Jump to content

Heder og ære til Arcona-årets europeiske båt

wave

Recommended Posts

Den svenske seilbåten Arcona 430 er stemt fram til årets europeiske båt under båtmessen i Düsseldorf, skriver di.se.

Båten bygges av Arcona Yachts i Gustavsberg, og var best i klassen "performance cruisers".

Juryen er spesielt fornøyd med båtens utseende og den "skandinaviske følelsen" i innredningsdesignen, men også båtens egenskaper i sjøen.

"Allerede i svak bris gir Arcona 430 med sin høye og effektive rigg en forsmak på det potensiale båten har", heter det fra juryen, ifølge di.se.

Det var gøy. Har lenge vært svak for Arcona. De både seiler godt og ser godt ut.

De mindre modellene bygges i Estland:

Arcona 340 (kommer sommeren 2009), 370 og 400 bygges på et toppmoderne verft på øya Øsel i Estland. Denne øya var tidligere svensk, og mange av innbyggerne snakker fremdeles litt svensk. Verftet bygger også Swans nye 42 foter for Nautor, noe som sier endel om teknisk nivå og kvalitetessikring.

De større Arcona 430 og 460 støpes i Danmark på det samme støperiet som leverer skrogene til Najad og X-Yachts. Deretter transporteres de til Kungshamn på den svenske vestkysten hvor Kungshavn Marininnredning står for utrustning og innredningsarbeider. Kungshavn Marininnredning er siden oppkjøpet i 2006 et datterselskap av Arcona Yachts AB.

Arcona bygger 60 - 70 båter i året, noe som gjør verftet til sveriges tredje største seilbåtleverandør.

:cheers: Det var jo faktis en båt i den litt mindre klassen også, Årets båt Oceanis 31. Hørte netopp om en som hentet en slik i Son sist onsdag og seilte den nonstop til Bergen, logget 15 knt. på GPS utenfor Egersund. En Oceanis 31 er jo et litt billigere alternativ?
Ja jeg savner argumentet med at det er lite båt for pengene.

Pleier å komme med en gang svenske båter blir debattert.

Jeg har ikke sett prisen på den, men regner med den koster endel mer enn de vanlige seilbåtene i folkeklassen. Uansett er det en skikkelig drømmebåt!!! Lotto skal min hete om jeg en gang får råd.

Det er bare en ting jeg skal stille krav om før de lager Lotto, og det er at den teaken i cockpiten ikke skal skrus ned i dekket. Ellers så tror jeg nok vi blir enige :wink: