Jump to content

Får ikkje registrere snekka

ut mot havet

Recommended Posts

Hadde litt av det samme problem i høst. Kjøpte en 30 år gammel seilbåt. Jeg fikk tak i kjøpskontrakt mellom den jeg kjøpte båten fra og den eier før den. Selv om dette var langt ifra den komplette eierhistorikken for båten aksepterte småbåtregisteret dette som godt nok. Jeg følget saken opp på telefon. Jeg tror nøkkelen er å snakke med disse folkene.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Securmark har også en viss effekt ift å beskytte mot tyveri.

Samt gir rabatt på forsikringen og det hvert eneste år og det er intet årlig gebyr som i Småbåtregisteret.

Lurer forøvrig litt på hvorfor så mange blir frustrert over at det er så vanskelig å få en båt registrert i sitt navn; er ikke noe av poenget med et slikt register at man med rette kan tro at den som har båten registrert i sitt navn også er båtens rette eier? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Securmark er Gratis? Det er FEIL.

Jeg har sjekket hos Securmark i dag:

Prisliste for Securmark Sikkerhetsmerking

(Gjelder fra 01.01.2008)

Engangsbetaling:

Utenbordsmotor Kr 990,-

Båt inntil 5 meter u/motor Kr 990,-

Båt over 5 meter u/motor Kr 1.190,-

Båt med 1 motor maks 5 meter Kr 1.790,-

Båt med 1 motor over 5 meter Kr 2.190,- :headbang::headbang:

Ingen årlige kostnader for å være registrert.

Securmark Medlemskap koster pr. år Kr 290,- her er visse fordeler inkludert.

Prøvde og å registrere seilbåten jeg kjøpte i høst, fikk samme problem med dokumentasjon :headbang: . Min båt er 82 mod. og jeg klarte å komme tilbake til slutten av 80 tallet, men da var det stopp. Så det er jo bare å håpe at den seiler like bra uten reg.nr :yesnod: . Hvis det viser seg at den ikke gjør det, så får jeg vel prøve å male ett nr. på. :cheers: Men dette er jo byråkratiet i ett nøtteskall. :flag:

Min båt er 82 mod. og jeg klarte å komme tilbake til slutten av 80 tallet, men da var det stopp.

Dette er helt utrolig. Jeg kjøpte en seilbåt, 77 model i høst. (Etter har solgt min Rana 630, benq :wink: ) Jeg sendte to kjøpskontraktkopier til småbåtregistret. En fra 2005 og den jeg skrev selv nå i høst. Så følgte jeg dette opp per telefon, forklarte situasjonen. (Ok jeg maste litt ...) Jeg fikk oversendt kopi av båtkort dagen etter og etter en liten uke eller noe sånt hadde jeg alt i brevkassen. Top service for min del fra NSSR sin småbåtregister.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har krangla med Redningsselskapet nesten hver gang jeg skulle registrere eldre båter der. Saken er at dersom de ikke ble flyttet over fra Småbåtregisteret til Redningsselskapet aktivt av daværende eier sletter de all historikk i Redningsselskapet og krever full historikk. Men husk at de vurderer noe etter skjønn, så om du abolutt vil ha båten registrert så er det bare å grave så langt du kommer og dokumentere det du kan, så ordner det seg nok.

Jeg kjøpte snekke for 4 år siden ; Tidligere eier sendte omregistreings papirene til Småbåtregistret . Etter en god stund uten å få svar ringte jeg opp registeret for å høre , Fikk da beskjed om att båten var avregistret av tidligere eier , Jeg sa dette må jo være feil ,jeg så jo papirene selv,Fikk til svar att jeg måtte registrere på nytt med alle utgifter på ny registrering . Som sagt som gjort : Etter en stund fikk jeg nye papirer på min forgje båt? Ringte registret på nytt Fikk beskjed om det var det de hadde fått beskjed om så sånn var det bare. Spurte om hva jeg da skulle gjøre , og fikk beskjed om å betale alle avgifter på nytt for å få min nye båt registrert. Min båt har skilt men er ikke omregistret..

Man skal da eie båten en liten stund før at Securemark blir billigere for en fritidsbåt over 5m.....

2190 kroner koster det hos Secure gutta..

300 kroner pluss kr. 100 pr. år i RSSR

Da er det riktig at det blir billigere om man eier båten i 19 år eller mer... Er litt usikker på hvor mange som gjør dette..... men formoder de som mener dette er billigere gjør det da... men jeg tror ikke jeg kommer til å eie noen båter i 19 år eller mer...

Fordobler de årsgebyret så er det snakk om 9 år.... selv det er jo en stund

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå gir Securemark en rabatt på forsikringen noe som de som innehar et minimum av leseferdigheter sikkert har fått med seg for lengst så da blir nok regnestykket et noe annet. Dessuten så har kanskje en båt som er Securemark merket en merverdi i forhold til en båt som ikke har dette, ved et eventuelt salg, vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå gir også registrering i RSSR rabatt.. så da går vel vinninga opp i spinninga... vil jeg tro.... og det er nå engang slik at det ikke er Securemark som bestemmer om det skal gis rabatt på forsikringen, det er forsikringsselskapene.... og de jeg har sjekket med gir samme rabatt om den er NOR, RSSR eller Securemark.. så dermed er tull å ta dette med i beregningen...

Dette er etter mitt syn såpass opplagt at jeg ikke giddet å nevne det engang.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg kaster inn en brannfakkel:

Kanskje er det enklere å få båten registrert i NOR (Norsk Skipsregister) - forutsatt at den er lengre enn 7 meter.

Prosedyren når det er mangelfull eierhistorikk til båten er så langt jeg har erfart relativt grei:

1. Man henvender seg til tingretten i området man bor og reiser søksmål etter sjølovens § 35 mot mulige rettighetshavere til båten. 2. Tingretten kunngjør dette i Norsk Lysningsblad. Her er ett eksempel: http://norsk.lysingsblad.no/utlysing/andre...lj.asp?id=14442.

3. Deretter avsier tingretten noe tilsvarende dette: http://norsk.lysingsblad.no/andrevedlegg/7423.pdf.

4. Så har man avklart eierforholdet til båten og kan trolig etter de nye anbefalte reglene hos NOR (som nå er til høring) mulighet for NOR registrering uten noen årlige utgifter.

Jeg har ikke klart å finne kostnadene knyttet til denne fremgangsmåten - men som belønning får man rettskraftig dokument på eierforholdet til båten og NOR registrering som også kan utstedes som internasjonalt dokument..

Nå gir også registrering i RSSR rabatt.. så da går vel vinninga opp i spinninga...

Som jeg har nevnt en rekke ganger, den aller største fordelen med Securmark er at man reduserer risiko'en for at båten blir stjålet.

At RSSR registrering gir rabatt er helt nytt for meg, IF gir det ikke. Naturlig nok, siden det er et krav å være registrert. Og registrering i RSSR gir ingen redusert tyveririsiko.

Fra IF:

if_sikkerhetsrabatt.gif

eg skjønner at det er fleire som har samme erfaring som meg når det gjeld registrering. Når eg starta denne tråden hadde eg ikkje venta så mange reaksjoner, men det er det fine med dette forumet at så mange som engasjerer seg og gir råd til oss som er ferskinger på forumet. Slik eg ser det så må eg ta kontakt med registeret på telefon skal eg få dette løyst, eller kansje eg skal drite opp i heile greia, det har ingen verdi så vidt eg fårstår.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...