fjordvarg Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Jeg har en 2003 mod. 1,7 Mercruiser som ryker blå røyk ganske lenge etter at den er startet opp. Pga. dysefeil brente jeg hull i stempel og måtte overhale motoren. Synes den ryker mye og er treig å starte nå som før reparasjonen. Dette er helt normalt har jeg fått fortalt, men synes det er rart, så derfor lurer jeg på om andre har samme erfaring??? Quote Link to post
Holmabåten Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Eg hadde ein triton 225 med samme motor i 2007 sesongen(Helt Ny) den startet med en gang uansett hvor kaldt det var. kjørte den ca 100 timer og den røykte ikke mye. litt med en gang eller så var det nesten ingenting. hvor mye røyk er det? Quote Link to post
fjordvarg Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 (edited) Det er sopas at jeg vegrer meg til å starte opp mens de sitter og spiser frokost i nabobåten ja he he.. Det er plagsomt for deg selv også inntil du begynner å kjøre. Den må faktisk kjøres en stund før motoren blir varm nok, og røyken gir seg. Det hevdes at motoren er gått bare 200 timer, derfor synes jeg ikke dette er normalt selv om noen sier det. Edited January 22, 2009 by fjordvarg (see edit history) Quote Link to post
bellen Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Bruker motoren olje eller kjølevann? Quote Link to post
fjordvarg Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Har brukt den veldig lite etter reparasjonen, for den var jo på verksted hele sommeren og langt utpå høsten. Så langt kan jeg ikke se noe forbruk av det ene eller det andre, men skal selvfølgelig følge nøye med når det blir sesong til å starte opp igjen. Quote Link to post
Skvulpen Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Det hevdes at motoren er gått bare 200 timer, derfor synes jeg ikke dette er normalt selv om noen sier det. Hei, jeg har en identisk motor i min Skibsplast 660, motoren er 2002-modell og kjørt 342 timer pr. i dag, altså både eldre og mer kjørt enn din. Har ingen problem med start, og heller ikke spesielle problemer med røyk. Litt hvit røyk noen minutter etter oppstart, men knapt merkbart. Så jeg synes det du opplever hører litt merkelig ut, ja. Hva sier verkstedet som foretok overhalingen da, kanskje du bør klage? Quote Link to post
Holmabåten Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Så mye skal den ikke røyke. Litt vil det være men ikke så mye som du sier. eg ville tatt kontakt med en nøytral person som har peiling og fått hans mening. Quote Link to post
bellen Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Det kan muligens vere feil justerte ventiler. Det er lett å gjere litt feil om dei på verkstedet har hastet seg litt for mykje. Quote Link to post
fjordvarg Posted January 23, 2009 Author Share Posted January 23, 2009 Vanskelig for å tro at det skal ryke blått om ventilene ikke er riktig justert. Ville det ikke heller i verste fall bli sort røyk?? Quote Link to post
Ktveiten Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Har også en Ibiza 21 weekender m/ samme motor som du har bare 2006 mod. Denne er nå kjørt ca 350 timer. Har ingenproblem ved start om sommer, men på vinterstid så er den vanskelig å starte sånn som du beskriver, men min ryker grå røyk ett par minutter etter oppstart. Dette skal være normalt på denne motoren. Har en kompis som er mekaniker og jeg har holdt på ett par år jeg også, men blå røyk er absolutt ikke normalt! Ville fått sjekket dette hos en uavhengig mekaniker! Quote MVH Ktveiten Link to post
Båtdrømmeren Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 (edited) Skru ut dysene dine å få de trykktestet, ikke veldig dyrt det. Jore det på VP motoren til gubben som også røyk veldig på kald motor. Om dysene ikke Forstøver riktig får man feil forbrenning i den sylinderen. Vil ryke mer når den er kald kontra et varmt forbrenningskammer. Du må selvfølgelig sjekke om du mister Vann eller olje først. Vann vil jo komme ut som damp(hvit røyk) olje kommer jo ut som en tykkere mørk røyk. Edited January 23, 2009 by Båtdrømmeren (see edit history) Quote Link to post
tjt Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Da det har vert havari pga dysefeil og kanskje ikke alle dysene er byttet, så kan du ha en treghet i en eller flere av disse. Prøv å tøm litt totaktsolje i forfiltert og se hvordan den da fungerer. Hvis du ser at dette har en effekt, så kan du kjøre på en blanding med inntil 0,5% totaktsolje over en tid. Dette skader ikke motoren Quote Link to post
fjordvarg Posted January 23, 2009 Author Share Posted January 23, 2009 Alle injektorer ble byttet, for det var jo dem som forårsakte motorhavari (hull i stempel). Ville ikke et forbrenningsproblem av diesel føre til sort røyk istedet for blå?? Min egen teori er at det må være motorolje og ikke diesel som fororsaker blå røyk på en eller annen måte??? Har ikke kjørt den nok til å se om den forbruker olje enda. Quote Link to post
Fjord24 Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Har en 2001 Astra med 1.7Tdi (Isuzu) ca 170.000km. Den starter veldig lett. dvs umidellbart selv nå som vi har hatt 8 minus. Gløde lampa lyser veldig kort (1 sec), men venter noen sekunder etter at jeg har satt på tenning ( i tillfelle den gløder lenger enn lampa lyser). Vet ikke om det er forskjeller eller engang samme motor type. Quote Link to post
Jens_P Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Dette er hentet fra en bok om rep. av dieselmotorer. Ikke svaret på alle mulig feil, men en god start på det mest opplagte. Om du ikke finner svaret her, så kan det brukes til å utelukke en del årsaker. Hvit eller gråhvit røyk: * Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor. * Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent. * Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser. Sort eller mørk grå røyk: * Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert. * Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse. * Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent. * Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig. * Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon. * Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse. * Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring. * Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo. * For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak. Blå eller gråblå røyk: * Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer. * Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere. * Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende. * Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Draco24styling Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Hvordan er det med oljeforbruket på motoren da? Hvis det er olje som skaper røykproblemene og den samtidig er tungstartet kan det være for stor sylinderlekkasje på motoren, men det virker jo rart siden den har vært ifra hverandre og skiftet et stempel,da er vel forhåpentlig vis honet og skiftet resterende stempelringer Quote Norske båter er best! Link to post
bellen Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Kanskje stempelringene er montert feil vei på en eller fleire av stempela. Om det er tilfellet, så vil stempelringene "pumpe" olje opp over stempelet og bli med i forbrenninga. Quote Link to post
fjordvarg Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Takker for mange tips og svar. Det er skiftet alle 4 stempel med ringer samt alle injektorene komplet, så her er det innkjøring på nytt. Får håpe de ikke har snudd ringene feil veg da, for da er det jo ut med motoren igjen. Ønsker ikke å få spolert denne sesongen også, så må prøve å finne ut av dette så snart som mulig. Var på havna og starta motoren i dag. Den starta forholdsvis greit og gikk fint. Peila oljen før jeg startet for lettere å se hvor høyt nivået er. Vanskelig å se akkurat nivå da oljen har en tendens til å henge igjen i røret til peilepinnen. Virket kanskje som nivået er litt høyt. Kan dette forårsake litt blå røyk kanskje?? Quote Link to post
Draco24styling Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 hvis det er fylt for mye olje på motoren,må det ganske mye til for at den skal begynne og forbrenne olje, Syns du bør få tak i en uavhengig mercruiser mekanikker for og teste den! Quote Norske båter er best! Link to post
Mr. Import Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Blå eller gråblå røyk: * Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer. * Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere. motor forbrenner olje siden røyk er blå , så noe i motor tetter ikke som det skal , hvis dårlig kompresjon blir den tregstarted og. Quote Link to post
Selco18 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Hva lukter det av røyken? Gammel opel, gråtass på parafin, eller fett å slett diesel? Quote Link to post
Lanber Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 Lite spørsmål, det er ikke tilsatt noe lurium i dieselen for vinterlagring? Det kunne forklare røyken. Quote Link to post
fjordvarg Posted January 29, 2009 Author Share Posted January 29, 2009 Lite spørsmål, det er ikke tilsatt noe lurium i dieselen for vinterlagring? Det kunne forklare røyken. Nei båten ligger på sjøen. Det er kun tilsatt kondensfjerner. Quote Link to post
Selco18 Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Hva lukter det av røyken? Quote Link to post
fjordvarg Posted January 29, 2009 Author Share Posted January 29, 2009 Hva lukter det av røyken? Gammel opel, gråtass på parafin, eller fett å slett diesel? Det lukter hverken gammel Opel, gråtass eller fett å slett diesel he he.... Nei, har ikke lakt merke til hva det lukter. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.