselskapet, og registreringsnummer. Med Vennlig Hilsen Thomas xxxxxxx xxxx xxxx xxxxxx Tlf xxxxxxxx Ja, jeg fikk da nytt båtkort etter 14 dager og alt var i skjønneste orden... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Seilaren Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Jeg hadde samme problem. Tok en sint telefon, og alt løste seg. Men det var jo litt trist at jeg måtte finne frem den sinte tonen for å løse problemet..... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ingar Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 tom-ass skrev: Det er vel ikke "enklere" å registrere tyvgods hos Securmark??? Securmark mener at det er vanskeligere. Dette fordi de krever at den personen som skal registrere båt eller motor legitimerer seg. Dette skjer ikke ved registrering i Småbåtregisteret. Totalt sett er det ikke sikkert at Securmark koster noe mer. Man bør vel også vurdere all tid det kan ta å gå igjennom den mølla hos Småbåtregisteret. Vet ikke hvor mange innlegg vi har hatt om dette. Securmark har også en viss effekt ift å beskytte mot tyveri. Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Hvis du har forsikret den, kan det være nok å sende en kopi av forsikringsbeviset... Da er jo motor nr oppgitt. da har somregel selskapet skjekket det ut.. Ps, et godt tips, ring direkte og spør etter den person som har skrevet under brevet.. Mange ganger enklere enn å sende brev i hytte og pine... Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Hei ! Var borti samme problemstilling her for et år siden. Dykkeklubben hadde kjøpt en utrangert SOLAS godkjent redningsbåt. Den manglet imidlertid CE papirene, og da kunne vi ikke få registrert den i redningsselskapet uten at den hadde vært til godkjenning hos Veritas ! Vi henvendte oss da til Securemark, og der var det ingen problemer. Kostet riktignok noe mer, men vi fikk vår forsikring. -koh Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Ingar skrev: Securmark mener at det er vanskeligere. Dette fordi de krever at den personen som skal registrere båt eller motor legitimerer seg. Dette skjer ikke ved registrering i Småbåtregisteret. Det har jeg faktisk ikke tenkt på Ingar. Men du har selvfølgelig rett! Ingen som spurte hvem jeg var... Det i seg selv er vel litt merkelig. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
ut mot havet Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Kva pris er det å ha båten registrert i Securmark? får ein kjenneteikn på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 koh skrev: Kostet riktignok noe mer, men vi fikk vår forsikring. Kan likevel bli billigere over tid: Man slipper den årlige Småbåtreg-avgiften. Endel selskaper gir rabatt på forsikring, opp til 12% Man forhindrer tyveri. Kan brukes som argument hvis båt/motor skal selges. PS: har overhodet ingen forbindelse med Securmark, men synes småbåtregisteret er et latterlig dumt påfunn så lenge registrering er frivillig og den eneste merkingen som skjer av båten er et påklistret skilt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Jeg får ikke registrert min nye båt kjøpt av et dødsbo - jeg må i tillegg til alt som kreves sende ved kopi av skifteattest - båten var registrert av avdøde eier og jeg sendte ved kopi av siste innbetaling med kjennetegn etc..... Skal sjekke om jeg får tak i en slik kopi.... Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Det er ingen verdi i og registrere båten i småbåtregisteret hvis den er så gammel at den ikke har CE merking. De "driter" i båtens skrognummer, slik at det kan være en vilkensom helst båt av samme fabrikat/årgang . Det er bare ce nummer som betyr noe hos disse gutta.. Jeg skrev ned skrognummeret på søknaden men det har di glatt "driti i" pluss at de begynte og kverulere om motoren min når jeg skrev at det var en Ford. Da mente di at det burde være en Mercruiser osv... måtte en sint tele fon til der også. Den ble registret. Da er mitt spørsmål hva er det som identifiserer min båt som min?.............. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Hvis den blir stjålet, ingenting.. Så lenge registeret er frivillig er det ikke mulig å lage et sånt system. CE merking kan vel også fjernes av en tyv... Securmark har en viss verdi iom at nummeret freses inn i skrog og vinduer, samt at man, mot et pristillegg, kan få båten 'sprøytet' med ørsmå merker. Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Jeg skal til å sende inn papirer på Sagaen min. Kjøpte båten for ca et år siden men er ikke kjent for å ri den dagen jeg saler.... Jeg har båtkort fra tidligere eier og kjøpekontrakt. Det blir vel ikke et problem da?? Den har jo vært registrert på forrige eier. Jeg føler dette problemet har oppstått for svært mange og det er synd at eventuelle kjøpere legger så stor vekt på om båten er registrert. Fra det ene til det andre..... det kan jo hende at noen løser dette problemet med såkalt historikk ved å finne et par `selgere` som kan skrive under på at de har solgt deg båten. Et par kamerater, eller kanskje sviger-mor? Kanskje de også fører kontraktene et par år tilbake i tid....ikke vet jeg men noen ville kanskje løse det slik? MEN ærlighet varer ofte lengst (nesten). Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.