Jump to content

Priming med sprøyte.


Tommy_H.

Recommended Posts

Det går helt fint å sprøyte både 2comp primer og bunnstoff,  jeg har gjort det flere ganger.

Du får en mye finere overflate enn du får med rulle.

Kan ikke svare deg på om sprøten du har sett er ok, men jeg bruker en overkopp sprøyte.

Denne er også utmerket til sprøyte gelcoat med når noe må flekkes på.

 

:santcheers::sleep:

Link to post
Share on other sites


Tommy_H.: Er det noen som har prøvd å legge på 2-komponent primer med sprøyte? Biltema har en elektrisk sprøyte til 500 kroner. Er det noe vits i å prøve den eller er det like greit å bruke vanlig rulle?

 

Sprøyta til Biltema tviler jeg sterkt på om holder mål, di eletriske der er vel mere beregnet på husmaling mm.

En trykkluft sprøyte med 3 mm dyse er å anbefale

:santa:

:seeya:

Link to post
Share on other sites


Ingar: Har vurdert å kjøpe en HVLP sprøyte, men er usikker på hva som kreves av kompressor.

Noe her som har erfaring med dette?


 

Det største du får på 1.fas går bra, men det er en aveining, med litt størrelse på tank så kan du ha en temmelig liten kompressor (til trykkluftsprøyte)

Til høytrykksprøyte om det er det du mener , så burde denn ikke kreve mere (tror jeg)

:santa:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Takk BK, men jeg tenker på en slik HVLP (high volume low pressure) type, etter som jeg skjønner er det det som fagfolk bruker i dag. Disse har langt mindre forstøvning og skal også være enklere å bruke for amatører... :seeya:

Clas Ohlson har en billig komplett løsning, men her snakker man om 1900 l/min.

Min tanke var å kjøpe en skikkelig sprøyte, men hvis de krever noe i nærhet av den luftmengden går det jo ikke.

Noen som har prøvd den Ohlson selger?

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tilbake...!

HVLP sprøyte har jeg aldri brukt, kan derfor ikke gi noen råd. Men har prøvd både elektrisk, konvensjonell, kost og rulle.

 

El.utgaven egner seg best for beis på baksiden av huset ditt eller hvis du har store vegger.

Hadde engang en nabo som gikk bort litt for kjapt. Fra han hadde jeg kjøpt en proff sprøyte med spes. dyse. Resultatet var bare tull. [ftp]http://www.sprayservice.no/[/ftp]

 

Konv: Fint. Så lenge du husker å maskere vær eneste detalje. Halvparten av lakken du kjøper blåser bort, tynneren er dyr nok og siste halvliteren går til rens av sprøyten. Etter hver gang du prøver. Et dyrt alt. Og hvis du ikke har masse erfaring med sprøyting så glem det, det er IKKE lett å få en glatt overflate. Sig er mindre pent, og de kommer kjapt!!

 

Kost: Til små-detaljer. Helt greit nok.

 

Rulle: Lakkerte min i våres med rulle. Slet fælt med bobler i lakken. Sto i skyggen, og ikke var det varmt, ca 13-16gr. Pussig nok oppførte lakken seg forskjellig fra batch til batch( Mille). Den friskeste var uten problem, mens eldre kokte. Importør hadde lev.problem med hvitfargen i den samme periode. Tok mange bilder av problemet, men dessverre ble hd min formatert av en tulling på jobben:(

Hadde god kommunikasjon med Mille, men gikk tilslutt lei. Noe må gjøres om igjen. Da skal jeg holde meg langt unne Mille. Forklaringen fra teknisk hos Mille var at rulle aldri ble anbefalt, og at 2-komp skulle oppføre seg slik. Synd at ikke butikken også opplyste det samme(Malfix)

Selve resultatet hvor lakken ikke kokte er helt grei nok. Man ser at det er gjort noe når en ser etter, på kort avstand. Men ellers er skrogsiden hvit. Og svært lett å holde ren. Det holder med kun vann for vasking. Og av tidligere båter jeg har omlakkert vet jeg at polering er unødig i mange år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...