Jump to content

Får ikkje registrere snekka


ut mot havet

Recommended Posts

har problem å få registrert snekka i småbåtregisteret. Fylte ut skjema med alle opplysninger og la ved kopi av kjøpekontrakt men fekk avslag frå småbåtregisteret. Grunnen til avslaget var at eg ikkje hadde dokumentert historikken til båten. Snekka kjøpte eg brukt og er frå 79. Tidlegare eigar kan ikkje hjelpe meg heller. Ja så her sit eg og skulle gjerne ha fått registrert snekka men kjem ikkje lenger. Er det nokon som kan sjå ei løysing så kom gjerne med råd, eg er lutter øre. :confused:

Link to post

Så vidt meg bekjent er det ikke påbud om slik registrering enda. Skal snekka kanskje være CE-merket au? :cool:

Hadde jeg ikke visst bedre kunne jeg trodd at Molboland var på Gjøvik. :nonod:

Jeg hadde samme problemet med en snekke jeg redda fra SanktHansbålet og pussa opp. Ingen visste hvem tidligere eiere var, så båtlaget skulle brenne opp båten.

Men tro det eller ei, snekka gikk faktisk like godt uten reg.merke. Skulle du ha sett på maken!

Så nå kan kanskje noen forklare hvorfor du på død og liv bør registrere snekka i småbåtregisteret. :lipseal:

Link to post

Det er ganske rart og uretferdig - eldre båter er vel det letteste å få gjort lovelig selv om det spriker i eierskap bakover ????

selv meldte jeg inn min første båt 1976mod 20"nordkapp uten noe forhistorikk annet en kjøpskontrakt med eier føre meg ...

det sto i papirene at den ikke hadde vært registrert for den hadde gått i privat elv / vann og siden det var min første båt og ikke hadde greie på det handlet jeg i god tro ..... jeg skrev t.om motor nr på en nyoverhala b20 motor så ble det også riktig nr der ..... ( så der hjalp jeg vel evnt en kjeltring) men at båten hadde en dunkel fortid er jeg vel blitt mere og mer overbevist om

du kan registrere den som selbygg men da må du eie den i 5 år før salg - syntes jeg huske noen sa....

så teknisk sett kan man altså stjele en stooooooor fin gammel båt - gjøre den ukjennelig for eier og registrere som selvbygg :eek::eek:

Link to post

Jeg fikk også avvist min registrering, da med samme argumentet. Jeg oppsøkte et par eiere av båten, og sendte denne historien til redningsselskapet:

 

Hei.

Jeg sendte inn omregistrering til dere via post, med kjøpekontrakten vedlagt, og får svar fra deres saksbehandler Johanne-Sofie xxxx om at båten ikke er tidligere registrert i deres båtregister.

Jeg kontaktet tidligere eier, og han hadde ikke hatt den registrert, men jeg fikk da tak i eieren før han igjen, og vedlagt ligger kjøpekontrakten mellom disse to tidligere eierne.

Eier nr. 3, xxxx xxxxxxx, som driver med båtformidling, hadde heller ikke båten registrert hos dere, og han kjøpte båten av et dødsbo og klarer ikke å oppspore eldre kjøpekontrakter, da denne eier (4) er død.

Jeg håper dette lar seg ordne. For øvrig har båten registreringsnummer påklistret, og båten har vært medlem i deres forening i 1999, da dette klistremerke også sitter på båten.

 

Vedlegg:

Kjøpekontrakt mellom meg og xxxxx xxxxxl

Kjøpekontrakt mellom xxxx xxxxxxx og xxxxxx xxxxxx

Utfylt Omregistreringsskjema

Bilder av båten til dokumentasjon for medlemskap i redingsselskapet, og registreringsnummer.

 

Med Vennlig Hilsen

Thomas xxxxxxx

xxxx

xxxx xxxxxx

Tlf xxxxxxxx

 

 

Ja, jeg fikk da nytt båtkort etter 14 dager og alt var i skjønneste orden...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
  tom-ass skrev:
Det er vel ikke "enklere" å registrere tyvgods hos Securmark???

Securmark mener at det er vanskeligere. Dette fordi de krever at den personen som skal registrere båt eller motor legitimerer seg. Dette skjer ikke ved registrering i Småbåtregisteret.

Totalt sett er det ikke sikkert at Securmark koster noe mer. Man bør vel også vurdere all tid det kan ta å gå igjennom den mølla hos Småbåtregisteret. Vet ikke hvor mange innlegg vi har hatt om dette.

Securmark har også en viss effekt ift å beskytte mot tyveri.

Link to post

Hei !

 

Var borti samme problemstilling her for et år siden. Dykkeklubben hadde kjøpt en utrangert SOLAS godkjent redningsbåt. Den manglet imidlertid CE papirene, og da kunne vi ikke få registrert den i redningsselskapet uten at den hadde vært til godkjenning hos Veritas ! Vi henvendte oss da til Securemark, og der var det ingen problemer. Kostet riktignok noe mer, men vi fikk vår forsikring.

 

-koh

Link to post
  Ingar skrev:
Securmark mener at det er vanskeligere. Dette fordi de krever at den personen som skal registrere båt eller motor legitimerer seg. Dette skjer ikke ved registrering i Småbåtregisteret.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på Ingar. Men du har selvfølgelig rett! Ingen som spurte hvem jeg var... Det i seg selv er vel litt merkelig. :crazy:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
  koh skrev:
Kostet riktignok noe mer, men vi fikk vår forsikring.

 

Kan likevel bli billigere over tid:

 

Man slipper den årlige Småbåtreg-avgiften.

Endel selskaper gir rabatt på forsikring, opp til 12%

Man forhindrer tyveri.

Kan brukes som argument hvis båt/motor skal selges.

 

PS: har overhodet ingen forbindelse med Securmark, men synes småbåtregisteret er et latterlig dumt påfunn så lenge registrering er frivillig og den eneste merkingen som skjer av båten er et påklistret skilt.

Link to post

Det er ingen verdi i og registrere båten i småbåtregisteret hvis den er så gammel at den ikke har CE merking. De "driter" i båtens skrognummer, slik at det kan være en vilkensom helst båt av samme fabrikat/årgang . Det er bare ce nummer som betyr noe hos disse gutta.. Jeg skrev ned skrognummeret på søknaden men det har di glatt "driti i" pluss at de begynte og kverulere om motoren min når jeg skrev at det var en Ford. Da mente di at det burde være en Mercruiser osv... måtte en sint tele fon til der også. Den ble registret.

 

Da er mitt spørsmål hva er det som identifiserer min båt som min?..............

Link to post

Jeg skal til å sende inn papirer på Sagaen min. Kjøpte båten for ca et år siden men er ikke kjent for å ri den dagen jeg saler.... Jeg har båtkort fra tidligere eier og kjøpekontrakt. Det blir vel ikke et problem da?? Den har jo vært registrert på forrige eier. Jeg føler dette problemet har oppstått for svært mange og det er synd at eventuelle kjøpere legger så stor vekt på om båten er registrert.

 

Fra det ene til det andre..... det kan jo hende at noen løser dette problemet med såkalt historikk ved å finne et par `selgere` som kan skrive under på at de har solgt deg båten. Et par kamerater, eller kanskje sviger-mor? Kanskje de også fører kontraktene et par år tilbake i tid....ikke vet jeg men noen ville kanskje løse det slik? MEN ærlighet varer ofte lengst (nesten).

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...