Jump to content

Radar Furuno 1720 mangler kabel

Camor

Recommended Posts

Jeg har fått denne radaren. Men han som demonterte den klippet bare av kabelen til radaren. :eek: Så her sitter jeg med to kontakter og trenger en 18-leder kabel som ikke akkurat er lagervare hos Super'n på hjørnet. Er det noen som har et forslag til hvor jeg kan få tak i en slik kabel ? Eller er det bare å :smash: med resten ?

Morten

Det er ikke bare en 18 leder men en helt spesiel kabel hvor bla råvidio går i en 75oms koakskabel og synken i eget parr. Den beste løsningen er nokk og bestille en ny kabel komplett med plugger fra en Furunoforhandler. Koster sikert noen tusen men da får du en skikkelig kabel.

Jeg skjøtte en tilsvarende kabel for en Raymarine radar nylig for å forenkle avmasting. Du må vite hva du driver med da kabelen er sammensatt og inneholder både en koax-del, strømforsyning til antenne og styringssignaler. Hvis du ikke har tilstrekkelig kunnskap er nok en ny kabel fra Furuno å anbefale.

Ja ikkeno problem å skjøte den, vi gjorde det på en Furuno 2110 etter et lite uhell med en vinkelsliper ombord :sweat: , Ville heller forsøkt det enn å betale mye for en ny en,

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Har nøyaktig samme problem med min king fisher. Kjøpte på finn.no, og selgeren har bare klippet bort store deler av kabelen under demontering. Prøvde å kontakte selger for å få resten av kabelen, men han svarer ikke.

På min radar er det 12leder 1,5mm2 med skjermet coax i midten. Tenker å skjøte denne med ny 12 leder og coax'en utenom. Burde vel gå greit om jobben blir gjort ordentlig...

Hvor gammel er radaren og hvor mye er den brukt?

Jeg vet ingenting om den. Men det må være noen år siden modellen gikk ut av produksjon.

På min radar er det 12leder 1,5mm2 med skjermet coax i midten. Tenker å skjøte denne med ny 12 leder og coax'en utenom. Burde vel gå greit om jobben blir gjort ordentlig...

Det er ikke noe med at kabelen/apparatet er avstemt med tanke på lengden ? Hvis ikke så er det bare å lodde inn en ny kabel og bruke krympestrømpe med lim. Er det noen som ser noen farer med det ?

Morten

Radaren er riktignokk avstemt mot kabellengden men det er i grunden ikke noe problem da det let lar seg justere (Trigerdelei). Denne holder igjenn sagtansgeneratoren i en tid tilsvarende den tiden signalet trenger på og gå gjennom kabelen slik at avbøyningen på strålen starter når vidiosignalet når gitret.

Hei,

Kabelengden er en ting. Det er som andre skriver i tråden. Om man har nødvendig kunnskap utstyr for å skjøte coax, så går dette greit. Denne coax'en har gjerne en impedans på 50 ohm. Det som kan skje ved feil skjøt er at dette medfører en annen impedans i kabelen og du får ikke overført signalet på rett måte. Du kan også få tap i signalet, og du kan få stående bølger i kabelen.

Som en annen skriver, det er også mulig å bygge opp kabelen ved hjelp av enkeltledere. Da slipper du disse problemene, men man må bare påse at det hele blir mekansik godt nok.