Jump to content

Noen som sveiser alu her? vet om?

Superkul

Recommended Posts

men husk, ikkeno svart arbeide her :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg hadde et Harris F1 roadrace-motorsykkel med bakgaffel av gass-sveist aluminium. De var gamle gubber baketil på verkstedet hos dem i England som hadde aldrig gjørt annet hele sitt liv. Etter sveisingen måtte den stå i avglådningprosess i 2 dager. Finere sveising har jeg aldrig sett. Men bruk av propan har jeg ikke sett til sveising men til oppretting av motorsykkelramme og felger bruker man de.

Jeg har vært borti noe lignende. Tror at det het magnaflux og smeltepunktet på loddematerialet var litt over 600°C mens aluminium smelter på 660°C. Aluminiumsoksyd har et smeltepunkt på mer enn 3000° og holder ofte i rett form selv om materiale innvendig flyter. Så magnaflux var vanskelig å bruke. Brukte oksygen og acetylen med et overskudd på acetylen tror jeg. Det var på slutten av 70 årene jeg brukte dette loddemiddelet, så det er fullt mulig at det har vært en utvikling på sveisemetoder.

Dette produktet klarer å bryte oksydbelegget uten fluxmiddel og lodder ved ca 385° men at det skal bli sterkere enn grunnmaterialet har jeg litt liten tro på. Høres for godt ut til å være sant.

Hvis noen kjøper så gi gjerne en tilbakemelding.

Apropos, noen som har prøvd dette? Skikkelig TV-shop aktig den skrekkelige websiden, og det høres og ser ut til å være for godt til å være sant.....

Jeg så en kar på en fagmesse som sveisa sånn og jeg fikk prøve.

Skulle tru jeg jobba med det så fint blei det. hvis det er det samme er det absolutt og anbefale

www.ribtjenester.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...