Jump to content

Prosjekt: liten foldejolle

sodne

Recommended Posts

Etter som min gummijolle til 199,- punkterte i høst vil jeg ha en kraftigere sak, men synes oppblåsbare joller tar mye plass. Jeg er heller ingen fan av slepejoller.

Så etter litt surfing på nett fant jeg en jolle der sidene kan legges inn i båten, dette er utbredt i Usa men jeg har ikke sett det her. Så da blir det folde jolle i fineer og pvc

Først måtte jeg teste ut hvilken lim jeg skulle bruke, tenkte den burde holde 20 kg ;

limtestsort.gif

testet ut sica, tec,superfix og en pvclim, vasket og pusset både fineer og pvc.

etter herding i to døgn festet jeg ett hjørne i en fiskevekt og prøvde å dra av lappen som var festet til fineeren, det gikk ganske lett.

liresultat.gif

Pvclimet og superfix tålte 2 kg, tec ca. 5 og sica 8. alle slapp på pvc siden utenom superfixen.

så da går jeg for sica, tror jeg, må kansje bytte ut pvc'en.

stå i ro båt!

Etter litt fundering trur eg, eg ska prøva sikaflex-291 og kalesjestoff istedenfor pvc.

Så prosjektet går videre

tegn.:

tegning.gif

Har vært ute i uthuset og merka og kappt.

verksted.gif

Her er arbeidsplassen og emne.

merking_av_bue.gif

Her merker eg base mål og bruker en kvartstaff til å få fin bue.

kapping.gif

so far so good.

Har en mistanke om at jeg har valgt for tykke materialer (9mm) skulle nok ha valgt 6 mm. så for at det skal bli lettere å montere så forformer me litt:

materialstrekk.gif

Edited by sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Hei Sodne. Er dette en jolle som du klapper sammen og liksom blir flatpakket sånn at den er grei og stue bort?? Hva med vekten på den, blir den akseptabel og løfte og stue bort.

Hei du, ja tenkte det, har gjort litt modifikasjoner på org. tegning så me får se, ska ikkje vega mær enn 5 kg. og tenkte jeg kunne binde den fast til rekka. funker dette så bruker vi den til plugg og produserer den i grp, på kveldene borte sjå deg :wink:

stå i ro båt!

Dette såg jo artig ut og da kan du jo stue den bort på mange plasser i seilbåten din. Hvordan er sammenføyningene mellom delene koblet sammen?? Gummi eller lignende og kan du hive på den en blotrimma 5 hk også. Artig prosjekt uansett som jeg håper på og se i ferdig tilstand. :drink:

Benytta tjangsen mens madammen var ute igår kveld til å kutte til duk på kjøkkenbordet.

dukkutting.gif

Har kjøpt inn kalesjestoff, men synes dette virker for tynnt til å bruke mellom side og bunn så jeg dobbler duken med sika-11 i mellom, og legger i press.

dukpress.gif

stå i ro båt!

Har ikkje fått til å lime kalesje stoffet skikkelig til fineeren, så etter å ha søkt hjelp hos Kyvik A/S (en skipshandler i Haugesund) og 3M så kom vi fram til at jeg skulle prøve kontaktlimen til 3M, scotchweld 90, så då gjer eg det då. Pluss eg må kjøpa nytt stoff siden det eg hadde e fullt av sika. :headbang: . Men det kje vår ennå så eg har god tid.

stå i ro båt!

Endelig fant jeg en løsning jeg er fornøydd med (nok til å prøve iallefall), "impregnerte" kalsjeduken på limsiden med sika -11. så når dette hadde tørket limte jeg strimlene på fineeren med scotchweld 80.

montering2.gif

Så fort som f.... skrudde jeg en tynn teakfiner list, jeg hadde skåret til, oppå duken

montering.gif

montering3.gif

montering4.gif

Dette får stå å herde en stund før jeg setter i front og rau.

montering5.gif

Begynner da å bli jolle dette.

Edited by sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Itte litt herding, har jeg tatt av jiggen og prøvd om detgår ann å folde jolla, litt høgt fribord framme, men ellers ok.

folding.gif

blir ganske flat

folding_2.gif

Her ser en (viss bildekvaliteten duger) hvordan tennene lukker delene i hverandre.

folding_3.gif

Så tok jeg å la sika i fugå mellom duk og fineer, og brettet den ut igjen, mer herding.

imens får jeg prøve å finne noen med en symaskin.

stå i ro båt!

• 3 weeks later...

Tett båt!

Nå når ute temperaturen begynner å stige igjen så kan eg lime på baug og akter stoff. Eg har igjen bytta lim, så nå bruke eg simpson dc. Har stor tro på dennne. Først laget jeg en mal av papp, framme og bak, denne tegnet jeg av på duken. Så la jeg på 1 ' med innkutt i hjørnene. Så fulgte jeg samme prosedyre som sist med lim , deretter duk som blir presset mot skroget av en tynn teak list. Natemassen griser noe j..... så her bør en bruke maskeringstape.

tettbaat1.gif

tettbaat2.gif

tettbaat3.gif

tettbaat4.gif

Snart sjøsetting.

stå i ro båt!

Venter i spenning for å se hvordan sluttresultatet blir, følger denne tråden med interesse da jeg lurer på hva jeg skal gå for som ekstrabåt i min lille 22'.

Hvor mange vil det være plass til i denne foldebåten? er det plass til 2 voksne.

Regner med at det er padleårer som blir framkostmiddel?

Spent å høre på hvordan stabiliteten blir.

Testing, testing

Så har jeg fått lagt på ett lag med lakk utvendig, og oljemaling inni, på tide med en tur.

ute1.gif

sammen pakket jolle ble tyngre enn jeg hadde tenkt (tykkere plater), men det ser ut til å gå bra.

ute2.gif

Jaggu fløyt den! Hagedammen ble valgt som testsjø.

ute3.gif

Eg har o filma begivenheten, men får kje lagt mp4 filer ut på youtube, tips?

stå i ro båt!