mateco Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 (edited) Heisann igjen! Flere av oss her inne har anskaffet elektroniske tyverivarsling med alarmsløyfer med NC kontakter. Disse er tilkoblet magnetkontakter, dørmatter og bevegelses sensorer, etc. Men ofte bare inne i cabinen. Derimot mye av de elektriske komponentene som er montert utendørs er fortsatt usikret. Hvorfor ikke legge opp kabling med to ekstra ledere til eksterne komponenter og deretter koble disse sammen i enden? Disse "NC-sløyfene" kan deretter kobles inn i alarmsløyfa og gi en alarm hvis kabelen blir kappet! Kanskje litt vanskelig å ettermontere nye kabler på eksisterende utstyr, men hva med nytt ekstern dyrt utstyr som monteres? Mye kjøpes med tilhørende kabler uten ekstra ledere og disse er vel vanskelig å gjøre noe med, men hva f.eks. med en lyskaster? Trekk opp en fireleder istedet for toleder bør da være en enkel sak. Alternativet er å strekke opp to tynne ledere langs eksisterende og sette på en krympestrømpe. Tror ikke tjuven vil fundere "hvorfor" det er montert slik. Han vil måtte kutte uansett. En tyv må bryte kablingen for å få med seg f.eks. en radarantenne, juksamaskin, lyskaster, GPS antenne, etc. Begynner en sirene å ule fandensivold og et strobelys begynner å blinke, så tror jeg en tjuv vil slippe alt han måtte ha i hendene å bare stikke fort som f..n!! Bare et forslag! mvh Bjørn Edited January 21, 2009 by mateco (see edit history) Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Posted January 21, 2009 Author Share Posted January 21, 2009 Grunnen til at jeg nevner dette er at min far, for noen år tilbake, ble frastjålet sin juksamaskin mens båten lå i båsen sin. Der var selvfølgelig kablene kappet og alt som møtte ham den morningen var en kabelstump- Videre så må jeg nevne at juksamaskina ble forsøkt solgt i en annonse i Sunnmørsposten sammen med annet eksternt utstyr. Derfor fattet politet interesse og fant frem til tjuven(e), Han fikk juksamaskina tilbake, men kabelen måtte fornyes ved remontering. Han var tross alt heldig (hadde egenandel på 7000,-) Ny kabling kosta ett par hundrelapper! Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts