Jump to content

Mercruiser 1,7 diesel (Isuzu) Ryker mye med kald motor


fjordvarg

Recommended Posts

Jeg har en 2003 mod. 1,7 Mercruiser som ryker blå røyk ganske lenge etter at den er startet opp.

Pga. dysefeil brente jeg hull i stempel og måtte overhale motoren. Synes den ryker mye og er treig å starte nå som før reparasjonen.

Dette er helt normalt har jeg fått fortalt, men synes det er rart, så derfor lurer jeg på om andre har samme erfaring???

Link to post
Share on other sites

Det er sopas at jeg vegrer meg til å starte opp mens de sitter og spiser frokost i nabobåten ja he he..

Det er plagsomt for deg selv også inntil du begynner å kjøre. Den må faktisk kjøres en stund før motoren blir varm nok, og røyken gir seg.

Det hevdes at motoren er gått bare 200 timer, derfor synes jeg ikke dette er normalt selv om noen sier det.

Redigert av fjordvarg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt den veldig lite etter reparasjonen, for den var jo på verksted hele sommeren og langt utpå høsten.

Så langt kan jeg ikke se noe forbruk av det ene eller det andre, men skal selvfølgelig følge nøye med når det blir sesong til å starte opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Det hevdes at motoren er gått bare 200 timer, derfor synes jeg ikke dette er normalt selv om noen sier det.

Hei, jeg har en identisk motor i min Skibsplast 660, motoren er 2002-modell og kjørt 342 timer pr. i dag, altså både eldre og mer kjørt enn din. Har ingen problem med start, og heller ikke spesielle problemer med røyk. Litt hvit røyk noen minutter etter oppstart, men knapt merkbart. Så jeg synes det du opplever hører litt merkelig ut, ja. Hva sier verkstedet som foretok overhalingen da, kanskje du bør klage?

Link to post
Share on other sites

Har også en Ibiza 21 weekender m/ samme motor som du har bare 2006 mod. Denne er nå kjørt ca 350 timer. Har ingenproblem ved start om sommer, men på vinterstid så er den vanskelig å starte sånn som du beskriver, men min ryker grå røyk ett par minutter etter oppstart. Dette skal være normalt på denne motoren. Har en kompis som er mekaniker og jeg har holdt på ett par år jeg også, men blå røyk er absolutt ikke normalt! Ville fått sjekket dette hos en uavhengig mekaniker!

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Skru ut dysene dine å få de trykktestet, ikke veldig dyrt det.

Jore det på VP motoren til gubben som også røyk veldig på kald motor. Om dysene ikke Forstøver riktig får man feil forbrenning i den sylinderen. Vil ryke mer når den er kald kontra et varmt forbrenningskammer. Du må selvfølgelig sjekke om du mister Vann eller olje først. Vann vil jo komme ut som damp(hvit røyk) olje kommer jo ut som en tykkere mørk røyk.

Redigert av Båtdrømmeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da det har vert havari pga dysefeil og kanskje ikke alle dysene er byttet, så kan du ha en treghet i en eller flere av disse. Prøv å tøm litt totaktsolje i forfiltert og se hvordan den da fungerer. Hvis du ser at dette har en effekt, så kan du kjøre på en blanding med inntil 0,5% totaktsolje over en tid.

Dette skader ikke motoren

Link to post
Share on other sites

Alle injektorer ble byttet, for det var jo dem som forårsakte motorhavari (hull i stempel). Ville ikke et forbrenningsproblem av diesel føre til sort røyk istedet for blå??

Min egen teori er at det må være motorolje og ikke diesel som fororsaker blå røyk på en eller annen måte???

Har ikke kjørt den nok til å se om den forbruker olje enda.

Link to post
Share on other sites

Har en 2001 Astra med 1.7Tdi (Isuzu) ca 170.000km. Den starter veldig lett. dvs umidellbart selv nå som vi har hatt 8 minus. Gløde lampa lyser veldig kort (1 sec), men venter noen sekunder etter at jeg har satt på tenning ( i tillfelle den gløder lenger enn lampa lyser). Vet ikke om det er forskjeller eller engang samme motor type.

Link to post
Share on other sites

Dette er hentet fra en bok om rep. av dieselmotorer. Ikke svaret på alle mulig feil, men en god start på det mest opplagte.

Om du ikke finner svaret her, så kan det brukes til å utelukke en del årsaker.

 

Hvit eller gråhvit røyk:

 

* Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.

* Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.

* Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.

 

Sort eller mørk grå røyk:

 

* Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.

* Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.

* Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.

* Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.

* Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.

* Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.

* Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.

* Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.

 

* For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.

 

Blå eller gråblå røyk:

 

* Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.

* Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.

* Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.

* Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med oljeforbruket på motoren da? Hvis det er olje som skaper røykproblemene og den samtidig er tungstartet kan det være for stor sylinderlekkasje på motoren, men det virker jo rart siden den har vært ifra hverandre og skiftet et stempel,da er vel forhåpentlig vis honet og skiftet resterende stempelringer

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Takker for mange tips og svar.

Det er skiftet alle 4 stempel med ringer samt alle injektorene komplet, så her er det innkjøring på nytt.

Får håpe de ikke har snudd ringene feil veg da, for da er det jo ut med motoren igjen. Ønsker ikke å få spolert denne sesongen også, så må prøve å finne ut av dette så snart som mulig.

Var på havna og starta motoren i dag. Den starta forholdsvis greit og gikk fint. Peila oljen før jeg startet for lettere å se hvor høyt nivået er.

Vanskelig å se akkurat nivå da oljen har en tendens til å henge igjen i røret til peilepinnen. Virket kanskje som nivået er litt høyt. Kan dette forårsake litt blå røyk kanskje??

Link to post
Share on other sites

Blå eller gråblå røyk:

 

* Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.

* Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.

 

motor forbrenner olje siden røyk er blå , så noe i motor tetter ikke som det skal , hvis dårlig kompresjon blir den tregstarted og.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...