Jump to content

tamd 74p edc ryker på babord motor


Cam 44

Recommended Posts

Hei, jeg er ny medlem og ble det da jeg googlet 74P EDC

Jeg har en Sunseeker cam 44 med 2 stk 74P 2000 mod. Jeg har registret gjennom sommeren at babord motor ryker mer en styrbord. Har skiftet alle filtere til olje, diesel og luft. uten at dette har gitt endringer. Røyken er ikke svart, men grå og jeg ser ingen tydlige diesel spredning på sjøen.

Jeg registrer at båten generelt ligger lavere i vannet på babord. (3-4 cm).

Denne røyen er jo spesielt irriterende på lav fart.

Ellers har jeg en båt som vi er meget fornøyde med og som vi bruker fra Påske til sept.

Er det noen som har erfaringer og tips så hadde det vært hyggelig å komme i kontakt

Link to post

Sjekk dysene, grårøyken er typisk symptom på at ei eller fleire dyser ikkje forstøver skikkeleg.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Turboen kan du rense ved å åpne den og vaske delene i motorvask. En annen metode er å ta av luftfilteret og sprøyte en blanding av såpe og vann inn i turboen under gange. Du bør gå i hastighet slik at turboen lader. Zaloflaske med 15-20% zaloblanding funker fint.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 2 år senere...

Et tips fra vestlandet her

 

Hadde samme problem som deg på min ene 73 motor. bb motor røk mye mer enn stb motor, og sotet ned bb side av badeplattform og skrog. Tilfeldigvis oppdaget jeg at skjøtestykket mellom torboen og intercooleren (mellomkjøleren) var gått fra hverandre. Dette mellomstykket tetter vha 2 ulike diametre o-ringer. Den ene var blåst, og mellomstykket var "vridd" seg ut slik at turbotrykket forsvant på veien frem til mellomkjøleren. 2 nye o-ringer og en times arbeid så var problemet borte. Tips : bruk silikonfett eller tilsvarende på mellomstykket og o-ringene FØR re-montering, det kan være jæ... hardt å få mellomstykket på plass igjen. Hvorfor o-ringen blåste kan jeg ikke svare på, men det har virket fint etterpå. Kanskje dårlig patent ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...